موضوعات وبسایت : سلامت

مبلغ نفقه در سال 98 چقدر است

مبلغ نفقه در سال 98 چقدر است

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 22 دی 1399 ساعت 12:21

1667745143%D9%85%D8%A8%D9%84%D8%BA%20%D9%86%D9%81%D9%82%D9%87%20%D8%B2%D9%86%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B3%D8%A7%D9%84%2098.jpg

عقد نکاح میان زن و مرد سبب به وجود آمدن آثار مهمی از جمله وجوب انفاق شوهر به زن می شود . البته همانگونه که مرد مکلف است به زن خود نفقه بدهد ، متقابلا زن نیز مکلف است از همسر خود تمکین نماید . اما گاهی مرد علیرغم اینکه زنتمکین نموده است ، نفقه زن خود را نمی پردازد . به همین دلیل ، زوجه چاره ای جز مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست مطالبه نفقه نخواهد داشت ، که در این گونه موارد ، دادگاه با کمک کارشناس دادگستری ، اقدام به تعیین مبلغ نفقه زن خواهد کرد . اما سوال مهمی که در این صورت ممکن است مطرح شود آن است که میزان و مبلغ نفقه زن در سال ۹۸​ چقدر است ؟ در سال 98 دادگاه برای نفقه زن چه مبلغی را تعیین خواهد کرد ؟ برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا نفقه زن و شروط تعلق نفقه به زن را بررسی نموده و سپس مبلغ نفقه زن در سال 98 را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

نفقه زن چیست

پرداختنفقه زن ، به عنوان یکی از مهم ترین تکالیف قانونی مردان ، در مواد مختلفی از قانون مدنی و قانون حمایت خانواده مورد پیش بینی قرار گرفته است که همراه با تضمیناتی برای زنان است . در همین راستا ، ماده 1106 قانون مدنی ، پرداخت نفقه زن در عقد دائم را به عهده شوهر قرار داده است . به این معنا که در عقد دائم مرد مکلف به پرداخت نفقه به همسر خود شده است ؛ لکن در عقد موقت الزامی به پرداخت نفقه به زن وجود ندارد ؛ مگر اینکه حین عقد موقت شرط شده باشد یا اینکه عقد بر مبنای پرداختنفقه به زن باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن در عقد موقت کلیک کنید .


instagram.gif

شرط تعلق نفقه به زن

در قسمت قبل از لزوم پرداخت نفقه به زن و تکلیف مردان از این بابت صحبت نمودیم ؛ اما پرداخت نفقه زوجه نوعی تکلیف متقابل است ؛ به این صورت که زن در ازای حق دریافت نفقه از همسر خود ، موظف است که از وی تمکین کند . به بیان دیگر ، یکی از شروط تعلق نفقه به زن این است که از شوهرتمکین خاص و تمکین عامنموده باشد . در غیر این صورت ، اگر زن بدون دلیل موجه و قانونی مرتکب عدم تمکین یانشوز شود ، حق دریافت نفقه را نخواهد داشت . البته در صورتی که زن از حق حبس در عقد نکاح استفاده کند ، یا مرد بیماری مقاربتی داشته یا تمکین برای زن ضرر قابل توجهی به بار بیاورد ، زن می تواند از تمکین خودداری نموده و همچنان حق نفقه خواهد داشت . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه در چه مواردی زن مجاز به عدم تمکین است کلیک کنید .


مبلغ نفقه زن در سال 98

در مقدمه این مقاله به ضرورت پاسخ به این سوال که نفقه زن در سال 98 چقدر است اشاره شد . اما در ارتباط با میزان نفقه زن در سال ۹۸​ لازم است نکاتی را ذکر کنیم :

اولا اینکه در قانون مدنی ، قانون حمایت خانواده یا هیچ قانون دیگری مبلغ نفقه زن مشخص و تعیین نشده است و این مبلغ هر ساله نیز تعیین نمی شود. بنابراین ، مبلغ نفقه زننرخ ثابت یا مشخصی نیست که به تمامی افرادی که نفقه شان را مطالبه نموده اند ، تسری پیدا کند . بنابراین ، زمانی که شخصی دادخواست مطالبه نفقه به دادگاه ارائه می کند ، دادگاه با توجه به اوضاع و احوال خاص هر پرونده و مسائل مختلفی همچون سن زن ، سواد ، تحصیلات ، شان اجتماعی و جایگاه زن در خانواده و توانایی مالی مرد ، مبلغ نفقه زن را مشخص کرده و حکم به پرداخت آن صادر می کند . گفتنی است که امر مربوط به مبلغ نفقه زوجه در سال 98 و به طور کلی همه ساله ، توسطکارشناس رسمی دادگستری در امور مربوط به نفقه مشخص و معلوم می شود .

ثانیا اینکه علیرغم اینکه در قانون ، مبلغ نفقه زن در سال 98 تعیین نشده است ، اما در ماده 1107 قانون مدنی ، مصادیقی از نفقه زوجه نام برده شده است که بر اساس این ماده ، نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج می باشد . به استناد همین ماده ، تمامی نیازهای متعارف زن بایستی در تعیینمبلغ نفقه زوجه در سال 98 مورد توجه قرار می گیرد و در صورتی هم که نفقه زن کافی نباشد ، می توان به دادگاه تقاضای تعدیل نفقه ارائه نمود . پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مقاله ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه به زنرا مطالعه بفرمایید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مبلغ نفقه زن در سال 1398 چقدر است در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مبلغ نفقه زن در سال 1398 چقدر است پاسخ دهند .

1.gif

سوالات متداول


1- پرداختن نفقه به زن در چه مواردی الزامی است ؟

پرداختن نفقه در عقد دائم بر مرد تکلیف شده است ؛ مگر در صورتی که عدم تمکین غیر موجه زن به اثبات برسد .

2- مبلغ نفقه زن در سال 98 چقدر است ؟

مبلغ نفقه زن را دادگاه تعیین می کند و میزان مشخصی ندارد .

3- میزان نفقه زن با توجه به چه عواملی تعیین می شود ؟

با توجه به عواملی همچون سن ، جایگاه خانوادگی ، تعداد فرزندان و مسائلی از این قبیل .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر