موضوعات وبسایت : سلامت

خواب آلودگی در روزهای اول بارداری

خواب آلودگی در روزهای اول بارداری

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 19 آبان 1399 ساعت 23:27

ماه اول بارداری را میتوان حساس ترین زمان در بارداری نام برد. در این ماه زنان خستگی شدید و خواب آلودگی را تجربه میکنند و علاوه براین نگران لکه بینی هم هستند چرا که لکه بینی در این مدت نشان دهنده ی وجود یک خطر در رحم است. در حقیقت میتوان ۳ ماه اول بارداری را حیاتی و مهم دانست چون در این مدت رشد اولیه و لانه گزینی جنین آغاز میشود. در همین زمان است که تمایز سلولی رخ میدهد.

ماه اول بارداری و تغییرات بدن مادر

زمانی که عمل لقاح انجام شده و جنین در رحم بوجود می آید، هورمون هایی در بدن آزاد میشوند. این هورمون ها برای این آزاد میشوند که بدن با جنین مانند یک عامل بیگانه و متجاوز برخورد نکند و آنرا جزئی از خود بداند. در همین زمان است که جفت انسانی در بدن تولید میشود. هورمونی که باعث تولید جفت انسانی میشود، هورمون گنادوتروپین نام دارد. این هورمون بدن را برای طول مدت بارداری آماده نگه میدارد. از طرفی در بدن مقدار زیادی پروژسترون برای جلوگیری از قاعدگی تولید میشود.

میتوان گفت ماه اول بارداری بسیار مهم است

آزاد شدن این هورمون ها در بدن باعث بوجود آمدن علائم بارداری مثل خستگی، حالت تهوع و استفراغ میشوند. که یکی از بدترین علائم در این دوران حالت تهوع است. تقریبا میتوان گفت ۸۰ درصد زنان دچار این مشکل شده و حالت تهوع را تجربه میکنند. این مشکل در صبح خیلی بیشتر است. از ماه اول شروع و تا هفته ی بیستم پایان می یابد. یک نوع حالت تهوع خیلی شدید نیز وجود دارد که از هر صد مادر یک نفر دچار میشود. در این نوع از حالت تهوع، مادر دچار استفراغ‌های شدید شده و به شدت وزن کم میکند.‌

ماه اول بارداری چی بخوریم؟

بسیاری برایشان سوال است و همیشه میپرسند: در ماه اول بارداری چی بخوریم؟ این سوال در واقع برای کاهش حالت تهوع در ماه اول متداول میباشد. داشتن یک رژیم غذایی مناسب هم میتواند علائم اولیه بارداری را کاهش دهد و هم به رشد اولیه جنین در بدن کمک برساند. پس مراقب خورد و خوراک خود در ماه اول بارداری باشید.

ویتامین آ

بهتر است در این زمان ویتامین A مصرف شود. چرا؟ در ماه اول تپش قلب آغاز شده و یک گردش خون ولی ناقص شکل میگیرد. دلیل ناقص بودن آن این است که رگهای خونی هنوز کامل نشده اند. بنابراین باید غذاهایی مصرف کنید که حاوی این ویتامین باشند.

کلسیم

در دوران بارداری و مخصوصا در ماه اول باید و باید روزی ۳ واحد کلسیم مصرف شود. میتوانید از لبنیات کم چرب و مواد غذایی حاوی کلسیم بهره بگیرید. برای مثال شیر، ماست، دوغ، کنجد یا بادام

سبزی و میوه

مصرف سبزیجات و میوه‌جات را در این دوران از همیشه بیشتر کنید. سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم، گوجه فرنگی و دانه های سبز سرشار از فیبر و مواد معدنی هستند. حتما میدانید که فیبر از بروز یبوست جلوگیری میکند. یبوست در میان زنان باردار بسیار شایع است. میوه‌جاتی هم مثل پرتقال، گریپ فروت، لیمو و انگور که منشا ویتامین C هستند و علاوه بر مقاوم سازی بدن، به جذب آهن موجود در غذاها کمک میکنند.

بایدها و نبایدهای دوران بارداری را رعایت کنید

مصرف الکل و سیگار

در دوران بارداری باید از یکسری موارد دوری کرد. از مهم ترین آنها الکل و سیگار است. در این دوران و به خصوص در ماه اول بارداری به هیچ عنوان این موارد را مصرف نکنید. الکل به جنین آسیب میرساند و نیکوتین، قطران و مونوکسید کربن موجود در سیگار نیز به شدت برای چنین خطرناک است و در ماه های اول حتی میتواند باعث سقط جنین شود. سعی کنید در معرض دود سیگار هم قرار نگیرید و از افراد سیگاری در دوران بارداری دوری کنید. دود سیگار باعث بروز مشکلاتی چون آسم در جنین میشوند.

ماه اول بارداری و تعیین جنسیت

میدانید که تعیین جنسیت از هفته ۱۶ به بعد انجام میشود و حتی در آن زمان هم ممکن است جنین همکاری نکند و تعیین جنسیت به تعویق بیفتد. اما گاهی پیش می آید که برخی خانم ها عجله دارند و دوست دارند بدانند فرزندشان دختر است یا پسر. در این زمان است که برخی نشانه ها میتواند به شما کمک کند تا جواب را پیدا کنید.

قدیمی ها میگفتند اگر زیاد غذا میخورید پس پسر باردار هستید. این از نظر علمی نیز ثایت شده. مادرانی که پسر باردار هستند ۱۰ برابر مادرانی که دختر باردار هستند غذا میخورند و علت آن هم افزایش سطح تستسترون است. پسران در رحم نیاز به انرژی بیشتری دارند و در نتیجه مادر دائما احساس گرسنگی میکند. در نتیجه جنین پسر از دختر سنگین تر است و این حالت را تا هنگام تولد حفظ میکند.

در ماه اول چگونه جنسیت جنین را متوجه شویم؟

همچنین بسیاری از قدیمی ها باور دارند گرایش به شیرینی مربوط به داشتن جنین دختر است و گرایش به شوری مثل پاپ کرن و سیب زمینی و امثال اینها مربوط به پسر.

یک نظریه دیگر نیز در این باره وجود دارد که شواهدی برای اثبات آن وجود ندارد. و آن هم مربوط به ضربان قلب است. اگر ضربان قلب شما بیشتر از ۱۴۰ در دقیقه باشد فرزند شما دختر و اگر کمتر از این مقدار باشد فرزند شما پسر است.

در کل پیشنهاد میشود که عجله نکنید. صبور باشید تا وقتش برسد و به طور قطعی جنسیت فرزندتان را متوجه شوید.

در ماه اول بارداری درد زیر شکم طبیعی است؟

در ماه اول بارداری درد زیر شکم رخ میدهد و این اغلب به دلیل تغییرات طبیعی بدن است و در ادامه بارداری برطرف میشود. اما گاهی میتواند ترسناک باشد. در برخی موارد این درد نشان میدهد که مشکل جدی برای جنین شما پیش آمده. پیشنهاد میشود اینگونه درد ها را جدی گرفته و حتما به چزشک مراجعه کنید. دلایل درد زیر شکم لانه گزینی جنین، عفونت ادراری، سقط جنین یا بارداری خارج از رحمی میتواند باشد.

شما میتوانید برای آشنایی با مشکلات دیگر در طول بارداری این مقاله را هم بخوانید.

سارا عربی

من سارا عربی هستم. 24 سال دارم و به عنوان دیجیتال مارکتر فعالیت می کنم. تولید محتوا رو دوست دارم و عاشق نوشتنم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر