موضوعات وبسایت : سلامت

بخور پونه در بارداری

بخور پونه در بارداری

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 25 اسفند 1399 ساعت 04:19

آبان 22

هر فردی در زندگی خود چند مرحله دارد. یکی از بینظیرترین دورانی که فقط خانم‌ها می‌توانند تجربه کنند بارداری است؛ در واقع بارداری یکی از مهم‌ترین دوران زندگی بانوان محسوب می‌شود زیرا در این دوره به دلیل پرورش جنین، فیزیولوژی بدن‌ در شرایط خاصی قرار می‌گیرد و بانوان باید برای حفظ سلامت جنینشان مانند گوهری بسیار نایاب و گرانبها مراقبت کنند. به عبارتی بارداری دورانی است که به مراقبت و نگهداری‌های زیادی نیاز دارد؛ طوری که بانوان باید برخی کارهایی که هر فرد معمولی انجام می‌دهد و مواد غذایی که استفاده می‌کند را کنار بگذارند و به سلامت جنین خود توجه داشته باشند. از طرفی خانم‌ها در این دوران نمی‌توانند از مواد شیمیایی استفاده کنند؛ چرا که مواد شیمیایی به دلیل ساختاری که دارند روی سلامت جنین تاثیر گذاشته و علاوه بر این می‌توانند سلامت مادر را نیز به خطر بیاندازند. تحقیقات نشان داده که بانوان بهتر است در ده الی دوازده هفته اول بارداری از مصرف مواد شیمیایی خودداری کنند؛ چرا که در این مدت، اندام‌های جنین شروع به شکل‌گیری می‌کنند و چنان‌چه مادر از داروهای شیمیایی استفاده کند، در روند سلامت جنین مشکل ایجاد می‌کند. با شروع فصل زمستان مشکلات بانوان باردار شکل دیگری به خود میگیرد سرماخوردگی یکی از مهمترین مشکلات مادران باردار در این دوران می‌باشد با ما همراه باشید تا راهکارهای خانگی برای درمان سرماخوردگی در بارداری را بررسی کنیم.

%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

آنچه در این مطلب خواهید آموخت:

  - سرماخوردگی مشکلی شایع دربارداری 

  - معجزه‌ی بخور گرم در بارداری

  - بخور گرم چیست ؟

  - داروهای گیاهی مناسب بخور گرم در بارداری

  - آیا بخور اکالیپتوس در بارداری خطر دارد؟

  - اسطوخودوس داروی گیاهی جادویی سرماخوردگی

  - بخور نعناع در سرماخوردگی دوران بارداری

  - بخور پونه در بارداری

سرماخوردگی مشکلی شایع دربارداری

بدن بانوان در دوران بارداری دستخوش تغییراتی می‌شود که ممکن است به بعضی از بیماری‌ها بیشتر از هر زمان دیگری مبتلا شود که یکی از آن‌ها سرما خوردگی است. هر چند سرماخوردگی یکی از معمول‌ترین بیماری‌هاست که هر فردی حداقل یک بار در سال به آن مبتلا می‌شود؛ اما این بیماری در دوران بارداری شکل متفاوتی به خود می‌گیرد و مادر را با خطرات جدی مواجه می‌کند؛ طوری که علائم سرما خوردگی چند برابر می‌شود و اغلب قسمت‌هایی از بدن نظیر گلو، بینی، چشم و قفسه سینه را مورد حمله قرار می‌دهد و این وضعیت در حالی رخ می‌دهد که مادران نمی‌توانند داروهایی شیمیایی مصرف کنند. درمان سرماخوردگی در بارداری یکی از دغدغه‌های اصلی این دوران است بنابراین با شناخت روش‌های سنتی می‌توان بدون نگرانی از آسیب رسیدن به کودک، سرماخوردگی را درمان کرد.


1.png  انواع دستگاه بخور گرم


معجزه‌ی بخور گرم در بارداری

از آنجاییکه سرماخوردگی تا حد زیادی مجاری تنفسی را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند؛ بنابراین بهتر است مادران به جای داروهای شیمیایی، از بخور گرم استفاده کنند. بخور گرم، جریان خون را زیاد کرده و سیستم ایمنی را وادار می‌کند تا واکنش بیشتری نشان دهد، به این ترتیب مجاری تنفسی با سرعت بیشتری باز می‌شود و علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. البته باید در نظر داشت که مکان قرار دادن بخور از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا رطوبت بیش از اندازه محیط می‌تواند باعث مشکلاتی شود. همچنین بخور مزایای دیگری نیز به همراه دارد؛ بخور گرم در بارداری سبب شده تا میزان عفونت و التهاب در مجاری ریه کاهش یابد و همین‌طور خلط سینه را درمان می‌کند و درد گلو را تا حدی کم می‌کند. بارداری سبب تغییر هورمون بانوان می‌شود و تغییر هورمون سبب خشکی مو می‌شود دانستن فواید بخور برای مو باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به مو می‌شود.

%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF%20%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1%20%D8%B4%D9%81%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%B4.jpg

برای خرید دستگاه بخور گرم  شفابخش کلیک کنید.

بخور گرم چیست؟

تا به این جا با مزیت بخور گرم خانگی در دوران بارداری آشنا شده‌ایم؛ اما بهتر است نگاهی به مفهوم بخور گرم بیاندازیم. بخور در طب سنتی به ماده‌ای مرطوب گفته می‌شود که در زمان برخورد با آتش بوی خوش از خود تولید کرده و یا به هوا رطوبت می‌دهد. بخور در گذشته به روش‌های سنتی استفاده می‌شد؛ در حالیکه امروزه افراد برای استفاده از فواید بخور، دستگاه آن را به کار می‌گیرند. دستگاه بخور به دو نوع بخور سرد و بخور گرم تقسیم می‌شود که کارکرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. دستگاه بخور سرد بیشتر قابلیت خوشبو کردن هوا را بر عهده دارد؛ درحالیکه دستگاه بخور گرم کاملا کاربرد پزشکی داشته و برای درمان بیماری‌هایی از قبیل سرماخوردگی، عفونت و درمان آلرژی فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی امروزه بیشتر افراد از دستگاه بخور گرم به روش گذشته استفاده می‌کنند.

%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1%20%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C.jpg

داروهای گیاهی مناسب بخور گرم در بارداری

اگرچه بخور گرم در بارداری می‌تواند تا حد زیادی از عوارض بیماری سرما خوردگی بکاهد؛ اما مادران باید از هر داروی گیاهی در آن استفاده نکنند؛ چرا که همه این داروها قابل استفاده در بارداری نیستند و می‌توانند خطرناک باشند. داروهای مناسب بخور گرم در بارداری در ادامه به تفضیل بیان می‌شود.

آیا بخور اکالیپتوس در بارداری خطر دارد؟

شاید به جرات می‌توان گفت امروزه، اکالیپتوس یکی از پرکاربردترین داروهای گیاهی است؛ زمانیکه از برگ اکالیپتوس در بخور استفاده می‌شود؛ ترشحات ریه و بینی را به مرور کاهش می‌دهد تا راحت‌تر از بین بروند؛ هر چند اکالیپتوس، قسمت گلو و سینه را بیشتر تحت شعاع قرار می‌دهد؛ اما با این گیاه نیز می‌توان تب ناشی از سرماخوردگی را کاهش داد. علاوه بر از بخور برگ اکالیپتوس برای درمان سینوزیت می‌توان استفاده کرد.

اما نحوه استفاده از بخور گرم در بارداری چگونه است؟ برای اینکه بخواهید در دوران بارداری از بخور گرم اکالیپتوس استفاده کنید باید 5 تا ده قطره این گیاه دارویی در بخور بریزید. یادتان باشد که مصرف بخور در قالب روغن و عرق در دوران شیردهی و بارداری کاملا مضر است و نباید استفاده شود و همین‌طور از بخور گرم اکالیپتوس نباید به مقدار زیادی مصرف کنید؛ چرا که فشار خون را به سرعت بالا می‌برد و می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد؛ چرا که افزایش فشار خون در بارداری بسیار خطرناک است.


بیشتر بدانید: بخور سرد بهتر است یا بخور گرم؟


اسطوخودوس داروی گیاهی جادویی سرماخوردگی

دومین گیاه دارویی جادویی که به شما برای درمان سرماخوردگی در بارداری کمک زیادی می‌کند؛ اسطوخودوس است. اسطوخودوس گیاهی می‌باشد که به دلیل بوی خوش آن در ساخت عطر نیز کاربرد زیادی دارد. بخور گرم اسطوخودوس در زمان سرما خوردگی باعث شده تا قسمت‌هایی از بینی که بر اثر حمله ویروس گرفته شده‌اند باز شود. این گیاه عملکردی مشابه با اکالیپتوس دارد؛ چرا که باعث می‌شود تا سیستم ایمنی واکنش سریع‌تری نسبت به حالت عادی داشته باشد. برای بخور گرم اسطوخودوس در بارداری می‌توانید پنج قطره از این گیاه را با یک کاسه آب ترکیب کنید و به مدت یک الی سه مرتبه انجام دهید و توجه کنید که دفعات آن نباید بیشتر شود؛ چرا که به جنین آسیب زیادی می‌رساند.

%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%20%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1.jpg

بخور نعناع در سرماخوردگی دوران بارداری

نعناع یکی دیگر از گیاهان معجزه‌آسا در دوران بارداری به‌شمار می‌رود؛ طوری که در طب سنتی به آن سفارش زیادی شده است؛ نعناع سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد و خاصیت درمان‌کننده برای خارش گلو و چشم در بارداری را دارد. همچنین اگر به گلو درد شدیدی در بارداری مبتلا شده‌اید با بخور گرم نعنا می‌توانید به راحتی آن را درمان کنید. ضمنا از بخور نعنا حتی پس از بارداری و در دوران شیردهی نیز می‌توانید استفاده کنید. برای بخورگرم نعنا تنها کافیست چند قطره از این گیاه دارویی را در دستگاه بخور گرم بریزید و با نفسهای عمیق از طریق مجاری تنفسی آن را استنشاق کنید اما بخاطر داشته باشید که در دوران بارداری تنها به چند قطره اکتفا کنید؛ چرا که استفاده بیش از حد آن برای جنین ضرر دارد.

بخور پونه در بارداری

پونه به دلیل خواص بسیاری که دارد مورد توجه بسیاری از بانوان است. استفاده از پونه به صورت دمنوش یا خوراکی  یا بخور پونه به مقدار بسیار کم در دوران بارداری در صورتیکه با مشورت پزشک انجام شود خطر ندارد اما استفاده زیاد از پونه در بارداری سبب انقباض رحم می‌شودو خطر سقط جنین را به همراه دارد. بخور پونه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد برای درمان سینوزیت، گرفتگی بینی، سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است بنابراین یک درمان مناسب برای سرماخوردگی در دوران بارداری می‌شود.

به نقل از خبر انتشار شده در خبرگزاری تسنیم در مورد بخور پونه در بارداری ترکیب گشنیز، آویشن، مرزنجوش، پونه و گل خطمی و بخور آنها برای درمان سرماخودگی در بارداری بسیار مطلوب است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: soroushteb.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر