موضوعات وبسایت : سلامت

مدارک لازم برای دادخواست اعسار مهریه

مدارک لازم برای دادخواست اعسار مهریه

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 22 دی 1399 ساعت 23:16

در این مقاله طلاق توافقی قصد داریم راجب اعسار مهریه و مراحل اعسار مهریه به شما عزیزان توضیح دهیم. در ادامه در مورد مدارک لازم برای اعسار مهریه و نمونه لایحه اعسار از پرداخت مهریه صحبت خواهیم کرد. در صورت داشتن سوال می توانید با شماره ۷۷۲۲۱۹۴۱ تماس گرفته و با وکلای ما صحبت کنید.

گاهی اوقات زوج و زوجه در حال ادامه زندگی هستند که زوجه اقدام می کند برای اجرا گذاشتن مهریه اگر اطلاع نداشته باشد از اموال ثبتی همسرش وقتی مهریه خویش را اجرا گذاشته با درخواست تامین خواسته و توقیف اموال می تواند اموال همسر را به مزایده گذاشته و مطالبه مهریه را انجام دهد.

عدم پرداخت مهریه توسط همسر :

اگر همسر قصد پرداخت نکردن مهریه را داشته باشد و اموال خود را بعد از اجرا گذاشتن مهریه انتقال دهد به غیر یا یکی از بستگان بعد از احراز این موضوع با حکم قضایی ابطال سند انجام می شود وجنبه عمومی جرم شخصی که قصد فرار از دین را داشته باشد انجام خواهد شد که ۶ ماه تا ۲ سال حبس دارد چون این دعوی طرح شده کیفری محسوب می شود.

%D8%A7%D8%B9%D8%B3%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%87%D8%B1%DB%8C%D9%87.jpg

شرایط پرداخت مهریه و مراحل اعسار مهریه چندین حالت دارد اگر زوج استطاعت مالی داشته باشد یا به صورت قسط پرداخت می کند یا املاکی بابت سکه های زوجه به نام می زند. البته پرداخت مهریه منوط می شود به چیزی که مالیت داشته باشد یعنی چیزی مالیت نداشته باشد قابل قبول نیست البته اجرا گذاشتن مهر باید مالیت داشته باشد و قابل تملک نیز باشد.

اگر زوجه اموالی را برای توقیف اموال معرفی کند که در قالب سند رسمی نباشد در قالب قولنامه باشد باید اثبات شود که در تعریف مالکانه زوج است و در این صورت قابل توقیف است ولی اثبات آن شرط است در غیر صورت امکان پذیر نخواهد بود.

مراحل اعسار مهریه :

اعسار یعنی زمانی شخصی محکوم به پرداخت مهریه ( در خصوص مهریه) است توانایی و استطاعت مالی نداشته باشد و معسر از پرداخت است شرایط قبولی اعسار منوط به اثبات آن می شود.

مرجع رسیدگی به دعوای اعسار در مورد محکوم به محکمه ای است که بدایتاٌ به دعوی اصل ی رسیدگی کرده است. دعوی اعسار در مقابل اوراق اجرائیه  ثبت اسناد در محکمه محل اقامت مدعی اعسار اقامه خواهد شد.

در رسیدگی به دعوی اعسار در مورد محکوم به  هرگاه محکوم علیه برای معافیت موقتی از پرداخت خارج عدلیه نیز ادعای اعسار کند موقتا بدون رسیدگی مخصوص از مخارج مربوط به دعوی اعسار معاف است.

شرایط رسیدگی به مراحل پرداخت اعسار مهریه

  • مدعی اعسار باید شهادت کتبی لااقل چهار نفر از اشخاصی که از وضع معیشت و زندگانی او مطلع باشند به عرض حال خود ضمیمه نماید.
  • در شهادت نامه مذکور باید اسم و شغل و وسائل گذراندن مدعی اعسار و عدم تمکن او برای پرداخت محکوم به یا دین با تعیین مبلغ آن تصریح شود.
  • در صورت غیبت مدعی اعسار در جلسه ی محکمه یا عدم تعقیب او تقاضای مدعی علیه برای رسیدگی به دعوی مزبور کافی است.
  • حکم رد یا قبول اعسار در مورد محکوم به قابل استیناف و تمیز است.
  • معسر کسی است که به واسطه ی عدم کفایت دارائی یا عدم دسترسی به مال خود قادر به تادیه مخارج محاکمه یا  دیون خود نباشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر