موضوعات وبسایت : سلامت

نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته

نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 24 اسفند 1399 ساعت 07:36

تعداد مشاهده این مطلب: 20,849 مرتبه

1042497329%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87%20%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%20%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%87%20%D8%B3%D9%81%D8%AA%D9%872.jpg

برای مشاوره دادخواست مطالبه سفته و نحوه تنظیم آن

برای مشاوره دادخواست مطالبه سفته و نحوه تنظیم آن

یکی از اسناد تجاری پرکاربرد در معاملات در جامعه ما سفته است که سند تجاری و مشخصات اسناد تجاری در قانون تجارت بیان شده است به طوری که اگر شکل سند به همان ترتیبی نباشد که در قانون ذکر شده است و اگر این شرایط رعایت نشود سند از شکل تجاری خارج و تبدیل به یک سند عادی می شود که یکی از این اسناد تجاری که قانونگذار در قانون تجارت بیان کرده است سفته می باشد . سفتهسندی است که برای شخص صادر کننده آن تعهد آور است یعنی صادر کننده آن متعهد می شود  که در تاریخ مشخص وجه درج شده در سفته را پرداخت کند . وجه سفته به کسی پرداخت می شود که سفته در وجه او صادر شده است . اگر سفته بدون نام یا در وجه حامل باشد هر کسی که سفته در دست او باشد می تواند در تاریخ سررسید وجه سفته را مطالبه کند . بنابراین سفته یک سند تعهد به پرداخت است . مواردی که در نوشتن سفته باید رعایت شود عبارتند از : نوشتن مبلغ معین ، نوشتن تاریخ صدور سفته ، نوشتن نام گیرنده ، تاریخ پرداخت سفته ، درج امضا یا مهر صادر کننده . اگر سفته در تاریخ معین پرداخت نشود و یا به هر صورت دیگر شکایتی از سفته بشود هم می توان حسب مورد شکایت کیفری کرد و هم می توان حسب مورد شکایت حقوقی کرد که در صورتی که فردی بخواهد از طریق حقوقی اقدام قضایی بکند باید دادخواست مطالبه سفته را تنظیم و به دادگاه ارائه نماید تا دادگاه با بررسی دادخواست و سایر مدارک رای مقتضی را صادر نماید . به همین دلیل در این مقاله به بررسی نمونه دادخواست مطالبه سفته و نحوه تنظیم دادخواست مطالبه سفته می پردازیم . 



نمونه فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین :

نمونه فرم دادخواست مطالبه سفته برای ارائه به دادگاه نخستین در ذیل قرار داده ایم : 

1571824291_%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87%20%D9%81%D8%B1%D9%85%20%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA..png


instagram.gif

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه دادخواست مطالبه سفته واخواست شده و صدور قرار تامین خواسته

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه دادخواست مطالبه سفته واخواست شده و صدور قرار تامین خواسته به طور کلی به صورت زیر می باشد اما با توجه به شرایط هر فرد و نوع پرونده وی تغییراتی در آن به وجود می آید . 

خواهان : ...... ( مشخصات خواهان )

خوانده : .......... ( مشخصات خوانده)

وکیل یا نماینده قانونی : ........ ( در صورت داشتن وکیل ، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می شود ) 

خواسته یا موضوع و بهای آن : ( مطالبه مبلغ . . . ریال بابت وجه . . . فقره سفته به انضمام کلیه خسارات وارده قانونی اعم از هزینه دادرسی ، واخواست و غیره و بدوا صدور فوری قرار تامین )

دلایل و منضمات دادخواست : 1 –  فتوکپی مصدق  سفته ها 2 - فتوکپی مصدق واخواست نامه ها


شرح دادخواست : 
سلام با احترام به استحضار می رساند : به موجب . . . فقره سفته واخواست شده که فتوکپی مصدق آن ها به پیوست تقدیم است ، خوانده دعوی یعنی متعهد سفته های مزبور به شماره های خزانه داری کل . . و . . . جمعا به مبلغ . . . .ریال در وجه اینجانب خواهان در سر رسید معین همگی به تاریخ . . . پرداخت ننموده که به علت عدم تادیه سفته های مذکور واخواست گردیده است . لذا با تقدیم این دادخواست و ضمائم آن تقاضای رسیدگی و صدور حکم محکومیت خوانده به پرداخت اصل خواسته با احتساب کلیه خسارات قانونی وارده اعم از هزینه دادرسی واخواست و غیره را دارم . ضمنا نظر به اینکه خوانده ممکن است در فاصله رسیدگی و صدور حکم نقل و انتقالاتی در اموال خود بدهد و از این طریق موجب تضرر اینجانب  را فراهم سازد ، لذا در بدو امر تقاضای صدور قرار تامین خواسته از اموال و دارائی خوانده را نیز دارم . 
به عنوان مثال : اگر فردی نزد کارفرمای خود سفته ای بابت ضمانت در حسن انجام کار داشته باشد و تحت شرایطی مجبور به ترک کار شود به طوری که موجب ضرر به کارفرما خود نیز نشود اما کارفرما سفته را به وی باز نگرداند و قصد به اجرا گذاشتن آن را داشته بااشد فرد می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی فرم دادخواست را تهیه کند و بعد از تنظیم و نگارش دادخواست مطالبه سفته و صدور قرار تامین خواسته درخواست خود را در همین دفتر به ثبت برساند ، این دادخواست پس ارسال به دادگاه و بعد از بررسی پرونده قاضی رای مقتضی را صادر خواهد کرد .


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست مطالبه سفته ​در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست مطالبه سفته پاسخ دهند .

channel1.png

سوالات متداول


1- سفته چیست ؟

سفته سندی است که برای شخص صادر کننده آن تعهد آور است یعنی صادر کننده آن متعهد می شود  که در تاریخ مشخص وجه سفته را پرداخت کند 



2- فردی بخواهد از طریق حقوقی سفته خود را مطالبه کند باید چه اقدام قضایی بکند ؟

فردی بخواهد از طریق حقوقی اقدام قضایی بکند باید دادخواست مطالبه سفته را تنظیم و به دادگاه ارائه نماید .



3- برای مطابه سفته چه دادخواستی باید تنظیم گردد ؟

دادخواست مطالبه سفته باید تنظیم و به دادگاه ارائه شود 



برای مشاوره دادخواست مطالبه سفته و نحوه تنظیم آن

برای مشاوره دادخواست مطالبه سفته و نحوه تنظیم آن

مطالب مرتبط:


برچسب ها:

سفتهواخواست سفتهمطالبه سفتهدادخواست مطالبه سفته نظرات کاربران



نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر