موضوعات وبسایت : سلامت

نظر ایت الله سیستانی در مورد کوروش

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 09 آذر 1400 ساعت 16:06

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان نظر ایت الله سیستانی در مورد کوروش را مطالعه خواهید کرد.

 روزنامه جمهوری اسلامی در ستونی که به خاطرات سفر نوروزی مسیح مهاجری به عراق اختصاص داده است، نوشت:

* گزارش دیدار سال 90 : ایشان با توجه به این که من از دست اندرکاران مطبوعات هستم، گفتند: روزنامه خراسان، ویژه نامه ای به مناسبت نوروز منتشر کرده که برای من آمده و آن را خوانده ام. مطالبی درباره بعضی افراد دولتی[مطلب اسفندیار دولت درباره اندیشه ها و اقدامات مشایی وحلقه حامیان دولت] دارد که نمی دانم درست است یا نه. شما باید بتوانید بگویید که این مطالب چقدر صحت دارد... گفتم: درست است. البته منظورم این بود که آن چه درباره مسائل فکری و اعتقادی نقل شده درست نقل شده، اما درباره گزارش های اقتصادی نظری ندارم.

*از سوال بعدی آیت ا...سیستانی معلوم شد ایشان علاوه بر آن چه در ویژه نامه «نوروز 90» خوانده اند اطلاعات دیگری هم درباره اظهارات آقای مشایی و همفکران او دارند. وقتی به سوال اول آیت ا... که پرسیدند آیا مطالب ویژه نامه درست است؟ جواب مثبت دادم، ایشان گفتند: پس چرا این ها حمایت می شوند؟ این ها از کوروش تعریف می کنند و درباره حمورابی چیزهایی می گویند که در مقابل اسلام است.

*آیت ا... سیستانی هم این نکته را بیش از این ادامه ندادند و باز هم به سراغ قشر دینی رفتند و گفتند: علی ایحال برای من قابل جمع نیست که چه طور می شود این هر دو (طرفداران کوروش و حمورابی و قشر دینی) را با هم داشته باشند؟ من درباره حمورابی اول و دوم مطالعه کرده ام، از تاریخ اطلاع دارم و تحلیل دارم. این افکار با آن چه این ها در ظاهر نشان می دهند منطبق نیست، چه طور می شود این ها را با هم جمع کرد؟

*از اشارات آیت ا... درباره کورش و حمورابی و این که این گونه اعتقادات با آنچه مطلوب قشر دینی است اصولا سازگاری وجود ندارد، احساس کردم ایشان به شدت نگران آینده هستند. در جواب گفتم: زمان زیادی از دوره این دولت باقی نمانده و در پایان چهار سال دوم، کنار خواهند رفت...البته آنها هم درصدد هستند کاری کنند که بمانند و یکی از افراد خودشان را به ریاست جمهوری برسانند. این رقابت یک امر طبیعی است ولی این تفکر اجازه نخواهد یافت حاکم شود و افراد دیگری خواهند آمد.

*آیت ا...سیستانی گفتند: کس دیگری ندارند. من هرچه فکر می کنم، می بینم کسی نیست که جای اینها بگذارند. به همین دلیل نمی دانم چطور می شود این مسائل را تحلیل کرد. گفتم: در میان اصولگرایان افرادی هستند که بعضی از آنها از هم اکنون مطرح شده اند.گفتند: من کسی را سراغ ندارم.

*به آیت ا... عرض کردم: انحراف عقیده و سستی اعتقادات به دلیل میدان دار شدن افراد کم سواد و سودجو بیداد می کند...

*آیت ا... سیستانی، مهلت ندادند من همه مطالبم را در این زمینه بگویم و با روحیه ای آماده و البته مشتاق و مسلط نسبت به این مقوله، شروع کردند به اظهارنظر و گفتند: شما خودتان این وضع را به وجود آورده اید. هی گفتید آقای بهاء الدینی این طور است و آن طور است. هی کرامات گفتید. من خودم در قم بودم و این چیزها را می دانم و این جا هم که هستم کتاب های زیادی می خوانم و این حرف های کرامات را که می زنند و می نویسند می خوانم و معتقدم شما خودتان، کشور را به روزی انداخته اید که این گرفتاری ها پیش آمده و جمکران را آن طور بزرگ کرده اید و منبری ها آن حرف ها را می زنند. من منبرها را هم گوش می کنم. گفتم: و مداح ها... گفتند: آنها را هم همین کارهای شما این طور کرده است...گفتم:ما خودمان در مقابل آن دسته از منبری ها و مداح هایی که مطالب سست و نادرست و خرافاتی را به خورد مردم می دهند قرار داریم و علیه آنها مقالات و مطالب زیادی نوشته ایم و انتظار ما از شما این است که شما هم موضع گیری کنید و به ما در این زمینه کمک کنید، چون موضع گیری شما خیلی اثر دارد...

گفتند: این ها را می دانم و از قول من هم چیزهایی علیه اینها گفته اید و منتشر شده است، ولی من بنای دخالت در ایران را ندارم. ایران مهندسی شده است و سر مهندس هم دارد و من نباید دخالت کنم...گفتم: منظورم این نیست که در مسائل حکومتی دخالت کنید، ولی در امور اعتقادی اظهارنظر شما موثر است. اعتقادات مردم در خطر است و برای حفظ دین و اعتقادات، ورود شما به این مسائل لازم است.گفتند: شما که گفتید «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست» چطور می توانید این ها را از همدیگر جدا کنید؟ ...گفتم: من به وظیفه شرعی خودم عمل کرده ام که گفتن این مطالب و درخواست اظهارنظر از شما بود، حالا شما می دانید و تکلیف شرعی خودتان...این جمله را که گفتم، آیت ا... سیستانی سکوت کردند و به نظرم رسید این مطلب برای ایشان قابل تامل بود.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر