موضوعات وبسایت : سلامت

تخمک گذاری در زمان پریود

تخمک گذاری در زمان پریود

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 29 شهریور 1398 ساعت 13:03

روز تخمک‌گذاری معمولاً بین ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از شروع دورۀ قاعدگی بعدی شما انجام می‌شود. به همین دلیل، برای تشخیص زمان قاعدگی باید طول دوره‌های خود را بشناسید تا بتوانید زمان دقیق شروع قاعدگی بعدی خود را تخمین بزنید. با داشتن اپلیکیشن بارداری مادرشو می‌توانید چگونگی چرخهٔ پریود خود و روز تخمک‌گذاری‌تان را پیدا کنید تا بتوانید راحت‌تر برای باردار شدن یا پیشگیری از بارداری اقدام کنید.

در زمان تخمک‌گذاری افزایش سطح هورمون LH در بدن باعث تحریک فولیکول و آزاد شدن تخمک بالغ می‌شود. همزمان با افزایش سطح این هورمون، مخاط دهانۀ رحم شما نیز لغزنده‌تر می‌شود تا مسیر اسپرم برای رسیدن به تخمک را هموار کند. تخمک آزادشده از یکی از لوله‌های فالوپ پایین می‌رود که تخمدان شما را به رحم متصل می‌کند.

تخمک آزادشده ۲۴ ساعت فرصت دارد تا در مسیرش از لوله‌های فالوپ به رحم، با یک اسپرم ملاقات کند و لقاح انجام شود. در غیر این صورت، تخمک وارد رحم می‌شود و از بین خواهد رفت. از آنجا ‌که اسپرم می‌تواند حدود سه تا پنج روز زنده بماند، بنابراین دانستن زمان تخمک‌گذاری و نزدیکی جنسی بدون استفاده از وسایل پیشگیری، در پنج روز مانده به روز تخمک‌گذاری و همچنین در روز تخمک‌گذاری، شانس وجود داشتن اسپرم را در مسیر آن، هنگام آزاد شدن تخمک افزایش می‌دهد. شما با دانستن زمان تخمک‌گذاری می‌توانید با برنامه‌ریزی درست با همسرتان و داشتن رابطۀ جنسی در زمان مناسب، شانس باروری خود را به میزان چشمگیری افزایش دهید.

روش‌های متعددی برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری وجود دارد. پس از اینکه بدن شما یک تخمک آزاد می‌کند، معمولاً هورمون پروژسترون برای کمک به ایجاد و حفظ پوشش داخلی رحم تولید می‌شود. پروژسترون باعث می‌شود دمای بدن شما کمی بالا برود. بنابراین اندازه‌گیری درجه حرارت پایۀ بدن با دماسنج، هر روز صبح و قبل از بیرون آمدن از رختخواب می‌تواند به شما در تشخیص وقوع تخمک‌گذاری کمک کند. این دماسنج‌ها که دقت بالایی دارد، در داروخانه موجود است. همچنین بررسی و تحت نظر گرفتن ترشحات واژن نیز می‌تواند به شما در تشخیص زمان تخمک‌گذاری کمک کند. علاوه بر آن، کیت‌های مخصوصی برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری موجود است که آن را نیز می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر