موضوعات وبسایت : سلامت

لکه بینی تخمک گذاری چند روز است

لکه بینی تخمک گذاری چند روز است

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 18 آبان 1399 ساعت 20:09

همه زنان در زمان قاعدگی خونریزی هایی را تجربه می کنند، اما خونریزی بین دو پریود چیز طبیعی نیست،  در هر صورت این خونریزی و لکه بینی بین دو پریود دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.در حالی که برخی از لکه بینی ها می توانند بی خطر باشند اما برخی دیگر از خونریزی ها می توانند نشانه مشکلاتی خاص و یا بارداری باشند و یا حتی می توانند نشانه ای از خونریزی تخمک گذاری و یا همان لکه بینی تخمک گذاری باشند.

در این مقاله درباره خونریزی تخمک گذاری مفصل صحبت میکنیم و به نکاتی که باید هنگام لکه بینی تخمک گذاری توجه کنید اشاره می کنیم.

خونریزی تخمک گذاری چیست؟

1789-Rose-petals-symbolizing-ovulation-bleeding.jpg

خونریزی تخمک گذاری

خونریزی تخمک گذاری، لکه بینی است که زنان در هنگام تخمک گذاری و زمانی که تخمک بالغ شده از تخمدان آزاد می شود، آن را تجربه می کنند. بعضی از زنان لکه بینی را در هر سیکل تجربه می‌کنند اما برخی دیگر تنها در برخی از سیکل های خود این مشکل را تجربه می کنند و برخی نیز اصلاً لکه بینی ندارند. خونریزی تخمک گذاری معمولاً خونریزی سبکی است و از خونریزی قاعدگی بسیار خفیف تر است.

رنگ خون ممکن است صورتی روشن تا قرمز روشن یا به قهوه ای تیره تغییر کند. این رنگ کاملاً به سرعت جریان خون بستگی دارد.  لکه بینی صورتی روشن نشان می‌دهد که خون با مخاط مخلوط شده است.  لکه بینی تخمک گذاری معمولاً به دلیل تغییر سطوح هورمونی بدن زنان، به خصوص افت شدید استروژن، بلافاصله قبل از تخمک گذاری یا فرو ریختن دیواره رحم یا همان اندومتریوم رخ می دهد.

mintgif.gif

آیا راه های دیگری برای تشخیص تخمک گذاری وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله راه های دیگری نیز برای تشخیص زمان تخمک گذاری وجود دارد. اگر بخواهیم به این راه ها اشاره کنیم، عبارتند از:

  • تشخیص به کمک تقویم تخمک گذاری
  • تشخیص به وسیله کیت تخمک گذاری
  • تشخیص به کمک دمای پایه بدن

یکی از مرسوم ترین و رایج ترین روش های برای تشخیص زمان تخمک گذاری استفاده از روش تقویمی است. در این روش به کمک دو عدد طول سیکل قاعدگی و آخرین زمان قاعدگی، می توانید دوره باروری و زمان تخمک گذاری را مشخص کنید.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به کمک دکتر فائزه شهبازی، تقویم تخمک گذاری اپلیکیشن مینت را راه اندازی کنیم. در این اپلیکیشن اطلاعاتی را که در بالا گفتیم وارد می کنید و دوره باروری و زمان تخمک گذاریتان پیشبینی می شود. همچنین می توانید سیکل قاعدگی خود را بهتر مدیریت کنید. برای دانلود اپلیکیشن می توانید روی لینک زیر کلیک کنید: دانلود اپلیکیشن

%D8%AA%D8%AE%D9%85%DA%A9-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-172x300.jpeg

پیشبینی دقیق زمان تخمک گذاری به کمک اپلیکیشن مینت

دانستن این نکته نیز بسیار جالب است که به کمک تشخیص زمان تخمک گذاری و دوره باروری خود می توانید در انتخاب جنسیت جنین در دوران اقدام به بارداری، موثر باشید و پسر یا دختر بودن فرزندتان را خودتان انتخاب کنید.

برای این کار باید زمان رابطه را در مکان های خاصی از سیکل قاعدگی خود تنظیم کنید و همچنین تغذیه متناسبی با آن داشته باشید، تا در انتخاب جنسیت مورد نظرتان موثر باشید. همچنین نکات دیگری مانند محیط قلیایی یا اسیدی واژن و همچنین قلیایی یا اسیدی بودن خون مادر در این مسئله موثر است.

به دلیل اهمیت این موضوع، قسمت تعیین جنسیت در دوران اقدام به بارداری را نیز به اپلیکیشن مینت اضافه کردیم، تا به کمک این قسمت بتوانید در تعیین جنسیت فرزندتان موثر باشید.

%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C%D8%AA.jpeg

بخش تعیین جنسیت اپلیکیشن مینت

برای دسترسی به این قسمت کافیست اپلیکیشن را دانلود کنید، وارد قسمت دکتر مینت و پس از آن تعیین جنسیت در دوران اقدام به بارداری شوید و از نکات آن استفاده کنید.دانلود اپلیکیشن

لکه بینی تخمک گذاری : چه زمانی می تواند رخ دهد؟

لکه بینی بین دو پریود ممکن است قبل، بعد و یا هنگام تخمک گذاری رخ دهد. اگر در اواسط سیکل قاعدگی خونریزی های ادامه داری را تجربه کردید،پریود و زمان تخمک گذاری تان را دنبال کنید تا زمان این لکه بینی ها مشخص شود. سپس پزشک با استفاده از این اطلاعات می‌تواند درمان‌های مناسبی را انتخاب کند.

  • خونریزی قبل از تخمک گذاری

لکه بینی قبل از تخمک گذاری، می تواند بعلت پاسخ طبیعی بدن نسبت به کاهش استروژن و افزایش پروژسترون، دقیقا قبل از آزاد سازی تخمک باشد. این ترشحات و لکه بینی با رنگ صورتی روشن به همراه ترشحات غلیظ تخم مرغی هستند که همراه با خون آبه ، مخلوط شده اند. خونریزی بی خطر قبل از تخمک گذاری، وقتی اتفاق می افتد که تخمک بالغ شده از فولیکول خارج و آزاد شود. در طی سیکل قاعدگی، حدود ۲۰ فولیکول ، که هر کدام حاوی یک تخمک نابالغ است، آماده ی بلوغ هستند.و در هر سیکل یکی از این فولیکول ها شروع به بالغ شدن می کند و  درست قبل از اینکه تخمک بالغ شده، آزاد شود، سطح استروژن کاهش یافته و باعث ریزش دیواره ی رحمی می شود که در نتیجه ی آن لکه بینی ملایم ایجاد می شود.

وجود لکه بینی های نامنظم با فاصله ی یکی دو هفته از هم، می تواند نشان دهنده ی این موضوع باشد که اصلن تخمک گذاری اتفاق نمی افتد. مخصوصا اگر بیماری زمینه ای مانند تخمدان پلی کیستیک ، هایپر پرولاکتنمیا (پرولاکتین بالا) یا مشکلات تیروئیدی که این شرایط ۱۰۰٪ بر روی شانس بارداری نیز تاثیر می گذارند.

  • خونریزی حین تخمک گذاری

لکه بینی در طی تخمک گذاری معمولا یک  یا دو روز طول می کشد. در طی این فرآیند، کاهش سطح استروژن باعث آزادسازی تخمک و لکه بینی حین تخمک گذاری می شود. بعضی از بانوان تقریبا در تمامی سیکل های خود، دارای لکه بینی حین تخمک گذاری هستند و از این نشانه بعنوان روشی برای جلوگیری از بارداری حین تخمک گذاری استفاده می کنند. و در این بازه ی زمانی، از روش های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. همچنین تخمک گذاری می تواند همراه با نفخ و دل درد هایی که بخصوص در سمتی که تخمدان در حال آزاد سازی تخمک است، باشد.

  • لکه بینی بعد از تخمک گذاری

1791-A-woman-concerned-about-ovulation-bleeding.jpg

لکه بینی بعداز تخمک گذاری

لکه بینی بعد از تخمک گذاری ممکن است نشان دهنده ی خونریزی لانه گزینی باشد؛ یعنی حین لانه گزینی رویان در رحم، که حاصل از لقاح تخمک و اسپرم است، خونریزی اتفاق بیفتد. معمولا خونریزی لانه گزینی زمانی اتفاق می افتد که انتظار خونریزی قاعدگی را دارید. اما تفاوت های قابل توجهی بین این دو وجود دارد.

خونریزی لانه گزینی برای سلامت جنین، بی خطر است. هرچند که ممکن است بانوان، یکسری عوارض جانبی را با خونریزی لانه گزینی، تجربه کنند. مثل:

  •  سردرد
  •  تهوع
  • تغییر خلق
  • دل درد خفیف
  •  سفتی سینه ها
  • کمردرد خفیف
  • ضعف و خستگی

همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید که اگر قصد بارداری دارید یا از روش های جلوگیری از بارداری استفاده نمی کنید، یکی از تست های تشخیصی بارداری، همین خونریزی لانه گزینی است‌. و اگر خونریزی لانه گزینی را نداشتید، حتما از تست بارداری جهت اطمینان استفاده کنید. تست بارداری، مقدار هورمون HCG موجود در ادرار یا خون را بسته به نوع تستی که انجام می دهید، مورد سنجش قرار می دهد. اگر پاسخ تست شما مثبت باشد، لکه بینی یا خونریزی در اواسط دوره قاعدگی، ممکن است نشان دهنده ی حاملگی خارج رحمی یا سقط ناخواسته و سقط جنین باشد.

  • دلایل لکه بینی بین دو قاعدگی

خونریزی بین دو پریود به دلایل مختلف ایجاد می شود. گاهی این شرایط طبیعی است و گاهی نشانه ی مشکلات زمینه ای در سلامت بانوان است. مثل:

ezgif.com-gif-maker.gif

  • کیست
  • بارداری
  • دوران پیش از یائسگی

که باعث ایجاد خونریزی بین دو قاعدگی می شود.

  • لکه بینی پیش از اولین قاعدگی دختران

قبل از اینکه قاعدگی برای اولین بار اتفاق بیفتد، ممکن است لکه بینی رخ دهد. که کاملا بی ضرر است.

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCO)

یکی از دلایل رایج مشکلات در باروری، تخمدان پلی کیستیک است که در یک یا هر دوی تخمدان ها کیست های متعدد و ریز ایجاد می شود. عدم تعادل هورمونی و عدم تخمک گذاری و سیکل بدون آزاد سازی تخمک، می تواند باعث لکه بینی بین دو پریود شود.

  • بارداری خارج رحمی

نوعی از بارداری است که تخمک لقاح یافته در جایی خارج از رحم، لانه گزینی کند. بارداری خارج از رحم یکی از دلایل خونریزی بین دو پریود است. همچنین خطرات بسیار جدی را برای بانوان ایجاد می کند.

در سایر موارد، لکه بینی بین دو پریود می تواند نشانه ی عفونت، بیماری ها و عفونت های منتقل شونده ی جنسی و سایر دلایل دیگر باشد. بیماری های جدی منتقل شونده ی جنسی، باعث ایجاد لکه بینی بین دو پریود می شود. مثل:

  • کلامیدیا
  • سوزاک
  • بیماری های التهابی لگن
  • HPV زگیل تناسلی

اگر متوجه شدید رابطه ی جنسی محافظت نشده داشتید و دچار لکه بینی بین دو پریود شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا بیماری های مقاربتی اگر برای مدت طولانی درمان نشوند مشکلات جدی اری مانند ناباروری را برای بانوان ایجاد می کنند.

بجز دلایلی که بررسی کردیم و باعث لکه بینی هنگام تخمک گذاری می شدند، دلایل دیگر مانند:

  • تروما و آسیب لگن به هر دلیلی
  • فراموشی در تعویض تامپون
  • مصرف داروهایی جهت درمان سرطان سینه، مصرف داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری
  • وجود جسم خارجی در رحم و واژن
  • سرطان های سیستم تناسلی

اگر هر کدام از این دلایل، باعث ایجاد لکه بینی در شما شوند، حتما جهت پیگیری و درمان به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی تخمک گذاری چه مدت طول می کشد؟

اکثر خونریزی های میانه سیکل قاعدگی، یک الی دو روز بیشتر طول نمی کشد و در روز های ۱۱ تا ۲۱ سیکل قاعدگی و در محدوده ی زمانی نزدیک به تخمک گذاری رخ می دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر