موضوعات وبسایت : سلامت

ساك حاملگي در هفته هشتم

ساك حاملگي در هفته هشتم

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 17 شهریور 1398 ساعت 22:40

 هفته 8 (هشتم) بارداری

جنین در هفته 8 بارداری

در این مرحله کودک شما رسما یک جنین است.این مرحله بسیار مهم است چراکه اندام های بدن او در حال شکل گیری هستند.

40737346101187057793(2).jpg

اكنون اندازه كودك شما حدود 1.6 سانتي متر (در حدود اندازه يك لوبيا قرمز) است. او مرتبا حركت مي كند و تغيير مكان مي دهد، هر چند شما تا چند هفته ديگر هم نمي توانيد حركتهاي او را در داخل رحم خود حس كنيد.

دنبالچه جنيني او در حال ناپديد شدن است و پلكهاي او تقريبا به طور كامل چشمهايش را مي پوشانند. لب فوقانی او در حال شکل گیری است.

هرچند هنوز هم پرده نازكي بين انگشتهاي پا و دست او وجود دارد، اما اين انگشتها در حال بزرگ شدن هستند. بازوهاي او بزرگتر شده اند و دستهای او از مچ خم شده و به طرف قلبش قرار گرفته اند. مفصل زانوهاي او شكل گرفته اند و احتمالا پاهاي او به اندازه اي بزرگ شده اند كه بتوانند در جلوي بدن او به يكديگر برخورد كنند. با صاف شدن بدن، سر او صافتر و عمودي تر مي ايستد. مجاري تنفسي از حلق تا بخشهاي ريه در حال رشد او كشيده شده اند. هر كدام از سلولهاي عصبي مغز او هم شاخه هايي ايجاد مي كنند تا با يكديگر ارتباط برقرار كرده و اعصاب ابتدايي را ايجاد كنند. هرچند ممكن است شما دائما درباره جنسيت كودك خود فكر كنيد، اما اندامهاي تناسلي او آنقدر رشد نكرده اند كه جنسيت او را نشان دهند.

مادر درهفته 8 بارداری

 وزن شما چندان افزايش پيدا نكرده است، اما مسلما برخي اندامهای شما (مثل سينه ها) در حال رشد هستند. شما به زودی به سوتين های بزرگتری نياز خواهيد داشت. همچنين ممكن است اندازه دور كمر شما نيز افزايش يابد، كه در اين صورت مجبور خواهيد شد شلوار جين دوست داشتنی خود را كنار بگذاريد. تغيير ديگری كه چندان واضح نيست، افزايش حجم خون شماست؛ در اواخر دوران حاملگي، حجم خون شما 40 تا 50 درصد بيشتر از حالت عادي خواهد بود تا نيازهای كودكتان را برآورده كند. با افزايش حجم خون، نياز بدن شما به آهن نيز افزايش پيدا مي كند.

ويتامينهای روزانه را به طور مرتب مصرف كنيد تا مطمئن شويد كه آهن اضافي مورد نياز را مصرف كرده و دچار كم خوني نخواهيد شد. تغييرات هورموني ممكن است موجب شوند كه شما احساس خستگي يا تنبلي كنيد. همچنين، نداشتن خواب خوب در شب هم يك مشكل معمول در اين مرحله مي باشد، مخصوصا اگر در شب احساس ناراحتي كنيد يا مجبور باشيد مرتبا به توالت برويد. تهوع و استفراغ متناوب نيز انرژي شما را كاهش مي دهد. سعي كنيد بين 9 تا 10 ساعت در شب بخوابيد يا اينكه در طول روز كمي استراحت كنيد.

هورمون های باراری در هفته هشم بارداری در حال افزایش هستند.این امر باعث حمایت از رشد کودک و کمک به نگهداری و اتصال محکم تر به دیواره رحم برای استقرای جنین خواهد شد. افزایش میزان حجم خون در دوران باراری، ممکن است برخی از زنان را دچار واریس حین باراری نماید.

اما نگران نباشید داروهایی طبیعی برای درمان این مشکل وجود دارد.یکی دیگر از عوارض های بارداری که به علت افزایش حجم خون اتفاق می افتد خونریزی بینی و خونریزی لثه است. که علاوه بر افزایش حجم خون ممکن است کمبود ویتامین C هم این عارضه را ایجاد نماید. ممکن است بر روی صورت خود جوش و یا لکه های تیره تر از پوست خود مشاهده نمایید؛نگران نباشید چراکه از عوارض باراری است و پس از بارداری با گذشت زمان بهبود می یابد.

نکات هفته 8 بارداری   

سعی نمایید تا میزان مصرف کلسیم خود را افزایش دهید.مصرف مکمل های ویتامین D میتواند کمک خوبی برای تنظیم سطح کلسیم در بدن شما باشد. حمام میتواند یک عامل آرامش بخش برای شما باشد ولی سعی نمایید حمام را زیاد داغ ننمایید چرا که گرما برای جنین مناسب نمی باشد. سعی کنید تا همچنان از سموم و مواد شیمیایی دور باشید چرا که این عوامل امکان آسیب رسانی به جنین را دارند.

در صورتی که ورزشکار هستید بهتر است برنامه ورزشی خود را در صورتی که سنگین است از هفته 8 بارداری، سبکتر نمایید. و اگر جز کسانی هستید که ورزشکار نیستید بهتر است زیر نظر پزشکتان ورزش را آغاز نمایید چراکه ورزش در دوران بارداری عامل بسیار موثری است و کسانیکه وزن زیاد دارند دوران بارداریشان سخت تر خواهد بود.

از آنجا که سینه هایتان در حال بزرگ شدن است بهتر است سایز سینه بند خود را بزرگ تر نمایید تا احساس راحت تر داشته باشید. برای جلوگیری از کمردرد در دوران بارداری و داشتن خواب راحت میتوانید از بالش بارداری استفاده نمایید.

سعی نمایید تا ویتامین های مورد نیاز خود را در مواد غذایی بگنجانید در غیر اینصورت و در صورتیکه پزشکتان برای شما مکمل هایی را در نظر گرفت سعی نمایید قبل از مصرف این قرص های مکمل کمی غذا بخورید چرا که جذب مکمل ها با معده خالی سریع نخواهد بود.

هفته 7 بارداری هفته 9 بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر