موضوعات وبسایت : سلامت

مرد تا چه مدت میتواند طلاق ندهد

مرد تا چه مدت میتواند طلاق ندهد

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 02 آذر 1400 ساعت 19:46

در این مطلب قصد داریم توضیح دهیم زن در چه صورت می تواند طلاق بگیرد در حالی که مرد طلاق ندهد و تکلیف چه هواهد بود. و چه راههایی می توان انجام داد.

اگر زن طلاق بخواهد ولی زوج طلاق ندهد چه اقدامی میشود کرد؟ طبق ماده ۱۱۴۳ قانون مدنی مرد می تواند با در نظر گرفتن شرایط در این قانون به دادگاه تقاضای همسرش را اعلام کند در صورت خودداری شوهر از دادن نفقه عسر و حرج و نبودن شوهر بیش از چهار سال زن میتواند تقاضای طلاق کند. طبق ماده ۲۶ قانون جدید حمایت از خانواده وتی طلاق از طرف زن باشد دادگه مطابق قانون حتی اگر مرد هم طلاق ندهد دادگاه حکم طلاق را صادر می کند.

مواردی هم است که زن بتواند درخواست دهد. مثل اینکه زن بدرفتاری شوهرش را اثبات کند با اینکه زن بتواند اثبات کند ۶ ماه متوالی نفقه دریافت نکرده است و زوجه اثبات کند زندگی مشترکی که با زوج دارد سختی و با مشقت روبه رو شده باشد و یا اینکه اثبات کند زوج بیماری لاعلاج دارد.

اعتیا د شوهر  به مواد مخدر یا به الکل که ادامه زندگی را برای زن سخت کرده باشد و اگر زوج حبس به مدت ۵ سال یا بیشتر محکوم شده باشد و یا اگر زوج بدون هیچ عذر موجهی زندگی را به طور کامل ترک کرده باشد و ازدواج مجدد بدون رضایت زوجه یا اگر مرد بعد از مدت ۵ سال بچه دار نشود زوجه می تواند طلا ق بگیرد.

اگرزوجه بنا به هر دلیل نتواند طلاق بگیرد باید اقدام کند به راضی کردن شوهر برای طلاقزوجه اگر بنا به دلایلی از شوهرش ناراضی و زندگی با او را دوست نداشته باشد و حق طلاق هم نداشته باشد و یا وکالت رسمی که در دفاتر ثبت اسناد برای طلاق که ثبت شده باشد را هم نداشته باشد زن می تواند با دادن مقداری از مال خود یا حتی بخشیدن مهریه به مرد موافقت مرد را برای طلاق دادن او جلب کند.

که طبق قانون مدنی این نوع طلاق را طلاق خلع می گویند مرد در این نوع طلاق دیگر حق بازگشتن و رجوع ندارد پس زوج باید با تصمیم جدی فکر و انجام دهد.

حتی بعضی از افراد برای اینکه طلاق بگیرند جز مهریه تمام حقوق مالی خود را می بخشند گاهی اوقات که زوجه خواهان پرونده است و حق طلاق ندارد می تواند عسر و حرج خود را اثبات کنند.

طبق ماده ۱۱۱۹: هرگاه شوهر زن دیگر اختیار کند و یا در مدت معینی حضور نداشته باشد و علیه حیات زن سو قصد کند هر کاری که کند زندگی انها با هم غیر ممکن شود زن با گرفتن وکیل می تواند صدور حکم را به موفقیت برساند.

ماده۱۱۲۹: در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید.

ماده ۱۱۳۰- در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه اثبات شود دادگاه می تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسرنباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: mehrie-talagh.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر