موضوعات وبسایت : سلامت

مجازات عدم اثبات خیانت در امانت

مجازات عدم اثبات خیانت در امانت

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 09 آذر 1399 ساعت 15:46

اثبات جرم خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی

طبق ماده 674 قانون مجازات اسلامی در رابطه با خیانت در امانت چنین بیان داشته است: «در مواردی که اموال منقول و غیر منقول و یا اسنادی همچون سفته، چک و قبض به عنوان اجاره، امانت، رهن، وکالت و هر کار با اجرت یا بی اجرت به شخصی داده شود و در این شرایط اشیای مذکور مسترد شود،به مصرف معینی برسد و در صورتی که اموالی که نزد وی بوده است اقدام به تصرف، تصاحب، استعمال و یا تلف و مفقود کردن بکند به حبس 6 ماه تا سه سال محکوم می شود.

alimohamadi.jpg

نیاز به گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید


منظور از اموال منقول و غیر منقول چیست؟
اموال منقول

: به اموالی گفته می شود که می توان آن ها را بدون آنکه آسیبی به آن وارد شود جابه جا کرد که از جمله آن می توان به ماشین و … اشاره کرد.

اموال غیر منقول: به اموالی گفته می شود که نقل و انتقال آن ممکن نباشد. مانند زمین و خانه و ….

مجازات عدم اثبات خیانت در امانت 

در صورتی که شخصی نسبت به فرد دیگری اقدام به شکایت خیانت در امانت کند و نتواند اتهام خیانت در امانت را اثبات کند، فرد متهم شده می تواند با شکایت افترا به دادسرا تقاضای تعقیب مفتری را درخواست کند. در شرایطی که سوء نیت مفتری در دادگاه ثابت شود مجازات عدم اثبات خیانت در امانت همچون حبس از یک ماه تا یکسال و تا 74 ضربه شلاق برای وی در نظر گرفته می شود.

بدین ترتیب شخصی که افترای خیانت در امانت به وی زده شده است و بی گناه شناخته شده است می تواند با انتشار آگهی در رسانه ها و جراید حیثیت و آبروی از دست رفته را بازگرداند.

بدین ترتیب پیشنهاد می کنیم در زمان شکایت خیانت در امانت حتما با مدارک کامل اقدام کنید تا کمترین احتمالی نسبت به اثبات بی گناهی شخص وجود نداشته باشد. همچنین افرادی که مورد این افترا قرار گرفته اند می توانند با شکایت از مفتری آبروی معنوی از دست رفته خود را بازپس گیرند.

اثبات جرم خیانت در امانت در اجاره، امانت و رهن

خیانت در امانت در این موارد مربوط به عقودی است که افراد معاملاتی را در قالب آن با یکدیگر تنظیم می کنند، برای مثال افراد برای آنکه از منافع حاصل از یک مکان شامل مسکونی و مغازه استفاده کنند با یکدیگر معامله می کنند و اقدام به عقد قرارداد می کنند.

بسیاری از افراد در این موارد اینگونه می پندارند که باید برای اثبات جرم خیانت در امانت حتما قراردادی یا سندی وجود داشته باشد. در حالی که برای اثبات خیانت در امانت نیازی به وجود سند یا قرارداد نیست و در قانون نیز از عبارت (هر کار با اجرت یا بدون اجرت) استفاده می شود.

برای مثال در صورتی که شما بخشی از وسایل منزل خود را به شخصی بسپارید تا آن را برای شما نگهداری کند اما فرد مورد نظر اقدام به فروش اموال کند، می توانید از وی به جرم خیانت در امانت شکایت کنید. این در حالی است که بین او و شما هیچ عقد و قرار دادی وجود ندارد.

2440423071-min.jpg

استعمال کردن

یکی دیگر از مصداق های خیانت در امانت مصرف کردن اموال شخص دیگر است. مانند آنکه شما مالی را برای نگهداری به شخصی سپرده باشید ولی وی به جای نگهداری از آن برای استفاده امور خود بهره ببرد.

تصاحب

تصاحب بدان معناست که شخصی که مال را به وی به امانت سپرده اید اقدام به تصاحب مال کند به صورتی که دیگران گمان کنند که مالک مال است یا آنکه اقدام به فروش مال و اموال شما کند. در این صورت شما می توانید به جرم خیانت در امانت از وی شکایت کنید.

اتلاف

یکی دیگر از مصداق های اثبات جرم خیانت در امانت نابود کردن یا تلف کردن مال است. مانند آن که شما مال یا سندی را به شخصی بسپارید و وی اقدام به از بین بردن آن کند.

مفقود کردن

شامل مواردی است که امین عمداً عملی را انجام دهد تا مال مورد نظر دور از دسترس صاحب مال باشد. این بدان معناست که مال وجود داشته باشد و تلف نشده باشد اما امین راه دسترسی به آن را بسته باشد.

دقت کنید مفقود شدن زمانی می تواند مصداق خیانت در امانت را داشته باشد که شخص امین عمداً مال مورد نظر را مفقود کرده باشد. در صورتی که مفقود شدن مال امری سهوی باشد نمی تواند از شخص امین به جرم خیانت در امانت شکایت کرد.

شرایط سپردن مال امانی

یکی از مواردی که اثبات جرم خیانت در امانت را محقق می کند آن است که مال توسط مالک به امین سپرده شود. برای مثال اگر شخصی مالی را پیدا کند و در آن تصرف کند و زیانی به آن وارد کند نمی توان به جرم خیانت در امانت از وی شکایت کرد. چرا که در این صورت اموال به شخص سپرده نشده است.

علاوه بر این سپردن مال باید از راه های قانونی صورت گیرد درصورتی که فردی اقدام به سرقت مالی از شخصی کند و این مال را به امین بسپارد، در این شرایط امین اگر مال را به صاحب اصلی خود برگرداند نمی توان از وی به جرم خیانت در امانت شکایت کرد.

find-good-lawyer-1068x713-min.jpg

خیانت در امانت در ملک مشاع به چه صورت است؟

افرادی که در یک قطعه زمین شریک هستند و تمام شرکا قطعه زمین را به یک شخص از میان خودشان می سپارند و فرد امین در مال مورد نظر تصرف کند و این تصرف بدون اجازه دیگر شرکا اتفاق افتد، در این باره حقوقدانان دارای دو نظر هستند:

1-در نظریه اول معتقدند که فرد امین جرمی مرتکب نشده است و فرد امین نیز مانند تمام شرکا در تمام قسمت های زمین به همان اندازه شریک است.

2-نظریه دوم آن است که اگر چه شخص یکی از مالکین است اما اقدامی که انجام می دهد باید با نظر دیگر شرکا همسان باشد و نسبت به سایرین عملی مجرمانه است.

در این موارد می توانید با مراجعه به وکیل ملک نسبت به حل این مشکل اقدام کنید.

alimohamadi.jpg

نیاز به گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید

در جهت تعقیب و اثبات جرم خیانت در امانت به چه دادسرایی باید مراجعه کرد؟

جرم خیانت در امانت در هر شهری که اتفاق افتد پیگیری آن در دادسرای همان شهری باید انجام شود که که جرم صورت گرفته است.

آیا امکان تعقیب شوهر به جرم خیانت در امانت توسط زن در زمان بروز اختلاف و جدایی وجود دارد؟

در طول ازدواج جهیزیه معمولا در اختیار زوجه است و مورد استفاده زوج قرار می گیرد. در این حالت شوهر امانت دار جهیزیه نیست.

در این شرایط زن می تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی برای مطالبه جهیزیه اقدام کند.

Post Views: ۱,۲۱۵

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر