موضوعات وبسایت : سلامت

تیمم بر سنگ پله

تیمم بر سنگ پله

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 26 آذر 1400 ساعت 12:45

شما اینجا هستید

خانه » تیمم

۱۳۹۰/۰۸/۱۳ ۱۴:۳۹ شناسه مطلب: 52562

سلام و خسته نباشید...سوال من درباره شرایط و نحوه صحیح تیمم میباشد..بنده در یکی از مناطق سردسیر زندگی میکنم واحتمال قوی است که در صورت حمام کردن مکرر برای رفع غسل واجبم دچار سرما خوردگی شوم لذا بعضی وقتها موقعیت جور نمی شود یا اینکه وقت برای غسل کردن کم است ویا خسته هستم و من مجبورم تیمم کرده ونمازم را بخوانم......حال سوال اینجاست :1- تیمم با چه چیزهایی درست است؟ 2-من به خاک یا تربت دسترسی ندارم..ولی در راه پله ما که از جنس سنگ میباشد ویقین دارم که پاک است میتوانم تیمم نمایم؟ 3- اعتبار ودرستی تیمم برای ادای فریضه نماز تا چه زمانی هست؟
با تشکر از راهنمایی های شما عزیزان

پاسخ شماره 1 . چيزهايى كه تيمّم بر آن ها صحيح است، عبارتند از:
1. خاك پاك .
2 . ريگ پاك .
3 . كلوخ پاك .
4 . گِلْ پخته مثل آجر و كوزه .
5 . سنگ پاك. چون سنگ ها اقسامى دارند، از قبيل سنگ معمولى، سنگ گچ، سنگ آهك، سنگ مرمر سياه. ساير سنگ ‌ها صحیح است . تیمم به جواهر مثل سنگ عقیق و فیروزه باطل می باشد.
6 . گرد و غبار . ( 1 )
پاسخ شماره 2 . در فرض سؤال تیمم صحیح است.
پاسخ شماره 3 . کسی که وظیفه او تیمم است، اگر برای کاری تیمم کند ، تا تیمم و عذر او باقی است، کارهائی را که باید با وضو و یا غسل انجام داد، می تواند به جا آورد. اگر با داشتن آب برای نماز میت یا خوابیدن، تیمم کند ،فقط کاری را که برای آن تیمم نموده، می تواند انجام دهد. در مورد تیمم به خاطر تنگی وقت پس از خواندن نماز، دیگر با آن تیمم نمی توان به احتیاط واجب چیزهای دیگری مثل نماز مستحبی و ... را خواند. ( 2 )
پی نوشت ها:
1 . امام خمینی ، توضیح المسائل ، مسئله 685 - 684 . ( مطابق با فتوای آیت الله خامنه ای ) .
2 . همان ، مسئله 726 . ( مطابق با فتوای آیت الله خامنه ای ) .

tel.jpg

send.jpg

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.pasokhgoo.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر