موضوعات وبسایت : سلامت

معنی لغوی تکبیره الاحرام

معنی لغوی تکبیره الاحرام

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 09 مرداد 1398 ساعت 23:50

تکبیره الاحرام

نخستین

جزءواجب

از

افعال نماز

را تکبیرة الإحرام گویند که به نام های

تکبیرة الافتتاح

و تکبیرة الاستفتاح هم نامیده می شود و از

عنوان

یاد شده در باب

صلاتسخن

رفته است.

سبب این

نام گذاری

آن است که با این تکبیر در ابتدای نماز ، همه کارهای

منافی

با آن (از قبیل سخن گفتن یا با صدای بلند

خندیدن

) بر نمازگزار

حرام

می شود و ازاین رو آن را «تحریمه» هم نامیده اند. به عبارت دیگر نماز با تکبیرة الإحرام آغاز می شود و از این جهت که با گفتن آن، امور منافی نماز ممنوع می شود به آن «تکبیرة الإحرام» و به

سبب

آغاز شدن نماز با آن « تکبیرة الافتتاح » گفته می شود.البتّه اوّلین جزء بودن آن بنابر

قول

به

شرط

بودن

نیّت

ـ و نه جزء بودن آن ـ و نیز

تقدّم رُتبی

تکبیر بر

قیام

است.

عنوان تکبیرة الاحرام در احادیث

عنوان تکبیرة الاحرام در

احادیث

نیز به کار رفته و گاه «تکبیرة الافتتاح» یا «

أَنْف الصلاة

» خوانده شده است.

حکم تکبیرةالإحرام

تکبیرة الإحرام، جزء

واجب رکنی

نماز است؛ از این رو،

ترک

آن ـ چه

عمدی

و چه

سهوی

ـ و نیز بنابر

مشهور

، زیادی عمدی و سهوی آن ـ به معنای گفتن تکبیری دیگر به نیّت افتتاح نماز با آن ـ موجب

بطلان نماز

است.

← زیادی سهوی تکبیرة الاحرام

...

تکبیره الاحرام

تَکْبیرَةُ الْإحْرام، از واجبات و

ارکان نماز

به معنای «اللّه اکبر» گفتن در آغاز آن. اگر نمازگزار به عمد یا سهو، تکبیر نگوید یا

خللی

در آن ایجاد کند،

نمازشباطل

است و باید آن را دوباره بخواند. تکبیر الاحرام نماز باید به صورت عربی صحیح گفته شود.

سبب این نامگذاری آن است که با این تکبیر در ابتدای نماز، همه کارهای منافی با آن (از قبیل سخن گفتن یا با صدای بلند خندیدن) بر نمازگزار حرام می شود و از این رو آن را «تحریمه» هم نامیده اند. عنوان تکبیرة الاحرام در احادیث نیز به کار رفته و گاه «تکبیرة الافتتاح» یا «أَنْف الصلاة» خوانده شده است.

هر چند در بعضی

منابع فقهیاهل سنّت

، از برخی

تابعین

مانند

اوزاعی

،

زُهْری

و

سعید بن مُسَیب

،

استحباب

تکبیرة الاحرام نقل شده، در

فقه امامی

و

اهل سنّت

بر

وجوب

آن

اتفاق نظر

وجود دارد.

تکبیره الاحرام

این صفحه مدخلی از

دائرة المعارف بزرگ اسلامی

است

تکبیرة الاحرام،

اللّه اکبر

گفتن در آغاز نماز که از واجبات است. سبب این نامگذاری آن است که با این تکبیر در ابتدای نماز همه کارهای منافی با آن (از قبیل سخن گفتن یا با صدای بلند خندیدن) بر نمازگزار حرام می شود. و از این رو آن را «تحریمه» هم نامیده اند. عنوان تکبیرة الاحرام در احادیث نیز بکار رفته و گاه «تکبیرة الافتتاح» یا «أَنْف الصلاة» خوانده شده است.

هر چند در بعضی منابع فقهی اهل سنّت از برخی تابعین مانند اوزاعی، زُهْری و

سعید بن مُسَیِّب

، استحباب تکبیرة الاحرام نقل شده در فقه

امامی

و اهل سنت بر وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد.

درباره این که آیا تکبیرة الاحرام جزو نماز است یا شرط آن

اختلاف نظر

وجود دارد. فقهای بیشتر

مذاهب فقهی

آن را اولین جزء نماز دانسته اند. و بر این اساس تمام شرایط لازم برای

اجزای نماز

را مانند رو به

قبله

بودن و

پوشش

داشتن نمازگزار در تکبیرة الاحرام واجب شمرده اند. اما در برابر،

فقیهان حنفی

تکبیرة الاحرام را مانند

طهارتلباس

و

مکان

،

صحت

نماز">شرط صحت نماز دانسته اند نه جزو آن.

بسیاری از

فقها

علاوه بر واجب شمردن تکبیرة الاحرام آن را از ارکان نماز نیز به شمار آورده اند؛ از این رو بر پایة نظر

مشهور

درباره

رکن

، اگر نمازگزار عمداً یا سهواً آن را ترک نماید یا خللی در آن ایجاد کند، نمازش باطل می شود و ملزم به اعاده آن می گردد. درباره این که آیا

تکرار

تکبیرة الاحرام موجب

بطلان

نماز می شود یا نه،

فقهای امامیاختلاف

نظر دارند.

این امر به

تفسیر

آنان از

واژهرکن

بازمی گردد. بنابر نظرِ مشهور فقهای امامی درباره رکن، چنانچه نمازگزار برای شروع نماز «اللّه اکبر» بگوید و سپس آن را به

قصد

تکبیرة الاحرام تکرار کند، نماز باطل می شود و برای شروع نماز باید تکبیر سوم را بگوید.

به همین

ترتیب

تکبیر چهارم آن را باطل می کند و به تکبیر پنجم نیاز است. برای مفهوم «رکن» در فقه امامی رجوع کنید به ابن فهد حلّی و در فقه اهل سنت رجوع کنید به الموسوعة الفقهیّة.

بر

پایه

نظری دیگر، افزودن تکبیر موجب بطلان و اعادة نماز نمی شود.

مستند

این نظر فقهی،

فقداندلیل شرعی

بر بطلان نماز در این مورد و نیز مفهومِ رکن بودن تکبیرة الاحرام است زیرا واژه رکن اصطلاحی است که فقها آن را بکار برده اند و در

قرآن

و احادیث بکار نرفته است؛ از این رو، رکن را باید به

معنای لغوی

آن (پایه و ستون) دانست. صحت تکبیرة الاحرام شروطی دارد که اهمّ آنها عبارت است از:

تقارن

آن با «نیتِ» نماز و گفتن اللّه اکبر به همین صورت؛ از این رو، الفاظ دیگر ــ هر چند با آن هم معنا باشند ــ

کفایت

نمی کند و چه بسا که موجب بطلان نماز می شود.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر