موضوعات وبسایت : سلامت

برخوردار در جدول

برخوردار در جدول

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 19 مرداد 1398 ساعت 20:17

97 966 100 1


مترادف برخوردار: بهره مند، بهره ور، رستی خوار، کامیاب، متمتع، متنعم، محظوظ، مستفید، مستفیض، منتفع
متضاد برخوردار: محروم

معنی برخوردار در لغت نامه دهخدا

برخوردار. [ ب َ خوَر / خُرْ ] (ص مرکب ) منتفع. ممتع. محظوظ. بهره مند. کامیاب. متنعم. مستفیض. بهره ور. (یادداشت مؤلف ). این کلمه مرکب است از برخورد که معالدال است بمعنی برخوردن و لفظ «ار» که کلمه ٔ نسبت است و این از عالم (از قبیل ) خریدار است نه از عالم زردار. وصاحب کشف در این لطیفه ای برآورده که این هر سه امر است یعنی ببر و بخور و بدار و نزد بعضی برخوردار بمعنی درخت برخوردن چه دار بمعنی درخت و برخور بمعنی مصدر و مرکب است از اسم و امر چنانکه خونریز بمعنی خون ریختن و پابوس بمعنی پا بوسیدن. (غیاث اللغات ) (آنندراج ) : گویند منتصر شبی پدر خویش متوکل بخواب دید که ویرا گفت ای محمد وای بر تو ظلم کردی برمن و مرا بکشتی و خلافت من بستدی واﷲ که تو بخلافت برخوردار نباشی الا اندک روزگاری. (ترجمه ٔ طبری بلعمی ).
کار تو با سعادت و اقبال
وزتن و جان خویش برخوردار.

فرخی.

هنر فراوان دارد ملک خدای کناد
که باشد از هنر و عمر خویش برخوردار.

فرخی.

امیر عالم عادل بکام خویش زیاد
ز بخت شاد و ز ملک و ز عمر برخوردار.

فرخی.

پاینده... و کامروا و کامکار و برخوردار از ملک وجوانی. (تاریخ بیهقی ). این خاندان... پاینده باد...و فرزند این پادشاه... برخوردار از ملک و جوانی. (تاریخ بیهقی ). پس دراز کن ای سلطان مسعود که خدا مرا بتو برخوردار گرداند... دست خود را. (تاریخ بیهقی ).
نوبهاریست عدل او خرم
دهر از او شادکام و برخوردار.

ابوالفرج رونی.

ز غزو بازخرامید شاد و برخوردار
علاء دولت مسعود شاه شاه شکار.

مسعودسعد.

ز بخت یافته داد و ز تخت گشته بکام
ز ملک روزی مند و ز عمر برخوردار.

مسعودسعد.

تو عجب داری که من گویم همی
کز جلالت شاه برخوردار باد.

مسعودسعد.

بخدا ار کسی تواند بود
بی خدا از خدای برخوردار.

سنایی.

امروز بر ساهره ٔ این کره ٔ اغبر... هیچ پادشاهی مرفه تر ازین خداوند نیست و هیچ بزرگی برخوردارتر ازین ملک نیست. (چهارمقاله ).
ز وصل یار دلبر برنخوردم
ز هجرش لیک برخوردار بودم.

سیدحسن غزنوی.

ز جاه و دولت او خلق شادمانه دلند
ز جاه و دولت خود شاد باد و برخوردار.

سوزنی.

خلق عالم از تو برخوردار و خواهان از خدا
تا تو از اقبال و از بخت جوانی برخوری.

سوزنی.

اگر من برنخوردم از نکوئی
تو برخوردار باش از خوبروئی.

نظامی.

که ازین باغ چون شکفته بهار
که از او خواجه باد برخوردار.

نظامی.

مرا با مملکت گر یار بودی
دلم زین ملک برخوردار بودی.

نظامی.

عمر بادت که هست بختت یار
باشی از عمر و بخت برخوردار.

نظامی.

شاه را در بوستان زندگی همواره باد
جام عشرت خون صهبا شاخ نهمت بار گل
با ظفر نوشیده رنگین باده ای هر بامداد
وز طرب بغنوده از می مست و برخوردار گل.

خواجه محمد رشید (لباب الالباب ).

تو حاکم همه آفاق و آنکه حاکم تست
زتخت و بخت و جوانی و عمر برخوردار.

سعدی.

یا رب الهامت به نیکوئی بده
وزبقای عمر برخوردار دار.

سعدی.

ز گردون نعره می آید که اینت بوالعجب کاری
که سعدی آرزوی دوست برخوردار می بینم.

سعدی.

- برخوردار شدن ؛ بهره مند شدن. متمتع شدن. تمتع یافتن. بهره ور گشتن. کامیاب آمدن. برخوردن. متمتع گردیدن. استمتاع. (یادداشت مؤلف ) :
جاودان اندر حریم وصل دوست
از درخت عشق برخوردار شد.

عطار.

چون خرید او را و برخوردار شد
آن کنیزک از قضا بیمار شد.

مولوی.

در نگارستان صورت ترک حظ نفس کن
تاشوی در عالم تحقیق برخوردار دل.

سعدی.

- برخوردار کردن ؛ بهره مند کردن. متمتع کردن.
- برخوردار گرداندن ؛ بهره مند گرداندن.
- برخوردار گردانیدن ؛ متمتع ساختن. بهره مند گردانیدن : و با امرای دولت و نیکخواهان آن سعادت و رفعت برخوردار گردانید. (تاریخ قم ).
- برخوردار گردیدن ؛ بهره مند شدن :
گاه گاهم ببوسه ای بنواز
تا که گردی ز عمر برخوردار.

حافظ.

برخوردار گشتن. منتفعشدن. متمتع شدن. || خوشحال و خرم. || متمتع از عمر دراز و نیکبختی. || دریافت کننده ٔ خرج یومیه. || با جلال و ناز و نعمت. || اسباب و آلات و ادوات خانه. (ناظم الاطباء).
برخوردار. [ ب َ خ ُ ] (اِخ ) دهی از دهستان خاوه بخش دلفان شهرستان خرم آباد است. سکنه ٔ آن 390 تن می باشد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6).

معنی برخوردار به فارسی

برخوردار

بهره مند، کامیاب، برخورداری: کامیابی
( صفت ) بهرمند متمتع کامیاب .
دهی از دهستان خاوه بخش دلفان شهرستان خرم آباد است .


معنی برخوردار در فرهنگ معین

برخوردار

(بَ خُ) (ص فا.) بهره مند، کامیاب .

معنی برخوردار در فرهنگ فارسی عمید

برخوردار

بهره مند، کامیاب.

برخوردار در دانشنامه ویکی پدیا

برخوردار

بَرخُوردار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دلفان در استان لرستان ایران است.

این روستا در دهستان خاوه جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۲۷ نفر (۳۸۱ خانوار) بوده است.

برخوردار، از طایفه های سیستانی استان سیستان و بلوچستان می باشد.

این طایفه در روستای محمدآباد شیب آب و روستای دهنو ملاعباس (دهنو کرباسک) ساکن هستند و در حال حاضر تعدادی نیز در شهرستان سرخس زندگی می کنند

مردم این طایفه از نظر جسمانی، قوی هیکل و با چهره ای گندمگون و بینی کشیده هستند و به جهت اینکه جد هفتم آنها معروف به «برخوردار» بوده، به این نام مشهور شده اند. شغل اصلی مردم این طایفه کشاورزی است. برخوردار در واژه به معنای (بر خور) یا همان بره خور می باشد طایفه برخوردار با طایفهٔ سالاری مواصلت و روابط فامیلی نزدیکی دارند.

خانواده برخوردار

میرزا برخوردار بن محمود ترکمان فراهی، نویسنده، شاعر و منشی دوره صفوی است. تاریخ تولد و مرگ او روشن نیست، تنها اطلاعات بدست آمده از او برگرفته از دیباچه کتاب محبوب القلوب است که در آن شرح حال خود را به دست داده است.

اسکندرمنشی، تاریخ عالم آرای عباسی، تهران ۱۳۵۰ ش؛ ذبیح الله صفا، تاریخ ادبیات در ایران، ج ۵، تهران ۱۳۷۰ ش ؛

برخورداربن محمود فراهی، محبوب القلوب، تهران (۱۳۳۷ ش)؛ خانبابامشار، فهرست کتابهای چاپی فارسی، تهران ۱۳۵۰ـ۱۳۵۵ ش ؛

او در فراه زاده شد و در همانجا به فراگیری ادب و دانش پرداخت و در جوانی به نویسندگی و شاعری روی آورد. سپس به مرو شاهجان * رفت و دو سال نزد اصلان خان، حاکم آنجا، به سر برد. چندی بعد به اصفهان رفت و منشی حسن قلی خان قورچی باشی شاملو شد. در اصفهان به محافل ادبی راه یافت و به تدوین مجموعه داستانهای «رعنا و زیبا» پرداخت . بعدها با تشویق اهل ادب، داستانهای جدیدی به این مجموعه افزود و آن ها را تقسیم بندی محتوایی کرد و محفل آرا نامید (فراهی، ص ۷ـ۱۱؛ صفا، ج ۵، بخش ۳، ص ۱۸۰۲).

برخوردار چندی بعد به فراه بازگشت و مدتی به منشیگری پرداخت، آنگاه به هرات و مشهد و سرانجام به اُلکای «دُرون » ـ از توابع درگز ـ رفت (فراهی، ص ۱۱ـ۱۲). و ملازم منوچهرخان قَرَچغای شد که در ۱۰۳۵ ـ سی و نهمین سال سلطنت شاه عباس ـ به حکومت خراسان رسیده بود (اسکندر منشی، ج ۳، ص ۱۰۴۰). بنابراین گفته برخی که او را از منشیان سده دوازدهم دانسته اند، صحیح نیست (رجوع کنید به صفا، همانجا).

در یورش کردهای چَمِشْکَزَک به قلعة درون، کتاب محفل آرای برخوردار ترکمان غارت شد (فراهی، ص ۱۸ـ۱۹). او پس از چندی در خبوشان (قوچان کنونی) آن را بازنگاری کرد و محبوب القلوب نامید (همان، ص ۲۰). این کتاب در یک مقدمه، پنج باب و خاتمه تنظیم شده (همان، ص ۲۱) و به مناسبت حکایات «شمسه و قهقهه »، در باب دوم، به شمسه و قهقهه نیز شهرت یافته است. نثر کتاب محبوب القلوب مصنوع و دشوار است، اما در روایت داستانها سخن نویسنده شیرینی دیگری می یابد و روان تر می شود ( رجوع کنید به صفا، ج ۵، بخش ۳، ص ۱۸۰۳). این کتاب بارها در بمبئی و تهران چاپ شده و آخرین بار در ۱۳۳۷ ش در تهران منتشر شده است (مشار، ج ۲، ستون ۲۹۴۳).

آب انبار برخوردار مربوط به دوره متاخر اسلامی دوره قاجار است و در یزد، خیابان سلمان، کوچه مکتب الزهرا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۹۰۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

اکبرآبادبرخوردار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رفسنجان در استان کرمان ایران است.

این روستا در دهستان آزادگان (رفسنجان) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۹ نفر (۷۶خانوار) بوده است.

محمدآباد برخوردار، روستایی از توابع بخش نوق شهرستان رفسنجان در استان کرمان ایران است.

این روستا در دهستان بهرمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۴ نفر (۳۲خانوار) بوده است.

حاج محمدتقی برخوردار (۱۳۰۳–۱۳۹۰) معروف به «حاجی برخوردار» از کارآفرینان موفق پیش از انقلاب بود. او به پدر صنایع خانگی ایران معروف است. عباس میلانی او را جزو ۱۰۰ ایرانی تأثیرگذار معاصر برشمرده است. او در ابتدا واردکننده باتری و تلویزیون شاوب لورنس بود ولی پس از آن با تأسیس کارخانجات قوه پارس (اولین تولیدکننده باتری در ایران)، پارس الکتریک (اولین تولیدکننده تلویزیون در ایران) و کارخانجات متعدد دیگر پا در راه تولید نهاد. تمامی کارخانجات و اموال او پس از انقلاب مصادره و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. در کارخانجات متعلق به برخوردار بیش از ۲۰۰۰۰ تن کار می کردند.

حاج محمد تقی برخوردار در خانواده ای تجارت پیشه در یزد به دنیا آمد. بنا به روایتی خانواده او تا قرن نوزدهم میلادی زرتشتی بودند و سپس به اسلام گرویدند. خانواده او، خانواده ای بسیار مذهبی بودند و پدرش از تاجران بزرگ و متدین معروف شهر بود. از دوران جوانی در تجارت خانه پدر در یزد کار می کرد تا ۱۸ سالگی که جهت ادامه تحصیل به تهران آمد. او تمایل چندانی به تحصیل در دانشگاه نداشت و به کارهای دولتی نیز وارد نشد. در تهران حجره ای در سرای امید روبه روی مسجد شاه خرید و به تجارت پرداخت. او در ۳۳ سالگی ازدواج کرد. همسر او قبلاً ازدواج کرده بود و از ازدواج قبلی خود دارای فرزند بود. این امر با معیارهای آن روز جامعه همخوانی نداشت، امّا برخوردار به این مسایل توجهی نداشت.

او در ابتدا تنها به صادر کردن پسته اشتغال داشت. در همین زمان شروع به وارد کردن کالاهای مصرفی خانواده ها کرد. چون یکی از اقلام وارداتی او باتری بود، اولین قرارداد تولیدی خود را با شرکت ری او واک آمریکا بست و سپس بلافاصله شرکت قوه پارس را تأسیس کرد. بعد از آن نمایندگی لوازم خانگی رافائل را کسب کرد. در گام بعدی به ژاپن رفت و نمایندگی پنکه توشیبا را بدست آورد. حاجی برخوردار به عنوان یکی از کسانی که در هیئت امنای هاروارد تهران بود با دانشگاه هاروارد آمریکا قرارداد بستند و نهادش را تأسیس کردند و یکی دو کلاس هم از آن فارغ التحصیل شدند که در واقع آن ها فوق لیسانس مدیریت دانشگاه هاروارد را در تهران دریافت می کردند که حالا البته به دانشگاه امام صادق تبدیل شده است. برخوردارها هم به این مسئله واقف بودند. نکته جالبی که آدم دربارهٔ حاج برخوردار مشاهده می کند، این است که گسترش صنایع اش هم افقی بود و هم عمودی. مثلاً وقتی کارخانه توشیبا را در ایران راه انداخت بعد از مدتی کارخانه چوب بری هم برایش خرید. یا وقتی شرکت قالیبافی تأسیس کرد در کنارش کارخانه نخ ریسی هم راه انداخت و یک بانک هم برایش تأسیس کرد.

در حال حاضر فرزاندان و خانواده محمدتقی برخوردار چندین شرکت معتبر و مطرح در زمینه های مختلف لوازم خانگی در ایران دارند.



چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد =>

[گزارش]

برخوردار در جدول کلمات

برخوردار

اوان

برخوردار است

دارد

این شهر استان آذربایجان شرقی با جاذبههایی چون روستای تاریخی کندوان و مسجد جامع اسکو و جاذبه های طبیعی زیبا | از ویژگیهای تاریخی | طبیعی ارزشمندی برخوردار است |

کدبانو

خاندانی که از ابتدای خلافت بنی عباس متصدی کارهای مهم بوده و از حسن شهرت زیادی برخوردار بودند

برامکه

ز انواع رشد اقتصادی که بخش های مدرن و پیشرفته از رشد بالاتری نسبت به بخش های سنتی برخوردار باشد

غیر متوازن


برخوردار را به اشتراک بگذارید

پیشنهاد شما درباره معنی برخوردار

واژه

نام شما

رایانامه

پیشنهاد


نام نویسی

  |  

ورود

کوشاترین کاربران در یک هفته گذشته

پرگفتگوترین واژگان در یک هفته گذشته

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• محمد حسين برخوردار   • برخوردار دخانیات   • معنی برخوردار در جدول   • علیرضا علاقبندیان   • محمد تقی برخوردار   • سیدحسین مرعشی   • برخوردار سامسونگ   • بیوگرافی محمد تقی علاقبندیان   • مفهوم برخوردار   • تعریف برخوردار   • معرفی برخوردار   • برخوردار چیست   • برخوردار یعنی چی   • برخوردار یعنی چه  

توضیحات دیگر

%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1.jpg
کلمه : برخوردار
اشتباه تایپی : fvo,vnhv
عکس برخوردار : در گوگل

آیا معنی

برخوردار

مناسب بود ؟    

RateA.pngRateB.png

    ( امتیاز : 97% )

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر