موضوعات وبسایت : سلامت

اندازه طبیعی کلیه در نوزادان

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 28 آذر 1400 ساعت 15:59

عنوان نشریه:    اطلاعات شماره:    عنوان مقاله:    نویسندگان:    آدرس:  

* کرمانشاه، خیابان حاج محمدتقی اصفهانی، ساختمان ابن سینا

  چکیده: 

زمينه: به ‌دليل اهميت تشخيص زودرس اسکار کليه در اطفال و پيشگيري از عوارضي مانند افزايش فشارخون و نارسايي مزمن کليه، اين بررسي به ‌منظور تعيين قدرت سونوگرافي در تشخيص اختلاف طول و حجم کليه ها جهت تعيين وجود اسکار کليه صورت گرفت.
روش ها: اين تحقيق تحليلي از نوع ارزش تشخيصي مي ‌باشد. در 60 کودک با سابقه عفونت ادراري که جهت انجام اسکن DMSA به بيمارستان امام رضا (ع) مراجعه نمودند قبل از اسکن، با استفاده از سونوگرافي، اختلاف طول و حجم کليه ها محاسبه گرديد سپس نتايج با استفاده از آزمون هاي t و U مو ويتني مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: در 60 درصد کودکان داراي اسکار کليه راست، طول کليه راست، کوچک تر از چپ بود که در مقايسه با کودکان عادي (%77.8)، تفاوت معناداري نداشت (P=0.657). در 50 درصد کودکاني که داراي اسکار کليه چپ بودند کليه چپ، کوچک ‌تر از راست بود که در مقايسه با کودکان نرمال (%22.2)، تفاوت معناداري مشاهده نشد (P=0.241). در مورد اختلاف حجم، زماني‌ که اسکار وجود داشت کليه راست در 55.6 درصد موارد (P=1) و کليه چپ در 62.5 درصد موارد (P=0.442)، از طرف مقابل کوچک ‌تر بود که باز هم در مقايسه با کودکان نرمال معنادار نبود. در مواردي که کليه ها داراي التهاب بودند، درصد مواردي که کليه ملتهب، طول بيشتري داشت در التهاب کليه راست 100 درصد (P=0.21) و در کليه چپ 47.1 درصد (P=0.217) بود و در مورد اختلاف حجم نيز کليه ملتهب راست در 40 درصد (P=1) و کليه چپ در 76.5 درصد (P=0.382) حجم بيشتري داشت که در مقايسه با کودکان سالم، تفاوت معنادار نبود.
نتيجه گيري: برخلاف مطالعات معدود قبلي، در اين مطالعه ارتباط معناداري بين اختلاف طول و حجم کليه ها با وجود يا رد اسکار کليه ديده نشد. تنها رابطه معناداري که مشاهده گرديد در مورد افزايش طول کليه راست در صورت التهاب بود.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /?>

  کلید واژه:    موضوعات مرتبط: 

-

  ارجاعات:      مقالات نشریه ای مرتبط:    مقالات همایشی مرتبط:   
  pdf-v.gif بازدید یکساله 4755    

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر