موضوعات وبسایت : سلامت

خشکی دست ها در بارداری

خشکی دست ها در بارداری

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 18:12

پوست شما در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی خواهد شد. علائم و ترک‌های پوستی روی شکم شما ظاهر می‌شود. افزایش تولید خون باعث می‌شود پوست صورت شما شروع به درخشش کند. ترشح بیش از حد چربی پوست ممکن است سبب چرب شدن پوست و آکنه شود. همچنین ممکن است دچار خشکی پوست شوید.اما تغییرات بارداری در برخی مادران سبب بروز خشکی پوست خواهد شد. در این متن می خواهیم همه چیز را درمورد خشکی پوست در بارداری و راه های درمان آن برای شما شرح دهیم.

20-compressor_3.jpg

خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟

تغییرات هورمونی باعث می‌شود پوست شما کشش و رطوبت خود را از دست بدهد، زیرا برای تطبیق با شکم در حال رشد، سفت و محکم می‌شود. این امر می‌تواند به پوسته پوسته شدن، خارش یا سایر علائم مربوط به خشکی پوست منجر شود. بیشتر بانوان در ناحیه شکم دچار خارش و خشکی پوست می‌شوند. اما برخی از مادران نیز در نواحی دیگری از بدن احساس خارش و خشکی را تجربه می‌کنند:

• ران‌ها

• سینه‌ها

• بازوها

روش های درمان خشکی پوست در بارداری

در طول سه ماهه سوم برخی از مادران باردار ممکن است برآمدگی‌های خارش‌دار قرمز را در شکم خود مشاهده کنند. اگر پوست‌تان خشک شده است در اینجا چند روش طبیعی برای کمک به آبرسانی پوست شما وجود دارد.

با برخی مواد غذایی پوست خود را مرطوب کنید:

روغن های زیتون و نارگیل

بعضی از موادی که شما به عنوان مواد غذایی خریداری می‌کنید می‌توانند دو برابر بیشتر به عنوان مرطوب کننده کاربرد داشته باشند. روغن زیتون و روغن نارگیل رطوبت زیادی به پوست می‌رسانند و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. فقط کافیست یکی دو قطره از این روغن‌ها را روی پوست ریخته و ماساژ دهید. برای جلوگیری از احساس چربی، روغن را روی پوست مرطوب بمالید.

کره کاکائو 

شی باتر (کره شی) و کره کاکائو نیز جایگزین‌های طبیعی بسیار خوبی برای مرطوب کننده‌های موجود در داروخانه‌ها هستند. اگرچه کره کاکائو خوراکی است، اما شما باید از خوردن محصولاتی که برای کاربردهای موضعی تولید شده‌اند خودداری کنید.

صابون خود را بسازید

از شستشوی بدن با صابون و بدن شورهای حاوی الکل قوی، رایحه‌ها و رنگ‌ها که می‌توانند پوست را تحریک کنند خودداری کنید. در عوض سعی کنید ۱ قسمت سرکه سیب را با ۲ قسمت آب مخلوط کنید تا یک پاک کننده طبیعی داشته باشید که می‌تواند PH پوست شما را حفظ کرده و پوست خشک‌تان را تسکین دهد. همچنین می‌توانید روغن نارگیل مرطوب کننده، عسل خام و صابون مایع را مخلوط کرده و یک صابون حمام خانگی بسازید. این باعث می‌شود پوست شما از همیشه نرم‌تر و صاف‌تر شود. اما در مصرف آن زیاده روی نکنید. فقط کافی است به اندازه‌ای که پوست شما تمیز شود از آن استفاده کنید. شما نباید پوست‌تان را بیش از حد با محصولات شوینده بشویید.

از ماست استفاده کنید

ماست سرشار از اسید لاکتیک و پروتئین است. این مواد به سم زدایی و آبرسانی پوست کمک می‌کنند. همچنین برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و بسته شدن منافذ مفید بوده و با کاهش خطوط ریز، شما را جوان‌تر نشان می‌دهند. یک لایه نازک ماست ساده را با نوک انگشتتان روی پوست خود ماساژ داده و به مدت دو یا سه دقیقه بگذارید بر روی پوست بماند، سپس با آب گرم تمیز کرده و با حوله خشک کنید.

با شیر استحمام کنید

حمام شیر یکی از راه حل‌های طبیعی است که می‌تواند پوست را نرم کند. شیر نیز مانند ماست حاوی اسید لاکتیک طبیعی است که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و پوست را آبرسانی می‌کند. برای درست کردن حمام شیر خانگی، دو فنجان پودر شیر خشک، 2/1 فنجان نشاسته ذرت و 2/1 فنجان جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. کل این مخلوط را در وان حاوی آب بریزید و در آن استحمام کنید. افرادی که از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند می‌توانند از شیر سویا، نارگیل یا برنج به جای شیر برای این ترکیب استفاده کنند. انجمن بارداری آمریکا به شدت توصیه می‌کند که آب باید گرم باشد نه داغ و مادران باردار باید زمان استحمام خود را به ۱۰ دقیقه یا کمتر محدود کنند.

زمان دوش گرفتن را کاهش دهید

گذراندن زمان زیاد در حمام گرم می‌تواند منجر به خشکی پوست شود. آب گرم می‌تواند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرد. سعی کنید فقط از آب ولرم استفاده کنید و زمان آن را کاهش دهید تا پوست رطوبت خود را حفظ کند.

آیا خشکی پوست در بارداری خطرناک است؟

به دلیل تغییر سطح استروژن، برخی از خارش‌ها (خصوصاً کف دست‌ها) طبیعی است. اما اگر دچار خارش شدید در دست‌ها و پاها شدید به پزشک مراجعه کنید. همچنین مراقب علائم زیر باشید:

• ادرار تیره

• خستگی

• از دست دادن اشتها

• مدفوع روشن

این علائم می‌توانند نشانه‌های بارداری کلستاز کبدی باشند. این بیماری نوعی اختلال کبدی مرتبط با بارداری است که بر جریان طبیعی صفرا تأثیر می‌گذارد. این می‌تواند برای جنین خطرناک باشد و منجر به زایمان زودرس یا تولد نوزاد مرده شود. هورمون‌های بارداری عملکرد کیسه صفرا را تغییر می‌دهند و باعث می‌شوند جریان صفرا کند یا متوقف شود. این امر می‌تواند منجر به تشکیل اسیدهای صفراوی شود که وارد خون می‌شوند. براساس نظریه بنیاد آمریکایی بیماری‌های کبد، این اختلال یک تا دو بارداری را در هزار مورد بارداری تحت تاثیر قرار می‌دهد. کلستاز معمولا در روزهای زایمان از بین می‌رود. هر گونه تغییر پوستی جدید که با خارش همراه باشد از جمله خشکی پوست در بارداری باید توسط پزشک ارزیابی شود. اگر متوجه ضایعات، مانند برجستگی‌های قرمز بر روی شکم یا اطراف ناف شدید، باید پزشک‌تان را در جریان قرار دهید. پزشک ممکن است بتواند با یک کرم موضعی شما را درمان کند تا به رفع خارش و سوزش کمک کند.

بیشتر بدانید:

1- مراقبت از پوست در دوران بارداری به چه صورت است

2- ترک پوست در بارداری به چه علت و چگونه میتوان آنرا متوقف ساخت

3- درمان خانگی خارش بدن در بارداری و علت خارش بدن چیست؟

4- 7 مشکل پوستی در دوران بارداری

منبع: healthline 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: niniplus.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر