موضوعات وبسایت : سلامت

مرور زمان در جرم جعل

مرور زمان در جرم جعل

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 08 آذر 1399 ساعت 17:50

وقوع جرائم پیگیری شده و یا جرائمی که پیگیری نشده‌اند در طی زمان و گذشتن از تاریخ وقوع جرم می‌تواند عواقب متفاوتی داشته باشد. در قوانین مصوب برای اجرای احکام برخی شرایط می‌تواند در چگونگی انجام مجازات تغییراتی رخ بدهد. در ادامه درباره چگونگی اعمال قوانین مرور زمان بر مجازات صحبت خواهیم کرد.

مرور زمان در قوانین چگونه است و در مجازات چه تاثیری دارد؟

مرور زمان در قوانین به مدت زمان خاصی گفته می‌شود که پس از آن احکام مجازات صادره منتفی میشود. این موارد می‌تواند ادامه دادن یک پرونده باشد یا یک حکم قطعی لازم الاجرا. بنابراین حتی اگر یک جرم حکم قطعی نیز داشته باشد در صورت مرور زمان در دستگاه های قضایی قابلیت پیگیری نخواهد داشت و به اصطلاح می‌گویند اجرا حکم مشمول مرور زمان شده است. در هریک از مراحل پیگیری یک جرم مرور زمان می‌تواند شامل حال آن قسمت شود.

این مطلب را بخوانید: چه جرائمی در سابقه کیفری ثبت می‌شوند؟

مرور زمان تعقیب

مرور زمان تعقیب به گذشتن زمان مورد نظر قبل از شکایت و تشکیل یک پرونده گفته می‌شود. یعنی از زمانی که یک جرم رخ داده است تا یک زمان خاص هیچ‌گونه پیگیری انجام نشود. این مورد طبق ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی اعمال می‌شود.

مرور زمان در صدور حکم

اگر زمانی که یک فرد اولین اقدامات جهت پیگیری و تشکیل پرونده را انجام داده باشد و و تا زمانی که حکم صادر شود مهلت قانونی آن به پایان برسد مشمول مرور زمان خواهد شد. در این مورد نیز طبق ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی، از تاریخ آخرین اقدام برای پیگیری پرونده تا زمان ارائه حکم در صورت گذشتن از موعد تعیین شده فرد از مجازات مبرا خواهد شد.

مرور زمان در اجرا حکم

هنگامی که حکم قطعی برای جرمی صادر می‌شود و تا زمانی که قانونا حکم می‌بایست اجرا شود حکم تعیین شده اجرا نشده باشد؛ اجرا حکم مشمول مرور زمان شده و متوقف خواهد شد. بر همین اساس هر حکم کیفری که که دارای احکام مجازات تعزیری باشد و مدت قانونی آن ها گذشته باشد دیگر قابلیت اجرا نخواهند داشت.

جهت دریافت مشاوره حقوقی جعل اسناد از وکلا پایه یک و یا استفاده از کارشناسان خبره در این حوزه به لینک زیر مراجعه فرمایید:

دریافت مشاوره حقوقی جعل اسناد

چه جرائمی مشمول مرور زمان نخواهند شد؟

۱- جرائمی که در آن ها اقداماتی علیه امنیت داخلی و امنیت خارجی کشور انجام گرفته باشد.
۲- جرائمی که محتوا آن‌ها اقتصادی باشد و این جرائم در تبصره ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی وجود داشته باشد لازم است که مبلغ قید شده در آن موارد به طور کامل رعایت شود.
۳- جرائمی که در قانون مجازات اسلامی در مغایرت با اقدامات برای مبارزه با مواد مخدر باشد.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: مجازات جرم جعل اسناد چگونه است؟

مرور زمان آیا در جرم جعل نیز شامل می‌شود؟

با توجه به موارد قید شده در جعل و استفاده از اسناد جعل شده مرور زمان نمی‌تواند شامل این احکام و مجازات آن ها شود. به دلیل اینکه عمل جعل در صورتی رخ می‌دهد که این جرم همواره حضور داشته و در هرزمان می‌تواند اقداماتی با یک سند جعلی رخ دهد. یا همچنین استفاده از سند جعلی در طی زمان در دفعات متفاوتی رخ داده باشد. بنابراین جرم جعل همواره جریان داشته و می‌توان در صورت پیگیری و در هر زمان به علت اینکه مجازات این جرم یک مجازات آنی است آن را پیگیری کرده و مراحل آن را به پیش برد.

موارد تکمیلی

در مورادی که جرائم مشمول مرور زمان می‌شوند این موارد برای تمام شرکا و معاونان که در وقوع جرم دخیل بوده اند اعمال خواهد شد. بدین صورت که با توجه به احکام صادره برای ان‌ها و یا حضور در هریک از مراحل قانونی آن مرور زمان طی موعد مشخص خود مشمول ان‌ها خواهد شد.

همچنین این نکته مهم است که اعمال مجازات یک جرم برای یک فرد می‌تواند برای او تبعات ابرویی داشته باشد و یا داغ ننگی بر پیشانی او باشد بنابراین فلسفه مرور زمان این است که فرد در طی یک زمان خاص دیگر اقدامی مجرمانه انجام نداده است ومی‌تواند عمل توبه را انجام داده باشد و فلسفه مجازات نیز این مورد است تا جرمی برای بار دیگر صورت نگیرد و این عمل خود به خود با مرور زمان رخ داده است.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

در صورتی که این مطلب برای شما مفید بوده است مارا از نظرات خود مطلع سازید و با مراجعه به مجله حقوقی لامینگو سایر مطالب یا مطالب مرتبط نیز استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر