موضوعات وبسایت : سلامت

جو پرک و یبوست

جو پرک و یبوست

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 23 دی 1400 ساعت 14:50

یبوست چیست؟

یبوست از رایج ترین مشکلات سیستم گوارشی است. در این عارضه دفع مدفوع به ندرت و یا به صورت خشک صورت می گیرد. تعداد دفعات کار کردن شکم در افراد متفاوت می باشد. کار نکردن هر روز شکم نشان دهندهیبوست نیست، اما معمولا دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته، یبوست به شمار می آید.

دلایل بروز یبوست

یبوست معمولاً به علت حرکت کند مدفوع در روده ها می باشد که این امر باعث سخت و خشک شدن مدفوع می شود. از دلایل بروز این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد: ننوشیدن آب کافی، مصرف کم سبزیجات و میوه ها، مصرف کم فیبر در رژیم غذایی روزانه، دفع نکردن و نگه داشتن مدفوع در هنگام احساس دفع، کمبود تحرک بدن، سندرم روده تحریک پذیر، تغییر در روش زندگی (همچون حاملگی، مسافرت و افزایش سن) و غیره.

خوشبختانه بسیاری از یبوست ها موقتی هستند و به همین دلیل تغییر روش زندگی همچون انجام ورزش بیشتر، مصرف میوه ها و سبزیجات بیشتر، نوشیدن آب و فیبر زیاد می تواند موجب درمان یبوست گردد.

راه های درمان یبوست

یکی از راه های درمان یبوست مصرف جو دو سر و یا سبوس آن است. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر می تواند در نرمی مدفوع نقش اساسی داشته باشد. جو دو سر تنها غله ای است که دارای فیبر زیاد بوده و موجب درمان یبوست می شود. جو دو سر (Oat)، غله ای رژیمی است که سلطان فیبر غلات محسوب می شود و حاوی دو نوع فیبر است: فیبر محلول و فیبر غیر محلول.

فیبر نامحلول این غله باعث بهبود کار دستگاه گوارش شده، فعالیت روده ها را توان بخشیده و در درمان یبوست بسیار مفید است. در واقع، فیبر نامحلول در سیستم گوارش مانند جارو عمل کرده و مواد زائد را می زداید. فیبر نامحلول، عبور مواد غذایی را در مسیر گوارش سرعت بخشیده و به کاهش یبوست کمک می کند.

جو دو سر پرک صبحانه فوری ۲۰۰ گرمی

%D8%B5%D8%A8%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%872-300x300.png

جو دوسر و یبوست

جو دو سر با جذب آب فراوان باعث نرمی مزاج شده و فعالیت روده ها را بالا می برد. در واقع هر دانه جو دو سر ۱۵ برابر خود آب جذب می کند و به همین دلیل باعث نرمی مدفوع و بیرون روی راحت تر می شود. جو دو سر با درمان یبوست از ابتلا به بیماریهایی مانند هموروئید نیز جلوگیری کرده و در افراد مبتلا، به درمان آن کمک می کند. از اصلی ترین عوامل ابتلا به هموروئید، یبوست می باشد. توجه داشته باشید همراه جو دو سر، حتماً آب زیادی نیز مصرف کنید تا حجم مدفوع در روده افزایش گشته و موجب دفع راحت تر آن گردد. همچنین از مصرف انواع گوشت و پنیر نیز خودداری نمائید.

جو دو سر علاوه بر فیبر، حاوی آنتی اکسیدانهای قوی، ویتامینهایی اعم از B و E و املاح معدنی است. از خواص دیگر جو دو سر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

جو دو سر و یبوست در دوران بارداری

مصرف روزانه جو دو سر پرک می تواند به کاهش کلسترول، کاهش قند خون و حفظ وزن مناسب در دوران بارداری و پس از آن کمک کند، چرا که در دوران پس از زایمان به طور معمول مادران دچار افزایش وزن و کلسترول خون می شوند.

از آن جایی که جو دو سر حاوی فیبر کافی برای زنان باردار است، می تواند به کاهش یبوست دوران بارداری کمک شایانی کند.

جو دو سر هم چنین حاوی فیبر محلول نیز می باشد که این فیبر محلول به روند هضم غذا کمک می کند. این فیبر می تواند به حرکات روده در دوران بارداری کمک کند و باعث جذب بهتر آب از مایعات مصرف شده می شود که این امر از ایجاد یبوست در دوران بارداری و پس از آن کمک زیادی می کند.

نکته: انتخاب مناسب از انواع جو دو سر به بهبود یبوست دوران بارداری کمک مضاعفی می کند. مصرف جو دو سر پرک صبحانه برای وعده صبح از بهترین صبحانه ها می باشد.

خواص جو دو سر

• لاغری با جو دو سر

• جلوگیری از بیماری های قلبی – عروقی

• کاهش سطح کلسترول

• تعادل قند و انسولین خون در بیماران دیابتی

 • درمان یبوست و هموروئید

• کاهش و کنترل وزن

• کمک به بیماران مبتلا به سلیاک

• تقویت سیستم دفاعی بدن

• تهیه انواع ماسک صورت با جو دو سر

شما می توانید با مصرف جو دو سر و یا سبوس آن برای همیشه از یبوست خداحافظی کنید. برای این منظور پیشنهاد می نماییم از انواع صبحانه ها، معجون ها و سوپهای تهیه شده از جو دو سر که در قسمت آشپزی همین وب سایت موجود است استفاده فرمائید. برای تهیه جو دوسر تولید کشور آلمان بر روی لینک زیر کلیک نمائید.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: oab.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر