موضوعات وبسایت : سلامت

قانون جدید تقسیط مهریه

قانون جدید تقسیط مهریه

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 08 تیر 1398 ساعت 19:45

در این نوشته به بررسی قانون جدید مهریه و قانون جدید زندان در رابطه با مهریه می‌پردازیم. متاسفانه در کشور ما، بخش زیادی از مردم از قوانین مملکتی اطلاع کافی در دست ندارند و در تعاملات قانونی دچار مشکلات متفاوتی می‌شوند. این نقصان در مواردی سبب تخطی ناآگاهانه از قوانین و در موارد دیگر؛ سبب عدم احقاق حق در رابطه با مسائل مختلف قانونی شخص خواهد شد که طبعا زیان‌های مادی و معنوی را به همراه دارد.

قانون جدید زندان در خصوص مهریه

قطعا بخشی از این نقص به دلیل کم کاری مسئولان ذی ربط در خصوص توسعه بسترهایی می‌باشد که آحاد جامعه را در رابطه با به روز ترین قوانین کشور آگاه نماید ولی بخش اعظم شناخت ناکافی مردم از قوانین جاری کشور به دلیل سهل انگاری و بی تفاوت بودن خودشان نسبت به این مسائل می‌باشد.

همانطور که اطلاع دارید؛ جدید ترین قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی‌ از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار و دیگر رسانه‌های دیداری، نوشتاری و مجازی به اطلاع عموم مردم کشور می‌رسد و از این طریق مردم می‌توانند از قوانین تصویب شده آگاهی به دست آورند.

امروزه به لطف توسعه فضای مجازی؛ قوانین جاری کشور به سادگی قابل دسترس همگان است و به طور مثال؛ اگر سوال قانونی در رابطه با مسائل مختلف برای اشخاص وجود داشته باشد، به سادگی می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های رسمی‌ارگان‌های ذی ربط و  همچنین وب سایت‌های موسسات حقوقی معتبر نسبت به مرتفع نمودن آن اقدام نمایند.

7.jpg

گروه حقوقی وکلای یاسا بر اساس خط مشی‌های سازمانی و رسالتی که جهت بهبود و ارتقای سطح معلوماتی هموطنان محترم در خصوص مسائل حقوقی برای خود در نظر گرفته است؛ اقدام به تهیه و تدوین نوشتارهای آموزشی مختلف می‌نماید.

در همین راستا و در این نوشتار؛ گروه حقوقی وکلای یاسا اقدام به تهیه مطلبی در باب قانون جدید زندان در خصوص مهریه نموده است.

مهریه 

قبل از آنکه اقدام به پرداختن به موضوع قانون جدید زندان در خصوص مهریه نماییم؛ بد نیست مهریه را از منظر قانونی به صورت مختصر تعریف نماییم.

مهریه به مالی اطلاق می‌‌شود که زوج در زمان وقوع عقد نکاح به زوجه می‌پردازد یا مکلف به پرداختِ آن می‌شود.

از منظر قانونی مهریه حق زن می‌باشد و در هر زمانی که زن نسبت به مطالبه آن اقدام نماید؛ مرد بایستی پرداخت آن را به انجام رساند. در انتخاب نوع مهریه محدودیت خاصی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش مادی داشته باشد، می‌تواند مورد مهریه قرار گیرد. مواردی همچون طلا، نقره، املاک، پول رایج کشور و… از مهم ترین مواردی هستند که می‌توانند به عنوان مهریه تعیین شوند.

در کشورمان در سال‌های اخیر؛ سکه بهار آزادی به عنوان متداول ترین مورد مهریه تلقی می‌شود و با تفاهم طرفین عقد نکاح، تعداد مشخصی سکه به عنوان مهریه زوجه در عقدنامه ثبت می‌شود.

11.jpg

ازدواج به عنوان مهم ترین و شیرین ترین تصمیم زندگی هر فردی محسوب می‌شود که در مبانی دینی و فرهنگ ایرانی به نیکی از آن یاد شده است ولی گاهی اشخاص به دلیل تصمیم نسنجیده و اتفاقات غیر قابل پیشبینی زندگی مشترک، دچار اختلافاتی در زندگی مشترک با همسر خود می‌شوند و این اختلافات به درجه ای از وخامت کشیده می‌شود که؛ طرفین راهکار قانونی را علیه یکدیگر استفاده می‌کنند.

مطالبه مهریه به عنوان یکی از حقوق قانونی زنان در خصوص مسئله ازدواج مطرح می‌باشد و زن این حق را دارد که مطالبه مهریه کرده و مرد مکلف به پرداخت آن می‌باشد.

ولی بخش اعظمی‌از مردها وسع مالی جهت پرداخت مهریه را دارا نمی‌باشند و یا در موارد معدودی، از پرداخت مهریه سر باز می‌زنند.

ولی قانون در خصوص مطالبه مهریه از جانب زن، مسکوت نمی‌باشد و به صراحت از حق زن حمایت می‌نماید.

در ادامه به جدید ترین قوانین مربوط به مهریه و قانون جدید زندان در خصوص مهریه می‌پردازیم.

قانون جدید زندان در خصوص مهریه و جدید ترین قوانین مهریه

  • طبق قانون؛ در مواردی که مهریه مالی معین و مشخص نباشد( چه در عقد موقت و چه در عقد دائم)، همچون دیگر دیونی که در قرارداد‌های مالی وجود دارد؛ در چارچوب تعهد مرد قرار می‌گیرد و بایستی نسبت به پرداخت آن به زن اقدام لازم را به عمل آورد. طبعا؛ در چنین شرایطی زوجه این حق را دارد که به دادگاه خانواده و یا دفاتر ثبت مراجعه نموده و مهریه خود را به اجرا بگذارد.
  • طبق جدید ترین قانون مهریه؛ در عقد موقت که عقد نامه به عنوان یک سند عادی تلقی می‌شود، زوجه جهت مطالبه مهریه خود از همسرش بایستی به دادگاه مراجعه نموده و اقدام به تقدیم دادخواست مطالبه مهریه نماید.
  • به طور کلی؛ قانونگذار مقرر داشته است که در صورت وجود سرمایه و اموال زوج به غیر از مواردی که به عنوان استثنا در قانون لحاظ شده است( خانه ای که مرد در آن سکونت دارد، وسیله امرار و معاش و…) میزان مهریه اهمیتی ندارد و وصول مهریه از اموال مربوطه مرد انجام می‌پذیرد.
  • در بسیاری از موارد و به دلیل عدم تمکن مالی زوج در خصوص پرداخت مهریه، داددگاه رای به حبس مرد می‌دهد. در این موارد قانون به جهت حل این مشکل متداول و احقاق حق زوجه از جهت دریافت مهریه؛ امکان تقسیط مهریه را مقرر داشته است.

%D9%81%D8%B3%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C2.jpg

به این نحو که مرد با تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه؛ از دادگاه تقاضای تقسیط مهریه را می‌نماید. دادگاه نیز با توجه به شرایط  و مناسبات مهریه، اقدام به تعیین پیش قسط و تقسیط مهریه را می‌نماید.

  • بر اساس قانون جدید زندان برای مهریه؛ ضمانت اجرایی حکم جلب در خصوص مهریه، فقط تا میزان ۱۱۰ سکه بهار آزادی (معادل آن) مقدور می‌باشد و مهریه بیش از ۱۱۰ سکه از احکام حبس مبری است. به تعبیر دیگر؛ عدم پرداخت مهریه به میزان ۱۱۰ سکه از جانب مرد، موجب اجرای حکم جلب و حبس وی خواهد شد ولی عدم پرداخت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه، حکم جلب و حبس را به همراه ندارد و زوجه بایستی اموال و دارایی مرد را به دادگاه معرفی نماید تا روند تامین اموال و وصول مهریه صورت پذیرد.
  • طبق قانون جدید زندان برای مهریه؛ پس از صدور حکم قطعی پرداخت مهریه برای مرد، وی به مدت یک ماه مهلت دارد که نسبت به تقدیم دادخواست اعسار و درخواست تقسیط مهریه اقدام نماید و طبق مقررات؛ در صورتی که مرد در طی این مدت یک ماهه نسبت به تقدیم دادخواست اعسار اقدام نماید، حکم جلب وی تا مادامی‌ که روند قانونی دادخواست اعسار در حال سپری شدن است، اجرا نخواهد شد.
  • در مواردی که پس از پذیرش دادخواست اعسار و درخواست تقسیط مهریه؛ مرد از پرداخت پیش قسط و اقساط مهریه امتناع ورزد، حکم جلب وی اجرا شده و محکومیت حبس در انتظارش خواهد بود.
  • در صورتی که زن اقدام به توقیف اموالی از شوهر خود نماید؛ تا زمانی که فرآیند برگزاری مزایده و وصول مهریه از منبع اموال توقیف شده کامل نشود، در خصوص مابقی مهریه ای که از اموال توقیف شده بیشتر است (تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی)؛ حکم جلب از جانب دادگاه صادر نمی‌گردد.

این موارد از مهم ترین قوانین جدید مهریه در خصوص زندان و نحوه وصول مهریه می‌باشد که به همراه یکدیگر به مرور آن پرداختیم.

نکته حائز اهمیت این می‌باشد که؛ بر خلاف تصور عامه مردم، مهریه بیش از ۱۱۰ سکه قابل دریافت از جانب زن است ولی فقط روال قانونی به این ترتیب مقرر شده است که؛ در مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه، مرد به هر نحوی مکلف به پرداخت آن بوده و عدم پرداخت از جانب وی سبب صدور حکم جلبش خواهد شد اما در خصوص مهریه بیش از ۱۱۰ سکه؛ زن بایستی اموال شوهرش را به دادگاه معرفی نماید تا دادگاه نسبت به توقیف و تامین اموال اقدام نماید و حکم جلب برای مرد صادر نمی‌شود.

امیدواریم توانسته باشیم؛ در این نوشتار شما را از مفاهیم مرتبط با قانون جدید زندان در خصوص مهریه مطلع نماییم.

اگر شما نیز نیاز به مشاوره حقوقی رایگان آنلاین دارید از طریق پل‌های ارتباطی گروه وکلای یاسا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر