موضوعات وبسایت : سلامت

رای اصراری استرداد لاشه چک

رای اصراری استرداد لاشه چک

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 15 اسفند 1400 ساعت 08:47

در این مقاله  قصد داریم به موضوع  رای وحدت رویه استرداد لاشه چک بپردازیم .

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

رای وحدت رویه چیست ؟

مواد قانونی در ارتباط با رای وحدت رویه کدام ها هستند ؟

رای وحدت رویه استرداد لاشه چک  چیست و چگونه صادر می شود ؟

014681741504531.jpgرای وحدت رویه استرداد لاشه چک

رای وحدت رویه چیست ؟

رای وحدت رویه در لغت به معنای وضع و روش بوده و در اصطلاح به تمامی اراء هیئت عمومی دیوان عالی کشور ( که پیروی از این ارا برای همه ی دادگاه های لازم الاجرا است . ) گفته می شود .

به بیان دیگر هنگامی دو شعبه از مراجع عالی قضایی در مورد یک موضوع استنباطی داشته و با استناد به ماده قانون حکم خود را صادر می کند و شعبه دیگری از همان مرجع عالی قضایی نیز در باره موضوع مشابه با استناد به ماده قانونی که شعبه قبلی استفاده کرده است استنباط دیگری داشته و حکم دیگری می دهد

در این زمان برای تعیین حکم درست تر عیئت عمومی دیوان عالی کشور که از قضات دیوان عالی کشور تشکیل شده است وظیفه ی رسیدگی به این مورد را داشته و با انجام موارد لازم و همین طور در نظر گرفتن جنبه های حقوقی و گاها کیفری در خصوص مورد ذکر شده تصمیم می گیرند .

این تصمیم برای تمامی مراجع قضایی لازم الاجرا می باشد . تصمیم گرفته شده را رای وحدت رویه می نامند . به عبارت دیگر ما رای وحدت رویه را زمانی داریم که از یک قانون تفاسیر و برداشت های متعددی وجود دارد و احکام مختلفی در دادگاه های مختلف در موارد دعاوی مشابه صادر شده است . این دعاوی می توانند حقوقی ، کیفری ، حسبی و … باشند .

534564530132.jpgرای وحدت رویه چیست ؟

نکته

نکته ی قابل توجه در این مورد آن است که با این که قوه ی مقننه مسئول تعیین و مشخص کردن قوانین می باشد و با این حال در مواردی این حق و اجازه را به قوه قضایی داده است که رسیدگی به برخی از موارد را بر عهده گیرد ( قوه قضاییه تنها مجری قوانین است نه تعیین کننده ان ها ) . یکی از همین موارد تعیین رای وحدت رویه می باشد . چرا که در بسیاری از موارد و موضوعات عدم اتفاق نظر وجود دارد در نتیجه نیاز به هیئتی که این مشکلات را رفع کند وجود دارد .

مواد قانونی در ارتباط با رای وحدت رویه کدام ها هستند ؟

در خصوص رای وحدت رویه ماده ۴۷۱ قانون ایین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ می گوید :

هرگاه از شعب مختلف دیوان عالی کشور یا دادگاه ها نسبت به موارد مشابه ، اعم از حقوقی ، کیفری و امور حسبی ، با استنباط متفاوت از قوانین ، آراء مختلفی صادر شود ، رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور، به هر طریقی که آگاه شوند مکلف اند نظر هیئت عمومی دیوان عالی کشور را به منظور ایجاد وحدت رویه درخواست کنند .

هر یک از قضات شعب دیوان عالی کشور یا دادگاه ها یا دادستان ها یا وکلای دادگستری نیز می توانند با ذکر دلیل از طریق رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور، نظر هیئت عمومی را دربارۀ موضوع درخواست کنند .

هیئت عمومی دیوان عالی کشور به ریاست رئیس دیوان عالی یا معاون وی و با حضور دادستان کل کشور یا نمایندۀ او و حداقل سه چهارم رؤسا و مستشاران و اعضای معاون تمام شعب تشکیل می شود تا موضوع مورد اختلاف را بررسی و نسبت به آن اتخاذ تصمیم کنند .

رأی اکثریت در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه ها و سایر مراجع ، اعم از قضایی و غیر آن لازم الاتباع است اما نسبت به رأی قطعی شده بی اثر است. در صورتی که رأی ، اجرا نشده یا در حال اجرا باشد و مطابق رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور، عمل انتسابی جرم شناخته نشود یا رأی به جهاتی مساعد به حال محکوم علیه باشد ، رأی هیئت عمومی نسبت به آراء مذکور قابل تسری است و مطابق قانون مجازات اسلامی عمل می شود .

205465405341.jpgمواد قانونی در ارتباط با رای وحدت رویه کدام ها هستند ؟

و هم چنین ماده ۴۷۳ قانون ایین دادرسی کیفری در ادامه ماده قبل می گوید :

در کلیۀ مواردی که هیئت عمومی دیوان عالی کشور به منظور ایجاد وحدت رویۀ قضایی و یا رسیدگی به آراء اصراری و یا انجام سایر وظایف قانونی تشکیل می گردد ، باید با حضور دادستان کل یا نمایندۀ وی باشد . قبل از اتخاذ تصمیم ، دادستان کل یا نمایندۀ وی اظهار نظر می کند .

و در ادامه در همین ماده در مورد مدت اعتبار رای وحدت رویه امده است که :

آراء وحدت رویۀ هیئت عمومی دیوان عالی کشور، فقط به موجب قانون یا رأی وحدت رویۀ مؤخری که مطابق مادۀ ۴۷۱ این قانون صادر می شود قابل تغییر است .

رای وحدت رویه استرداد لاشه چک  چیست و چگونه صادر می شود ؟

پیش تر در خصوص رای وحدت رویه ، چیستی ان و چگونگی صادر شدن ان صحبت کردیم و هم چنین به مواد قانونی که در این خصوص وجود دارند نیز پرداختیم . حال می خواهیم بدانیم رای وحدت رویه در خصوص دعوی استرداد لاشه چک به چه صورت صادر می شود . در پاسخ به این سوال باید گفت که زمانی که یک فرد ( مدعی یا خواهان ) به فرد دیگری چکی محتوی وجه می دهد .

24154054153.jpgرای وحدت رویه استرداد لاشه چک  چیست و چگونه صادر می شود ؟

پس از مدتی بنا به دلایل فرد دارنده چک را لایق داشتن چک و وجه ان نمی بیند و در خواست استرداد چک خود را دارد اما دارنده از دادن ان امتناع می کند در این حالت مدعی یا خواهان درخواست یا دادخواستی مبنی بر استرداد لاشه چک خود تنظیم کرده و به مراجع مربوطه تحویل می دهد . پس از طی رویه کار و بررسی دلایل موجود و جهت تکمیل اطلاعات و بررسی ها پرونده تشکیل شده به دادگاه کیفری فرستاده می شود .

حال چنانچه دادگاه کیفری با استناد بر ماده قانونی حکمی را صادر کند و از طرفی در دادگاه دیگری در همین مورد مشابه با استناد بر قانون قبلی ( ماده قانونی یکسان ) حکم متفاوتی داده شود برای نتخاب و گرفتن تصمیم درست در این حالت موضوع در عیئت عمومی دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار می گیرد و حکم و رای نهایی صادر می شود که به ان رای وحدت رویه استرداد لاشه چک می گویند .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر