موضوعات وبسایت : سلامت

دین زرتشت بهتر است یا اسلام

دین زرتشت بهتر است یا اسلام

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 14 اسفند 1400 ساعت 09:04

4828333_757.jpg

به گزارش خبرنگار

 حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان

؛ آئین زرتشت نمادی از تمدن ایران باستان با قدمتی چندهزارساله است که موافقان و مخالفان بسیاری دارد. برخی از دیدگاه ملی‌گرایی افراطی و برخی دیگر با نگاه نمادی از کفر و شرک به آن می‌نگرند. حال این سؤال مطرح می‌شود که دین زرتشت اساساً دینی الهی است یا دروغین؟ آیا اسلام آئین زرتشت را به عنوان دین آسمانی می‌پذیرد؟

دکتر محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به شباهت آئین زرتشت به اسلام اظهار کرد: زرتشت مسلك نداشت، بلكه «دين»ى آورده بود كه تمام ويژگى اديان ابراهيمى را داشته و حتى از تمام آنها به اسلام نزديك‌تر بود.

وی گفت: این آیین دارای پيامبر، كتاب آسمانى، بهشت و دوزخ، پل صراط (چينوٓد)، ابليس و شياطين (اهريمن و ديوها)، فرشتگان، عالم شهادت و عالم غيب (جهان گيتى و جهان مينو)، آخرالزمان و موعود الهى (سوشيانت)، عبادات پنجگانه همه روزه، موهبت وٓلايت - تقرب- الهى (فرّ ايزدى)، موهبت وِلايت - رهبرى - الهى (فرّ كيانى)، موهبت مرجعيت دينى (فرّ موبدى)، حرمت مسكرات (شراب هوم)، حرمت تنديس و نگاره هاى مقدس، و بسيارى دستورات تربيتى مشابه با اسلام بوده كه در ديگر اديان و آئين‌هاى كهن تقريباً مفقود است.

رجبی دوانی با اشاره به آیه 17 سوره شریفه حج افزود: در قرآن مجيد «مجوس» كه آن زمان به زرتشتيان اطلاق مى‌شد، در كنار ديگر پيروان اديان يهودى، مسيحى و صابئين ذكر شده است. 

« إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ الصَّابِئينَ وَ النَّصاري‏ وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلي‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٌ؛ کسانی که ایمان آوردند و کسانی که یهودی شدند و صابئی ها و مسیحیان و زرتشتیان و کسانی که شرک ورزیدند ، البته خدا روز قیامت میانشان داوری خواهد کرد ، زیرا خدا بر هر چیزی گواه است.»

زرتشت راه ابراهیم(ع) را ادامه داد

از حضرت ابراهیم و دین حنیف او در تاریخ سابقه‌ای جز زرتشتیان باقی نمانده است، لذا مورخان بسیاری بر این عقیده اند که زرتشت از پیامبران مروج دین حنیف بوده و علت احترام زرتشتیان به آتش بخاطر سرد شدن آن بر حضرت ابراهیم(ع) است.

رجبی دوانی در زمینه رابطه دین زرتشت و آیین حضرت ابراهیم(ع) عنوان کرد: دين زرتشت يكى از اديان آسمانى كهن است كه ظاهراً همزمان با آئين «ودا» در هندوستان و احتمالاً پيش از دين يهود بوده، به همين جهت برخى مفسران قرآن و مورخان اسلامى احتمال می‌دهند زرتشت پيامبر همان حضرت ابراهيم(ع) بوده است.

وی در خصوص استناد به اوستا گفت: كتاب اوستا مهمترين مستند تاريخى است كه به زبان آریایی‌های دوره ماقبل مهاجرت به ايران ضبط شده است و خويشاوندى با زبان سانسكريت و نیز زبان پارسى باستان دركتيبه هاى هخامنشى دارد. گذشته از اين، آنچه در نوشته‌هاى يهوديان در تورات آمده است و مورخان يونانى و هندى و چينى نوشته اند، حاكى از وجود دينى ايرانى است كه در تاريخ هرودوت مشخصه هاى ظاهرى آن نيفروختن آتش مقدس، ممنوعیت صرف مشروبات الكلى، و اهداى قربانى به معبد بوده است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام در زمینه ارتباط یهودیت با اسلام عنوان کرد: اگر بر اساس كتاب تورات كه امروز در دسترس است مقايسه کنیم، بايد گفت با اصول و مبانى ديانت اسلام تفاوت هاى اساسى داشته و جز ذكر نام پيامبرانى كه در قرآن ستايش شده اند و تورات تمام آنها را تحقير و حتى تفسيق كرده، هيچ اشتراكى با قرآن وجود ندارد. 

وی افزود: كافى است بدانيم در برابر آن همه تأكيد قرآن بر آخرت حتى يك بار هم در تورات فعلى نام و ياد و اثرى از آخرت، بهشت و جهنم نيست.

این محقق تاکید کرد: امروز هزاران بار بيش از يهوديت و حتى مسيحيتى كه عيسى را تنها پسر خدا مى شمارد، آئين زرتشت با اسلام قرابت داشته و جاى آن است كه بدون احساسات مثبت و منفى مجدداً و به دقت آن را بازخوانى كنيم. 

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: شاید همين قرابت بوده كه ايرانيان را خونخواه اهل‌بيت(ع) و همچنین مروج اسلام در آسياى ميانه، تركستان، مغولستان، هندوستان، هندوچين، چين و اقيانوسيه کرده است.

بر این اساس آیات محکم قرآن آئین زرتشت را به عنوان یکی از ادیان الهی و آسمانی تائید می‌کنند و قرن‌هاست که ایرانیان از اصلی‌ترین پذیرندگان اسلام شمرده شده و مبلغ آن در جهان محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر