موضوعات وبسایت : سلامت

نفقه فرزند در سال ۹۸

نفقه فرزند در سال ۹۸

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 25 آبان 1399 ساعت 23:29

تعداد مشاهده این مطلب: 9,987 مرتبه

100741652022.jpg

برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند

برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند

لزوم پرداخت نفقه به فرزند و بر طرف کردن نیازهای مالی و مادی او بر کسی پوشیده نیست . از همین رو ، پرداخت نفقه فرزندان یکی از مهم ترین تکالیفی است که ابتدا به عهده پدر گذاشته شده است . البته گاهی پدر یا سایر اشخاصی که پس از پدر مکلف به پرداخت نفقه فرزند هستند ، این تکلیف قانونی را انجام نمی دهد که در این شرایط ، طی مراحل قضایی یا مراجعه به دادگاه برای دریافت نفقه فرزند الزامیست .

اما اکثر اشخاصی که برای دریافت نفقه فرزند به دادگاه مراجعه می کنند ، یک پرسش مهم و مشترک دارند و آن میزان مبلغ نفقه فرزند بر اساس قانون می باشد . از همین رو در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال مهم بپردازیم که مبلغ نفقه فرزند در سال ۹۸​ چقدر است ؟ دادگاه چه میزان نفقه برای فرزند در سال 98 تعیین خواهد کرد ؟ به همین مناسبت ، ابتدا به بررسی نفقه فرزند بر اساس قانون مدنی و شرایط پرداخت نفقه فرزند پرداخته و سپس مبلغ نفقه فرزند در سال 98 را بررسی می کنیم .



نفقه فرزند بر اساس قانون مدنی

تکلیف به پرداخت نفقه فرزند در قانون مدنی بر اساس ماده 1199 مشخص شده است که بر اساس این ماده ، نفقه اولاد یا فرزندان در درجه اول بر عهدهپدر است ؛ پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به پرداخت نفقه ، به عهدهجد پدری است . در صورت نبودن پدر و جد پدری یا عدم قدرت آنها ، نفقه به عهده مادر است .

لازم به ذکر است که هرگاه مادر هم زنده یا قادر به انفاق نباشد ، به عهده پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری و مادر بزرگ پدری است . در صورتی که چند نفر از پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها زنده باشند ، نفقه پرداختی به فرزندان را باید به نسبت مساوی میان خود تقسیم کرده و بپردازند .


instagram.gif

شرایط پرداخت نفقه فرزند

در قانون مدنی ، نفقه فرزندان جزء مباحث مربوط به نفقه اقارب است . به این منظور ، برای شناختن خصوصیات و ویژگی های نفقه فرزند ، باید به مواد مربوط به نفقه اقارب پرداخت . از جمله خصوصیات نفقه اقارب و همچنین نفقه فرزندان ، آن است که نفقه فرزندان بر خلاف نفقه زن ، ناظر بر آینده است . یعنی اینکه فرزندان صرفا می توانند برای نفقه آینده خود به دادگاه تقاضا بدهند ؛ اما زن می تواند نفقه ایام گذشته خود را نیز مطالبه نماید .

علاوه بر این ، از جمله شرایط پرداخت نفقه فرزند آن است که پرداخت کننده نفقه باید به لحاظ مالی متمکن و دارا باشد و بتواند نفقه فرزند را بپردازد و در عین حال ، خود فرزند باید به لحاظ مالی فقیر بوده و نتواند صاحب شغل و درآمد باشد .


مبلغ نفقه فرزند در سال 98

در قسمت قبل ، به بررسی نفقه فرزندان بر اساس قانون مدنی و همچنین شرایط پرداخت نفقه فرزندان پرداخته شد . اما یکی از مهم ترین پرسش ها و دغدغه های مربوط به نفقه فرزندان این است که مبلغ نفقه فرزند چقدر است ؟ با عنایت به تغییر ارزش پول ( تورم ) که همه ساله ممکن است مطرح باشد ، پاسخ به این سوال ضروری است که مبلغ نفقه فرزند در سال ۹۸ چقدر است ؟ به این معنا که اگر در سال 98 تقاضای درخواست نفقه فرزند شده باشد ، دادگاه چه مبلغ و میزانی را برای خرجی و نفقه فرزند تعیین خواهد نمود ؟

در رابطه با مبلغ نفقه فرزند ، گفتنی است که در قانون مدنی و یا قانون حمایت خانواده ، مبلغ و میزان نفقه فرزند مشخص نشده است تا بتوان با نرخ تورم در هر سال آن را محاسبه نمود ؛ بلکه شیوه تعیین مبلغ نفقه فرزند در سال 98 و در هر سال به این ترتیب است که دادگاه خانواده با صدور قرار کارشناسی ، تعیین این امر را به عهده کارشناس نفقه می گذارد .

کارشناس دادگاه نیز با توجه به عوامل مختلفی همچون جنسیت ، پسر یا دختر بودن فرزند ، سن فرزند ، شأن ، جایگاه اجتماعی ، میزان تحصیلات و توانایی مالی پرداخت کننده نفقه ، مبلغ نفقه فرزند وی را تعیین می کند . به عبارت دیگر ، مبلغ نفقه فرزند در سال 98 ، نرخ ثابت و میزان مشخصی ندارد و دادگاه آن را با توجه به نظر کارشناس معین خواهد کرد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مبلغ نفقه فرزند در سال 98 چقدر است در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مبلغ نفقه فرزند در سال 98 چقدر است پاسخ دهند .

1.gif

سوالات متداول


1- طبق قانون مدنی پرداختن نفقه فرزند به عهده جه کسی است ؟

پرداخت نفقه فرزند در درجه اول به عهده پدر است و در صورتی که پدر زنده نباشد یا توانایی مالی برای پرداخت نفقه نداشته باشد ، این تکلیف به ترتیب مذکور در مقاله به عهده سایرین قرار خواهد گرفت .



2- برای مطالبه کردن نفقه فرزند چه شرایطی وجود دارد ؟

مطالبه نفقه فرزند منوط به توانایی مالی شخص نفقه دهنده است و تنها نفقه گذشته به فرزند تعلق خواهد گرفت که این شرایط به تفصیل ضمن مقاله بررسی شده است .



3- میزان و مبلغ نفقه فرزند در سال 1398 چقدر است ؟

میزان و مبلغ نفقه فرزند در سال 1398 توسط کارشناس دادگاه تعیین می شود که جزییات بیشتر در رابطه با این موضوع در مقاله شرح داده شده است .



برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند

برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند

مطالب مرتبط:


برچسب ها:

نفقه فرزند دخترنفقه فرزند پسرنفقه فرزندمطالبه نفقه فرزند

نظرات کاربران



نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر