موضوعات وبسایت : سلامت

سفت شدن شکم بعد از سزارین

سفت شدن شکم بعد از سزارین

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 22 دی 1399 ساعت 11:06

سفت کردن شکم بعد از زایمان احتمالا یکی از مهمترین دغدغه های مادرانی است که به تازگی زایمان کرده اند. برای سفت شدن شکم بعد از سزارین لازم است ورزش ها را به حداقل 6 هفته بعد از زایمان موکول کنید گرچه تمرینات ورزشی برای سفت شدن شکم بعد از زایمان طبیعی کمی زودتر از آن قابل انجام است. اما در هرصورت مشورت با پزشک ضرورت دارد.

32-compressor_2.jpg

بارداری می‌تواند تغییرات زیادی بر روی پوست و عضلات شما به وجود آورد. اغلب این تغییرات بعد از زایمان از بین می‌روند، ولی گاهی اوقات افتادگی پوست و عضلات بر جای می‌ماند. پوست از کلاژن و الاستین ساخته شده است، که با اضافه شدن وزن از هم باز می‌شوند. یک بار که پوست دچار کشش می‌شود، بازگشت به حالت اول مشکل خواهد بود.

شل شدن پوست و عضلات از لحاظ احساسی ممکن است برای بانوانی که می‌خواهند بعد از زایمان به حالت اول خود بازگردند، ناراحت کننده باشد. ولی لازم است به یاد داشته باشند که این بازگشت ممکن است زمان ببرد.

همواره به یاد داشته باشید که بدن شما هم‌اکنون کار بسیار مهمی انجام داده که تولد نوزاد است، پس خیلی به خود سخت نگیرید.

در زیر مواردی را می‌خوانید که باعث سفت شدن پوست می‌شود:

  1. برای سفت کردن شکم بعد از زایمان ورزش‌های هوازی منظم انجام دهید

سفت شدن عضلات شکم بعد از زایمان مستلزم انجام ورزش است. ورزش‌های هوازی به سوختن چربی‌ها و سفت شدن عضلات کمک می‌کند. پیاده‌روی تند، شنا، دویدن آهسته یا دوچرخه‌سواری را امتحان کنید.

قبل از اینکه یک برنامه منظم ورزشی را آغاز کنید،‌ از پزشک خود سوال کنید که آیا فعالیت دوباره برای شما مشکلی ایجاد می‌کند یا خیر. از حرکات آهسته شروع کنید و کم‌کم به حرکات سخت‌تر برسید.

ورزش منظم می‌تواند از شل شدن پوست جلوگیری یا آن را به حداقل برساند.

  1. برای سفت کردن شکم بعد از زایمان چربی‌های سالم و پروتئین مصرف کنید

مصرف چربی‌ها و پروتئین‌های سالم، به ساختن ماهیچه‌های شما کمک می‌کند. همچنین پروتئین می‌تواند حاوی کلاژن باشد. مقدار پروتئینی که بدن شما نیاز دارد نسبت به ورزشی که انجام می‌دهید و همچنین وزن و قد شما تغییر می‌کند. اگر شیر می‌دهید، بدن شما به پروتئین بیشتری نیاز خواهد داشت.

  1. برای سفت کردن شکم بعد از زایمان تمرینات قدرتی منظم انجام دهید

انجام ورزش‌های قدرتی و منظم، به شکل‌گیری و سفت شدن ماهیچه‌ها کمک می‌کند. ساختن ماهیچه‌ها نیز می‌تواند تاثیر مثبتی بر افتادگی پوست داشته باشد.

دراز و نشست و شنای سوئدی ورزش‌های تهاجمی و سرعتی است، در حالی‌که پیلاتس و یوگا و کلاس‌هایی که هنگام ورزش دست‌تان را به میله می‌گیرید،‌ شامل حرکاتی ـ مثل پلانک ـ است که شما را مجبور می‌کند برای مدت زمان طولانی‌تری عضلات میانی، باسن و سرینی خود را درگیر کنید. این کار به پرورش ماهیچه‌ها و سفت شدن آن کمک می‌کند. اگر به کلاس می‌روید و مربی ورزش دارید، حتما به مربی اطلاع بدهید که تازه زایمان کرده‌اید. ممکن است لازم باشد از انجام حرکات خاصی اجتناب کنید.

 4- برای سفت کردن شکم بعد از زایمان آب بنوشید

نوشیدن آب به آبرسانی پوست کمک می‌کند و قابلیت کشسانی آن را افزایش می‌دهد. بدن شما با آب زیاد کارآیی بیشتری دارد. چربی را بهتر می‌سوزاند و انباشتگی آب در شکم شما را کاهش می‌دهد.

  1. برای سفت کردن شکم بعد از زایمان ماساژ با روغن‌ها

برخی از روغن‌های گیاهی می‌توانند به ترمیم پوست کمک کنند. این امر ممکن است به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آنها باشد. برای مثال روغن بادام شیرین به رفع ترک‌های پوستی کمک می‌کند.

روغن‌های حامل برای رقیق کردن اسانس‌ها به کار می‌رود؛ که خود فواید زیادی برای سلامت پوست دارند. روغن‌های حامل مثل جوجوبا یا روغن نارگیل را بر روی خط شکم مالش بدهید تا به سفت شدن پوست کمک کند. ممکن است اضافه کردن چند قطره اسانس مانند روغن کندر یا بهار نارنج مفید باشد.

  1. از محصولات سفت کننده پوست استفاده کنید

محصولات بسیاری در بازار برای سفت کردن پوست و افزایش کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست وجود دارد. عناصری مانند کلاژن، ویتامین C و رتینوئیدها ممکن است به سفت شدن پوست کمک کنند.

  1. از spa برای جمع‌شدن پوست استفاده کنید

Spa ممکن است برای مناسبت‌های خاص نتیجه‌بخش باشد و به طور موقتی در سفت شدن پوست موثر هستند. ممکن است در پکیج spa پودر کتانجک، نمک دریایی یا خاک رس باشد. این مواد برای سم‌زدایی، نرمی و سفت شدن پوست موثر است.

  1. جراحی اختیاری

ابدومینوپلاستی، یا جراحی پلاستیک شکم گزینه‌ای برای سفت شدن شکم بعد سزارین و برداشتن پوست‌های اضافی است. اما جایگزین کاهش وزن یا برنامه ورزشی نیست.

در زمان جراحی، پزشک شکم را برای برداشتن پوست‌های اضافی برش می‌دهد. پوست‌های باقی‌مانده به هم بخیه و دریچه‌ای جدید در محل ناف ایجاد می‌شود.

 بارداری در بدن شما تغییرات زیادی ایجاد می‌کند. با بزرگ شدن شکم، پوست شما نیز باز می‌شود. بعد از تولد نوزاد، ممکن است پوست شکم بسیاری از مادران شل شود. اگر از بابت این موضوع احساس خجالت می‌کنید، روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در منزل برای سفت کردن شکم بعد از زایمان انجام بدهید تا به حالت اول بازگردد. بسته به این‌که پوست و عضلات چقدر شل شده است، می‌توانید از روش جراحی اختیاری برای کوچک کردن شکم خود استفاده کنید.

https://www.healthline.com/health/pregnancy/loose-skin-postpartum#takeaway

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر