موضوعات وبسایت : سلامت

ایا شب یکشنبه برای بارداری مناسب است

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 16 مهر 1400 ساعت 20:17

تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۹دفعات بازدید: ۱۰۴۹۳ بار

  1. خانه
  2. تاریخ قمری
  3. شب شنبه چه زمانی است

بسم الله الرحمن الرحیم

shabe-shanbeh-che-zamani-ast.png

شب شنبه چه زمانی است؟ شب شنبه چه ساعتی است؟ شب شنبه یعنی کی؟ آیا "شب شنبه" همان "شنبه شب" است؟ به چه ساعتی و چه زمانی در هفته ، شب شنبه اطلاق می گردد؟ شاید شما نیز اصطلاح "شب شنبه" را شنیده باشید یا در جایی خوانده باشید. ما در این مطلب می خواهیم در مورد عبارت شب شنبه توضیح داده و سعی می کنیم مفهوم شب شنبه را به طور کامل و دقیق توضیح دهیم تا خوانندگان محترم سایت 2 زندگی با این مفهوم به طور کامل آشنا شوند.

شاید در نگاه اول و از نظر افرادی که با این مفاهیم آشنایی کافی ندارند ، عبارت "شب شنبه" همان عبارت "شنبه شب" تلقی شود. اما باید خاطر نشان کرد که این دو مفهوم کاملا با یکدیگر فرق دارند و در واقع بین عبارت "شب شنبه" و عبارت "شنبه شب" ، اختلاف زمانی ۲۴ ساعته وجود دارد! عبارت "شب شنبه" یک مفهوم شرعی است. مفهوم شب از نظر شرعی با مفهوم شب که معمولا در محاورات روزمره آن را به کار می بریم فرق دارد. برای درک مفهوم عبارت "شب شنبه" لازم است که مفهوم "شب" از نظر شرعی را درک کنیم. پس ابتدا سعی می کنیم مفهوم شب از نظر شرعی را خدمت شما بیان کنیم.

مفهوم شب از نظر شرعی

ما در محاورات روز مره از مفهوم شب استفاده می کنیم. اما آنچه که از نظر شرعی به عنوان مفهوم شب وجود دارد ممکن است با آنچه که در محاورات روزمره از آن استفاده می کنیم متفاوت باشد. مفهوم شب از نظر شرعی با اوقات شرعی ارتباط دارد. به عبارت بهتر ، شب از نظر شرعی با استفاده از اوقات شرعی سنجیده می شود. اما ببینیم شب از نظر اوقات شرعی چگونه محاسبه می شود.

اما قبل از این کار لازم است مطلبی یادآوری شود و آن این است که از نظر شرعی ، هر یک از ایام هفته به دو قسمت شب و روز تقسیم می شود. از نظر شرعی ، شب مربوط به هریک از ایام هفته قبل از روز مربوط به آن قرار دارد. یعنی وقتی در مورد یوم شنبه صحبت می کنیم ابتدا شب شنبه و سپس روز شنبه قرار دارد.

شب هریک از ایام هفته از زمان وقت شرعی اذان مغرب مربوط به یوم قبل تا وقت شرعی زمان اذان صبح مربوط به یوم جاری در نظر گرفته می شود. یعنی شروع شب مر بوط به هریک از ایام هفته از لحظه اذان مغرب یوم قبل بوده و پایان شب مربوط به هریک از ایام هفته نیز لحظه اذان صبح خود همان یوم می باشد. البته یک نظر دیگر هم در مورد زمان شروع شب وجود دارد و آن این است که زمان شروع شب مربوط به هریک از ایام هفته را از لحظه وقت شرعی غروب آفتاب در نظر می گیرند. لحظه غروب آفتاب کمی از لحظه اذان مغرب جلوتر است. ذکر مثال در این زمینه می تواند مفهوم شب از نظر شرعی را دقیق تر مشخص کند.

  • مثال ۱) فرض کنید می خواهیم شب جمعه را محاسبه کنیم و ببینیم از چه زمانی تا چه زمانی است. طبق تعریف بالا ، شب جمعه از لحظه اذان مغرب (یا به اعتقاد بعضی ها از غروب خورشید) پنجشنبه (یوم قبل از جمعه) شروع می شود و تا زمان اذان صبح جمعه (یوم جاری) ادامه دارد.
     
  • مثال ۲) برای محاسبه شب چهارشنبه ، لازم است زمان از لحظه اذان مغرب (یا غروب خورشید) سه شنبه (یوم قبل از چهارشنبه) تا لحظه اذان صبح چهارشنبه (یوم جاری) در نظر گرفته شود.
     
  • مثال ۳) برای محاسبه شب دوشنبه ، از لحظه اذان مغرب یکشنبه (یوم قبل از دوشنبه) شروع کرده و تا لحظه اذان صبح دوشنبه (یوم جاری) ، زمان را محاسبه می کنیم. این زمان ، همان شب دوشنبه است که شروع آن از لحظه اذان مغرب یکشنبه بوده و پایان آن لحظه اذان صبح دوشنبه است.

مثال های بالا به خوبی مفهوم شب را از نظر شرعی بیان می کنند. امیدواریم که شما خواننده محترم سایت 2 زندگی ، مفهوم شب از نظر شرعی را درک نموده باشید. البته طول مدت شب در روزهای مختلف سال باهم برابر نیست و گاهی طول شب از طول روز بیشتر و گاهی کمتر است و در زمان هایی هم طول شب با طول روز برابر می شود.

در مورد شب دو مفهوم بسیار مهم وجود دارد و آن مفاهیم اول شب و آخر شب می باشد. عزیزان علاقمند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو مفهوم می توانند مطالب ساعات اولیه شب چه زمانی است و آخر شب چه زمانی و چه ساعتی است را در سایت ۲ زندگی مطالعه نمایند.

با توجه به تعریف شب و با توجه به مثال های ذکر شده اکنون به راحتی می توانیم مفهوم "شب شنبه" را تعریف کنیم:

شب شنبه عبارت است از مدت زمان از لحظه اذان مغرب (یا به اعتقاد بعضی ها از غروب خورشید) جمعه تا لحظه اذان صبح شنبه.

حال که با مفهوم شب شنبه آشنا شدیم ببینیم که شب شنبه از نظر نزدیکی کردن چگونه است؟ آیا شب شنبه برای نزدیکی کردن و اقدام به باردار شدن مناسب است؟ در پاسخ باید گفت که شب شنبه از نظر شرعی نه جزء زمان های نهی شده برای نزدیکی کردن و اقدام به بچه دار شدن است و نه جزء زمان های سفارش شده برای این کار. یعنی نزدیکی کردن در شب شنبه ، نه مضرات احتمالی زمان های نهی شده برای جماع را دارد و نه فواید ذکر شده برای زمان های سفارش شده برای مجامعت را. از این رو نزدیکی کردن در شب شنبه به اختیار خود افراد بستگی دارد. برای آگاهی از زمان های نهی شده برای نزدیکی کردن می توانید مطلب زمان های نامناسب برای نزدیکی و انعقاد نطفه را مطالعه نموده و برای آگاهی از زمان های توصیه شده از نظر شرعی برای جماع می توانید از برنامه محاسبه بهترین زمان نزدیکی در اسلام استفاده نمایید.

از طریق آشنایی با مفاهیم شرعی می توانیم احکام مربوط به عبادات ، نزدیکی کردن و سایر مسائل مهم زندگی را بهتر درک کرده و در زندگی خود موفق تر باشیم انشاء الله تعالی.

اشتراک گذاری در:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر