موضوعات وبسایت : سلامت

نمونه فرم اظهارنامه دفاتر خدمات قضایی

نمونه فرم اظهارنامه دفاتر خدمات قضایی

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 28 آذر 1400 ساعت 15:39

188171502622.jpg

برای مشاوره ثبت اظهارنامه الکترونیک قضایی

برای مشاوره ثبت اظهارنامه الکترونیک قضایی

بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی ، هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست ، حق خود را به وسیله اظهارنامه قضایی از دیگری مطالبه نماید . بر این اساس ، در مواقع بروز اختلاف حقوقی میان دو شخص ، می تواند در مواردی قبل از تقدیم دادخواست اظهارنامه قضایی تنظیم کرد .

امروزه ثبت اظهارنامه قضایی از طریق فرم مخصوص اظهارنامه و مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عمل می آید . البته سابقا امکان ثبت اظهارنامه های قضایی از طریق سامانه ثنا فراهم شده بود که در حال حاضر دیگر این امر امکان پذیر نبوده و برای ثبت اظهارنامه ها باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد .

لازم به ذکر است که برخلاف ثبت اظهارنامه های قضایی که از طریق سامانه ثنا فراهم نیست امکان دریافت این اظهارنامه ها از طریق این سامانه فراهم شده است . به همین دلیل ، اطلاع از نحوه ثبت اظهارنامه و نحوه دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی موضوع مهمی است . در این مقاله به توضیحات کاملی در خصوص نحوه ثبت اظهارنامه قضایی می پردازیم .



ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی

در گذشته ، ارسال اظهارنامه از طریق فرمی به عمل می آمد که از طریق مراجع قضایی در اختیار افراد قرار می گرفت . امروزه برای ثبت اظهارنامه ها نیازی به مراجعه به مراجع قضایی نبوده و می توان با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، اظهارنامه های قضایی مورد نظر را تنظیم و ارسال کرد .

لازم به ذکر است که تنها برای ثبت و ارسال اظهارنامه ها باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد . پیگیری و ارسال پاسخ به اظهارنامه از طریق الکترونیکی انجام می شود . برای ثبت اظهارنامه حقوقی ، باید به روش ذیل عمل نمود :

فرد با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اطلاعات خود را در اختیار مسئول دفتر قرار می دهد و او با تنظیم الکترونیکی اظهارنامه ، یک کد پیگیری به متقاضی می دهد تا در مراحل بعدی از طریق این کد ، بتوان اظهارنامه ارسالی را پیگیری کرد .

از آنجا که مراجعات به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بسیار زیاد بوده و باعث هرج و مرج و اتلاف وقت مراجعان خواهد شد ، به کسانی که می خواهند برای ثبت و ارسال اظهارنامه های قضایی به این دفاتر مراجعه کنند ، توصیه می شود که با استفاده از سامانه اقدام به نوبت گیری نموده و در زمان مقرر مراجعه نمایند . برای اطلاع از نحوه نوبت گیری در این سامانه می توانید مقاله ذیل را مطالعه نمایید .


instagram.gif

مراحل دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی

در یک بازه زمانی کوتاه امکان ثبت اظهارنامه های قضایی از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی ( سامانه ثنا ) فراهم شده بود اما دیگر این امکان فراهم نیست . همانطور که گفته شد برای ثبت اظهارنامه های قضایی باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد اما سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که مخاطب اظهارنامه برای دریافت اظهارنامه قضایی باید از چه طریقی اقدام کند ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که برخلاف ثبت اظهارنامه ها ، برای دریافت اظهارنامه نیازی به مراجعه حضوری وجود ندارد واظهارنامه های قضایی به صورت ابلاغیه در صفحه کاربری اشخاص در سامانه ثنا بارگزاری می شود .

در واقع برای مخاطب اظهارنامه یک پیامک ارسال شده و از این طریق اطلاع پیدا می کند که یک اظهارنامه بر روی صفحه کاربری او و در قسمت ابلاغیه ها در سامانه ثنا بارگزاری شده است . لازم به ذکر است که مخاطب اظهارنامه در صورتی که بخواهد پاسخی در جواب اظهارنامه ارسال کند باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید .

برای آنکه از نحوه دسترسی و مشاهده ابلاغیه ها از طریق سامانه ثنا اطلاع پیدا کنید می توانید مقاله ذیل را مطالعه نمایید .


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی در کانال تلگرام آیین دادرسی دینا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی پاسخ دهند .

7.gif

سوالات متداول


1- ✔️ امروزه ارسال و ثبت اظهارنامه های قضایی از چه طریقی انجام می گیرد ؟

✔️ امروزه ثبت و ارسال اظهارنامه های قضایی از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می گیرد که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله آورده شده است .



2- ✔️ مشاهده و دریافت اظهارنامه های الکترونیکی از کدام قسمت سامانه ثنا امکان پذیر است ؟

✔️ مخاطبان اظهارنامه برای مشاهده و دریافت اظهارنامه های الکترونیکی قضایی لازم است به قسمت مربوط به ابلاغیه ها در سامانه خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند که در مقاله جزئیات مربوط به آن آورده شده است .



3- ✔️ آیا امکان ثبت اظهارنامه ها از طریق سامانه ثنا وجود دارد ؟

✔️ خیر ، در گذشته و در بازه زمانی کوتاهی این امکان فراهم شده بود اما امروزه برای ثبت و ارسال اظهارنامه های قضایی لازم است حتما به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه شود که در مقاله به طور کامل بررسی شده است .



برای مشاوره ثبت اظهارنامه الکترونیک قضایی

برای مشاوره ثبت اظهارنامه الکترونیک قضایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر