موضوعات وبسایت : سلامت

خواب آلودگی در ماه نهم بارداری

خواب آلودگی در ماه نهم بارداری

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 17:10

 شاید از خودتان سوال کنید که آیا این هفته‌های نهایی بارداری قصدِ پایان یافتن ندارند؟ آیا برای بی حالی در ماه نهم بارداری راه حلی وجود دارد؟ آیا در این روزهای پایانی احساس خستگی، سنگینی و ناراحتی می‌کنید و دردِ لگن، نیاز مداوم به توالت و حرکات آکروباتیک فرزندتان در هنگام خواب، شما را آزار می‌دهد! تکلیف چیست؟

درنظر داشته باشید که بی حالی شدید در ماه نهم بارداری عارضه بسیار شایع در میان بانوان است. در ادامه با هشت (و نیم) روش ساده و قابل‌ اجرا برای افزایش میزان انرژی خود آشنا می‌شوید. در واقع باید طی آخرین مراحل فرساینده بارداری برای پُرانرژی‌ بودن از سبزی‌های خام بیشتری استفاده کنید و بیشتر به ورزش اهمیت دهید.

9-compressor_3.jpg

راهکارهای برای رفع بی حالی در ماه نهم بارداری

1. مکمل های بارداری و قرص آهن

 شما در دوران بارداری به ندرت اجازه استفاده از قرص‌های مسکن را دارید، اما بجای آن می‌توانید از این یاری‌رسان کوچک یعنی "قرص آهن" استفاده کنید. زیرا اکثر بانوان باردار با کمبود آهن روبرو هستند و همین کمبود آهن (کم خونی) یکی از دلایل بی حالی در ماه نهم بارداری است و به همین دلیل گنجاندن سبزی‌هایی با برگ‌های سبز تیره، گوشت قرمز، ماهی چرب، تخم‌مرغ و لوبیاها در رژیم غذایی شما از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما دقت داشته باشید که این مواد غذایی را با یک نوشیدنی‌ مثل آب پرتقال مصرف کنید، زیرا ویتامین C در جذب آهن به بدن شما کمک می‌کند. از سوی دیگر، "تیانین" موجود در قهوه و چای مانع جذب آهن می‌شود. بنابراین ممکن است، مصرف چای و قهوه باعث احساس خستگی شود.

 2. از یبوست دوری کنید.

 با دفع منظم و روزانه مدفوع، خستگی کمتری را احساس خواهید کرد! البته مشکل اینجاست که بارداری، بسیاری از بانوان را با یبوست مواجه می‌کند (حتی در بعضی مواقع به بواسیر منجر می‌شود!). برای ثابت نگه داشتن میزان انرژی بدنتان، صبحانه‌ای سرشار از فیبر و خوراکی‌هایی که به آهستگی جذب می‌شود را امتحان کنید (تمامی نان‌های قهوه‌ای و غلات کامل). فیبر در بهبود یبوست به شما کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید پودر فیبر حل‌شدنی را روی هر غذایی بریزید. البته پس از تایید پزشکتان.

 3. در محل کار بخوابید.

وقت نهار، به پارکینگ بروید و روی صندلی عقب ماشین درازکش چرتی بزنید! حتی چرتی کوتاه می‌تواند شما را سرحال آورد. اگر در منزل با نوزاد و فرزند بزرگ‌ترتان تنها هستید، پیشنهاد می‌شود که آنان را سرگرم تماشای تلویزیون کرده و برای مدتی چشمان‌تان را روی هم بگذارید. زیرا نوزادتان برای تماشای تلویزیون نیازی به همراهی شما ندارد و شخصیت شادتر و دوست‌داشتنی‌تر شما را پس از چرتی کوتاه ترجیح خواهد داد.

4. آب میل کنید.

برای رفع بی حالی در ماه نهم بارداری، مصرف آب کافی بسیار مهم است و باعث می‌شود خستگی کمتری را احساس کنید! اما اگر تمامی شب را برای تخلیه ادرار بیدار هستید، ممکن است تمایلی برای نوشیدن دو لیتر آب نداشته باشید، ولی می‌توانید با نوشیدن تمامی آب مورد نیازتان در طول روز به بدن‌تان کمک کنید. چند ساعت پیش از رفتن به بستر در شب، از نوشیدن مایعات پرهیز کنید. با این روش، شب کم دردسرتری را سپری خواهید کرد.

5. به اندازه کافی کدبانو باشید نه بیشتر!

غریزه خانه‌داری شما طی سه ماهه سوم بارداری شدت بیشتری خواهد گرفت. پس بهتر است از این غریزه بطور عاقلانه‌ای بهره ببرید و زیاد خود را خسته نکنید. در واقع انجام کارهای خانه مثل کشیدن جاروبرقی روش خوبی برای ورزش کردن است.

6. اکنون خودتان را مرتب کنید.

زمانی‌که احساس می‌کنید چاق و خارج از فرم هستید و دلتان برای پوشیدن لباس‌های قدیمی‌تان تنگ شده است، ممکن است در گردابی از افکار منفی غوطه‌ور شوید. در این مرحله از بارداری استفاده از کفش‌ها و وسایل ورزشی معتبر بسیار عالی هستند، زیرا هنگام بارداری و پس از زایمان نیز قابل استفاده خواهند بود. آری، شما بخش اعظم بارداری خود را پشت سر گذاشته‌اید، بنابراین مستحق استفاده از چنین وسایل ارزشمندی هستید.

7. بیشتر ورزش کنید (خمیازه!)

در این دوران پاهایتان باد کرده و متورم‌ به نظر می‌رسند. بنابراین انجام پیاده‌روی بسیار سخت خواهد بود. البته هدایت جریان خون به سمت بالا (به مغزتان)، دقیقاً همان کاری است که احساس خستگی شما را کاهش می‌دهد. بنابراین فقط کافیست کاری که باید انجام دهید را اجرایی کنید: مثلاً در حالی‌که با دوچرخه ثابت تمرین می‌کنید، با یک تکه شکلات به خودتان پاداش دهید، به تماشای تلویزیون بپردازید یا از فیلم آموزشی یوگای بارداری بهره ببرید. در ضمن، حتی خمیازه‌ کشیدن نیز باعث افزایش انتقال اکسیژن به مغز می‌شود و شما را از خواب بیدار می‌کند. خمیازه‌ روشی طبیعی است که به شما هشدار می‌دهد که نیاز به حرکت دارید.

8. از چراغ سبز خود استفاده کنید.

بارداری یک شانسی به شما می‌دهد و آن این است که می‌توانید از حضور در میهمانی‌ها و مجالسی که علاقه‌ای به شرکت در آنها ندارید، بدون احساس گناه خلاصی یابید. از هر اجتماعی که خواستار آن نیستید، دوری کنید! به جای رفتن به این مهمانی‌ها، بخوابید. همه درک خواهند کرد و حتی با شما احساس همدردی می‌کنند. استراحت کردن و همدردی دیگران واقعاً احساس خوشایندی به شما خواهد داد.  

9. سرانجام... آرزوی خواب خوش

بعد از تولد فرزند نازنین‌تان کم‌کم باید با چرت بعدازظهر و خواب بدون وقفه شبانه خداحافظی کنید. پس برای رفع بی حالی در ماه نهم بارداری هرگاه که احساس خستگی و کوفتگی می‌کنید به این موضوع فکر کنید که زندگی شما در حال دگرگونی است، بنابراین چرخی بزنید و با کشیدن لحاف کمی بالاتر، سعی کنید که خوب بخوابید.    

بیشتر بدانید:

1- علت بی حالی و خستگی شدید در دوران بارداری

2- درمان بی حالی و خستگی در دوران بارداری و علت خستگی چیست؟

3- احساس بی حالی و خستگی شدید در اوایل بارداری، آیا طبیعیست؟

4- احساس ضعف شدید در سه ماهه دوم بارداری، علت و درمان؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: niniplus.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر