موضوعات وبسایت : سلامت

نشانه های جنب شدن در خواب

نشانه های جنب شدن در خواب

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 25 اردیبهشت 1398 ساعت 19:52

آیا رطوبتی که از انسان در حال خواب خارج می‏شود، حکم منی را دارد؟ در ادامه نظر مراجع عظام تقلید را بخوانید.

تاریخ نشر: ۱۵,شهریور,۱۳۹۷ بروزرسانی: 15,شهریور,1397 63شك در خروج مني هنگام خواب

در نوشتار قبل علایم خروج منی در زنان و مردان مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

شك در جنابت

پرسش ۱۴۴ . اگر در خواب، مايعى از انسان خارج شود كه نمى داند منى است يا نه، حكمش چيست؟

همه مراجع: اگر نشانه هاى منى را داشته باشد، غسل واجب مى شود و در صورت شك غسل واجب نيست.

پرسش ۱۴۵ . صبح بعد از بيدارى، متوجه مى شوم كه محتلم شده ام؛ در حالى كه اصلاً هيچ گونه لذتى در خود حس نكرده ام، آيا غسل واجب است؟

همه مراجع: اگر نشانه هاى منى يا يكى از آنها را نداشته باشد و يا در آنها شك كند، غسل واجب نمى شود؛ مگر آنكه از راه ديگرى يقين كند كه منى است.

پرسش ۱۴۶ . اگر انسان شك كند مايعى كه از او خارج شده منى است يا نه ـ در حالى كه بعضى از شرايط را دارا است ـ وظيفه اش چيست؟

همه مراجع: اگر نشانه هاى منى را نداشته باشد، رطوبت مزبور پاك است و  غسل واجب نمى شود.[۳]

شاید این مطالب را هم بپسندید:

  • [۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۴۶؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۳۵۲؛ نورى، توضيح المسائل، م ۳۴۷؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س ۱۸۰.
  • [۲]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۴۶؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۳۵۲؛ نورى، توضيح المسائل، م ۳۴۷؛ خامنه اى، اجوبة، س ۱۸۰.
  • [۳]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۴۶؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۳۵۲؛ نورى، توضيح المسائل، م ۳۴۷؛ خامنه اى، اجوبة، س ۱۸۰؛ صافى، توضيح المسائل، م ۳۵۲..(احكام وضو غسل و تيميم،  پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س ۱۸۰: آیا رطوبتی که از انسان در حال خواب خارج می‏شود، حکم منی را دارد؟ با آنکه می‏دانیم هیچ‌یک از علامتهای سه‌گانه (جستن، شهوت و سستی بدن) را ندارد و شخص هم متوجه آن نمی‏شود مگر وقتی که بعد از بیداری لباسهای زیر خود را مرطوب ببیند.

ج: اگر علائم سه‌گانه يا يکى از آنها وجود نداشته باشد و يا شک در آن باشد، حکم منى را ندارد مگر اينکه از راه ديگرى يقين کند که منى است.

س ۲۰۵: رطوبتی از انسان در حال خواب خارج می‏شود و بعد از بیداری چیزی به یاد نمی‏آورد ولی لباس خود را مرطوب می‏بیند و وقت هم برای به یاد آوردن ندارد زیرا نماز صبح او قضا می‏شود. وظیفه انسان در این حالت چیست؟ چگونه نیت تیمم بدل از غسل نماید؟ حکم اصلی در این‌باره چیست؟

ج: اگر مى‏داند که محتلم شده، جنب است و بايد غسل کند و در صورت تنگى وقت بايد بعد از تطهير بدنش تيمم نموده و نماز بخواند و سپس در وسعت وقت غسل نمايد، ولى در صورت شک در احتلام و جنابت، حکم جنابت بر آن جارى نمى‏شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

محتلم شدن در خواب

پرسش :از اینجانب در خواب بعد از اذان صبح منی خارج شده با توجه به اینکه خوابهای شهوت زا می دیده ام حکمم چیست؟ آیا گناه کرده ام؟پاسخ :در فرض سوال مرتکب گناهی نشده اید ولی باید غسل جنابت کنید.

حکم غسل در صورت شکِّ در خروج منی [احتلام ]

پرسش : اگر انسان مثلاً بعد از خواب، شک در خروج منی داشته باشد تکلیف چه می باشد؟

پاسخ : غسل واجب نیست مگر اینکه یقین کند منی خارج شده است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مكارم شيرازي .حضرت آیت الله العظمی سیستانی

مسأله ۳۴۴ ـ به دو چیز انسان جنب می‌شود:
اوّل: جماع.
دوّم: بیرون آمدن منی، در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی‌اختیار.

مسأله ۳۴۵ ـ اگر رطوبتی از مرد خارج شود و نداند منی است یا بول یا غیر اینها، چنانچه با شهوت و جستن بیرون آمده و بعد از بیرون آمدن آن بدن سست شده، آن رطوبت حکم منی را دارد، و اگر هیچ یک از این سه نشانه یا بعضی از اینها را نداشته باشد، حکم منی را ندارد. ولی در مریض لازم نیست آن رطوبت با جستن بیرون آمده باشد، و در موقع بیرون آمدن بدن سست شود، بلکه اگر با شهوت بیرون آید در حکم منی است.

و رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت انگیز در خود موضع احساس می‌کنند و آن رطوبت به اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمی‌کند و امّا اگر زیاد باشد به حدّی که صدق (انزال) کند و لباس را آلوده نماید؛ در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است، بلکه اگر همراه با آن هم نباشد ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نجس و موجب جنابت می‌باشد، و در مواردی که زن شک داشته باشد رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه و یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشد، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمی‌شود.

مسأله ۳۴۶ ـ اگر از مردی که مریض نیست آبی بیرون آید که یکی از سه نشانه‌ای که در مسأله پیش گفته شد داشته باشد و نداند نشانه‌های دیگر را داشته یا نه، چنانچه پیش از بیرون آمدن آن آب وضو داشته می‌تواند به همان وضو اکتفا کند، و اگر وضو نداشته کافی است فقط وضو بگیرد و غسل بر او لازم نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی.

احكام تشخيص مني در مردان و زنان

احكام جامع استمنا در حال روزه

احكام روزه با غسل جنابت باطل

احكام آميزش جنسي در روزه

وضو گرفتن بعد از غسل جنابت

غسل جنابت در زمان حيض

احكام تشخيص مني در مردان و زنان

چگونگي استبراء از بول و مني

تفاوت مذی و منی در زن

تفاوت مذي و وذي و مني چيست

? لینک کوتاه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر