موضوعات وبسایت : سلامت

طریقه استفاده از زاج برای تنگی واژن

طریقه استفاده از زاج برای تنگی واژن

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 23 شهریور 1400 ساعت 02:15

بسیاری از خانم ها برای از بین بردن عفونت رحم یا تنگی واژن به دنبال استفاده از زاج سفید هستند، در صورتی که تاکنون تحقیق علمی در رابطه با این موضوع صورت نگرفته است و صرفا یک مطلبی بین مردم پیچیده است که این ماده برای رحم مناسب است. پس بهتر است قبل از مصرف آن حتما با پزشک متخصص طب سنتی مشورت داشته باشید. اما خواص عمومی زاج سفید همچون از بین بردن بوی عرق و مبارزه با باکتری ها و ویروس ها در تحقیقات علمی نیز بیان شده است. در ادامه بیشتر با خواص این ماده مفید آشنا خواهیم شد. به طور کلی بهتر است برای مصارف داخلی زاج سفید حتما با کارشناس طب سنتی مشورت نمایید. زاج در زبان های دیگر به صورت زاک، خلل القیس و پهتکری نیز شناخته می شود و در زبان های محلی نیز زمه در زبان مشهدی، زی در زبان ترکی و شیب در زبان ارمنی مشهور می باشد. بیش از 25 نوع زاج شناخته شده است که مهم ترین آن ها زاج سفید می باشد. زاج تقریبا در بسیاری از کشورها یافت می شود و در کشور ایران در مناطقی همچون طارم و زاکان قزوین یافت می شود.

زاج سفيد چيست؟

زاج سفيد يا آلوم يك ماده با منشاء شيميايي يا معدني و با فرمول ساختاري سولفات آلومينيوم يا سولفات آلومينيم پتاسيم است و دارای فرمول شیمیایی KAl (SO 4 ) 2 · 12H 2 O است . با این حال، هر ترکیباتي با فرمول تجربی AB (SO 4 ) 2 · 12H 2 O به عنوان آلوم شناخته مي شود. زاج سفيد داراي كاربردهايي در طب سنتي ايراني مي باشد. با نام زاج سفيد عطاري نيز شناخته مي شود. آلوم پتاسیم یک پودر سفید خوب است که می توانید با ادویه های آشپزی یا مواد ترشیجات مخلوط كنيد. گاهی اوقات آلوم يا زاج سفيد در فرم بلورین دیده می شود، گرچه اغلب به عنوان یک پودر فروخته می شود.

زاج سفید یک نوع نمک بی رنگ شیمیایی است. متداول ترین نوع زاج سفید نوع پتاسیم سولفات است که کاربردهای پزشکی ، سلامتی، زیبایی، غذایی و غیره دارد. زاج سفید را می توانید پس از تهیه پودر نمائید. پودر زاج سفید دارای طبیعت گرم و خشک است و گاهی به عنوان خوشبوکننده بدن نيز استفاده می‌شود. برای شناسایی زاج سفید می توانید از کاغذ تورنسل استفاده کنید. این ماده کاغذ تورنسل را قرمز می کند.

بهترین خاصیتی که می توان برای زاج سفید ذکر کرد در سرطان مثانه، زخم های کلیه و کاهش دادن ورم ها و بادها در این اعضا و همچنین شکستن سنگ های کلیه می باشد.

مقاله پیشنهادی: چای زردچوبه، یک نوشیدنی تمام عیار

%D8%B2%D8%A7%D8%AC-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F.jpg

استفاده از زاج سفيد

قبل از شروع قرن بیستم، زاج سفيد به طور مرتب تولید می شد و همچنین برای ترشی، تهیه چاشنی و پخت نيز استفاده می شده است. از آن پس، استفاده از آن در پردازش مواد غذایی به علت نگرانی های امنیتی نسبت به عوارض جانبی آن، به طور مداوم کاهش یافت. با این حال، حرفه ای ها در زمینه های پزشکی و همچنین مراقبت های بهداشتی اغلب از آن برای مقابله با جراحات و بیماری استفاده می کنند.

زاج سفيد  دارای چندین کاربرد خانگی و صنعتی است.برخي از كاربردهاي آن:

  •  تصفیه آب آشامیدنی به عنوان فلوکولین شیمیایی
  • سفید کننده پوست
  • یکی از اجزای برخی از مارک های خمیر دندان
  • جزء اسیدی برخی از انواع پودر پخت
  • ترشی دهنده برای کمک به نگه داشتن ترشی جات
  • داراي آنتی اکسیدان و ضد باکتری است
  • کمک به درمان عفونت های گلو ، خونريزي و بيماري هاي پوستي

%D9%BE%DA%A9%DB%8C%D8%AC-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%82%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C.jpg

تجربیات استفاده از زاج سفید:

  • ایرانی ها از این ماده همراه با اسفند برای دور کردن حشرات زاید و چشم زخم استفاده می کنند.
  • در برخی از رستوران ها از این ترکیب برای سفید کردن برنج استفاده می کنند.
  • می توانید از زاج برای سفید کردن ظروف آلومینیومی استفاده کنید.
  • در قدیم در حوض های آب برای جلوگیری از فاسد شدن آب به آن زاج کبود اضافه می کرده اند.
  • برای تازه ماندن خیارشور از زاج کبود استفاده می کنند.
  • زاج خاصیت قابضی دارد و برای رفع خونریزی استفاده می شود. در قدیم در سلمانی ها از این ماده بهره می بردند.
  • برای جلوگیری از عرق کردن و رفع بوی بد در فصل تابستان بسیار راهگشا می باشد.
  • در صورتی که منافذ پوستی شما باز است استفاده از محلول این ماده می تواند منافذ پوست شما را ببندد.

مزایای بهداشتی زاج سفيد

زاج سفيد می تواند برای موارد متعدد زیبایی و سلامت مورد استفاده قرار گیرد، در اینجا به برخی از مزاياي آن مي پردازيم:

 بهبود زخم ها

به طور کلی با قرار دادن پودر فشرده زاج سفید بر روی زخم ها می تواند عملیات بهبود را سریع تر نماید. هر چند استفاده از این ماده بر روی زخم ها حالت سوزش ایجاد می کند اما بهبود سریع زخم به این سوزش می ارزد. همچنین می توانید پودر زاج را با آب ترکیب کرده و برای از بین بردن زخم های دهانی استفاده کنید. فقط مواظب باشید که بخشی از آن را نخورید. می توانید به این ترکیب کمی نمک هم اضافه کنید تا خاصیت درمانی آن بیشتر شود.

گرفتگي عضلات

تركيب زاج سفيد با زردچوبه به عنوان يك درمان طبيعي ايده آل براي كاهش گرفتگي عضلات به كار مي رود. خاصیت رقیق کنندگی زاج و خاصیت ضد عفونی و ضد التهابی زردچوبه برای رفع گرفتگی عضلات مناسب است.

کاهش خون ریزی

چندین تحقیق نشان داده است که این پودر در جلوگیری از خون ریزی و انعقاد خون بسیار موثر است. شما با قرار دادن پودر زاج سفید در محل خون ریزی به سرعت نشانه های بند آمدن خون را مشاهده خواهید کرد. البته توجه داشته باشید که اگر محل برش عمیقی خورده است و خون ریزی شدید است تنها استفاده از این پودر کافی نیست و باید سریعا اقدامات اولیه پزشکی را انجام دهید.

شستشوي دهان

يكي از دلايل تنفس ناخوشايند ايجاد باكتري است كه  اغلب سموم و اسيدها را ايجاد مي كند. شستشو دهان با زاج سفيد يا آلوم مانع رشد باكتري ها مي شود.

درمان  خارش

محققان ادعا مي كنند زاج سفيد در مديريت بيماري ديابت كمك كننده است و خارش را نيز بهبود مي دهد.

مناسب برای ورزشکاران

پای ورزشکاران به دلیل فعالیت زیاد همیشه در معرض ابتلا به انواع قارچ می باشد. شستشوی پا با محلول آبی زاج سفید می تواند از این موضوع پیشگیری نماید. این موضوع به خاطر خواص ضد باکتریایی زاج می باشد.

جلوگيري از پيري زود رس

پودر آلوم داراي خواص ضد پيري است و از پيري جلوگيري مي كند زيرا پوست را نرم و شفاف نگه مي دارد.

مقاله پیشنهادی: آیا روغن اسطوخودوس اکسیر زندگی است؟

%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%B2%D8%A7%D8%AC-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF.jpg

درمان اسهال

زاج سفيد اسهال را درمان مي كند،سرخپوستان بومي تلاش مي كردند تا با زاج سفيد مشكلات معده خود را برطرف كنند.

بوي بد بدن

وقتي بدن عرق ترشح مي كند، همراه با اين عرق باكتري هايي ترشح مي شود كه بوي ناخوشايندي مي دهد. شستشوي بدن با زاج سفيد با عفونت باكتري ها مبارزه مي كند و مانع ترشح زياد عرق مي شود.

مناسب براي تصفيه آب

زاج سفيد براي آب درماني مناسب است مخصوصا براي تميز كردن آب گل آلود،يك گرم پودر زاج سفيد براي هر ليتر آب كافي است. در صورتی که اهل مسافرت و کمپینگ هستید حتما این ماده همراه خود داشته باشید که از خواص آن استفاده کنید. به طور مثال برای پاکسازی آب ها و همچنین در صورت جراحت های کوچک و قطع خون ریزی این ماده شیمیایی استفاده کنید.

حذف موهاي زائد

زاج سفيد به طور سنتي براي پاكسازي موهاي زائد به كار گرفته می شود. مخلوط 2/1 قاشق چايخوري پودر زاج سفيد با يك قاشق خاك رس با كمي آب از بين برنده موهاي زائد است. البته بايد نسبت پودر زاج به خاك رس 2 به 1 باشد و اجازه دهيد مواد به مدت 20 دقيقه بماند. پس از مصرف احتمال دارد پوست خشك شود بنابراين بعد از استفاده از روغن نارگيل به عنوان مرطوب كننده طبيعي استفاده كنيد.

درمان زگيل

آكنه رایج ترين مشكل پوست است و جلوگيري از آن غير ممكن است. درمان هاي متعددي براي درمان جوش و التهاب وجود دارد اما بهترين درمان آن استفاده از زاج سفيد به صورت ماسك روي صورت است كه خيلي سريع باكتري ها را از بين مي برد.

درمان شپش

زاج سفيد به سرعت شپش مو را از بين مي برد، به اين منظور پودر زاج را با آب و روغن تركيب نماييد سپس روي سر خود بماليد.

%D9%BE%DA%A9%DB%8C%D8%AC-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%82%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C.jpg

روش مصرف زاج سفيد

  • زاج سفيد را با کمی زردچوبه و آب مخلوط كنيد طوري كه سفت شود، سپس مواد را روي عضلاتي كه درد مي كنند بماليد،برای از بین بردن درد و تورم 2 تا 3 روز اين كار را انجام دهيد.
  • به ساخت دهان شویه با زاج ابتدا آب را بجوشانید، سپس به مقدار کافی نمک به آن اضافه کنید. سپس پودر زاج سفید را به آن اضافه کرده و مخلوط حاصل را به خوبی هم بزنید. بگذارید محلول حاصل سرد شده و دوبار در روز از آن به عنوان دهانشویه بهره ببرید. فقط مراقب باشید این محلول را نبلعید.
  • آب را همراه با زاج  جوش بياوريد و اجازه دهید خنک شود،سپس چهره خود را با آن بشوييد پوست را روشن مي كند.
  • کسانی که از ناراحتی بیش از حد عرق رنج می برند، می توانند درون وان حمام خود را زاج سفيد بريزند و شست و شو كنند ، اين مشكلشان برطرف شوند.
  • اگر با درد دندان دست و پنچه نرم می کنید، می توانید زاج را همراه با فلفل سیاه خرد کنید و این ترکیب را در ریشه دندان قرار دهيد يا مسواك بزنيد ،درد دندان تسکین می يابد.
  • خاصيت ضد میکروبي زاج سفيد بسیار مفید است.  5 گرم پودر زاج را به 10 قسمت تقسیم کنید. و روزانه يا يك روز در ميان با شیر گاو ميل نماييد،تمام ميكروب هاي بدن دفع مي گردد.
  • اگر نارسایی قلبی داريد یا در دفع ادرار خود مشكل داريد، چند عدد زاج سفيد يا پودر آن را در آب حل کنید و بنوشید. این درمان ویژه نیز برای از بین بردن مشکل سنگ كليه در 4-5 روز مفید است.
  • 2 قاشق چای خوری آب لیمو را با  پودر زاج به مقدار کافی ترکیب كنيد،سپس از این مخلوط در محل هاي خارش پوست استفاده كنيد.
  • به منظور نابود کردن شپش ها باید ترکیبی از آب، پودر زاج و روغن درخت چای تهیه کنید. سپس قبل از حمام به مدت 10 دقیقه سر را با این محلول ماساژ دهید. سپس موهای خود را با شامپو بشوئید.
  • اگر از دردهای ناشی از آسیب دیدگی رنج می برید 1.5 گرم پودر زاج را با شیر ترکیب کنید و در محل قرار دهید تا دردتان را تسکین دهد.
  • اگر از ترک پا رنج می برید می توانید زاج را با روغن گلیسیرین ترکیب کرده و هر شب بر روی پاشنه پای خود ماساژ دهید تا ترک ها بهبود پیدا کند. اگر ترک ها تبدیل به زخم شده است قرار دادن این ترکیب در بهبود زخم ها نیز موثر است.

انواع زاج:

%D8%A2%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%B3%D8%AF%DB%8C%D9%85.jpg

Sodium Alum

%D8%A2%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%88%D9%85.jpg

Ammonium alum

%D8%A2%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%BE%D9%88%D8%AA%D8%A7%D8%B4.jpg

Potash alum

%D8%A2%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7.jpeg

Soda alum

%D8%A2%D9%84%D9%88%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D9%85.jpg

Chrome Alum

%D8%A2%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%B3%D9%84%D9%86%DB%8C%D8%AA.jpg

Selenate Alums

%D8%A2%D9%84%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D9%88%D9%85-%D8%B3%D9%88%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA.jpg

Aluminium sulfate

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر