موضوعات وبسایت : سلامت

تغذیه بعد از انتقال جنین در ای وی اف

تغذیه بعد از انتقال جنین در ای وی اف

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 25 آبان 1399 ساعت 14:06

تمامی زوجینی که برای پدر و مادر شدن از روش های درمان مشکلات باروری همچون آی وی اف کمک می گیرند، به دنبال راهکارهایی هستند تا احتمال موفقیت آن را افزایش دهند. به همین سبب بیشتر آنها می پرسند که بعد از آی وی اف چی بخوریم تا شانس لانه گزینی جنین افزایش یابد. در این مقاله با شما در مورد رژیم غذایی بعد از ای وی اف گفت و گو خواهیم کرد و می گوییم که در دو هفته اول بعد از انتقال جنین به درون رحم مادر، خوردن چه مواد غذایی احتمال شکست ای وی اف را کاهش می دهد. بنابراین اگر می خواهید بدانید که بعد از ivf چی بخوریم، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

5-compressor.jpg

بعد از آی وی اف چه چیزی باید بخوریم؟

به لطف عمل لقاح مصنوعی، افراد بی‌شماری توانسته‌اند تجربه و لذت پدر و مادر شدن را بچشند. روزهای بعد از انجام لقاح مصنوعی، یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین دوران است. این دوره یک بازی انتظار برای والدین آینده محسوب می شود. در واقع کارهایی که بیمار در این دوره انجام می‌دهد ممکن است منجر به لقاح موفق یا نیاز به انجام لقاح مصنوعی دیگری شود. می‌خواهیم در مورد فاصله‌ای بین انتقال رویان و آزمایش رسمی بارداری در بیماران لقاح مصنوعی صحبت کنیم و اینکه رژیم غذایی بعد ای وی اف چگونه می‌تواند در باردار شدن ایجاد تغییر کند.

بعد از آی وی اف چی بخوریم؟ دو هفته انتظار بعد از انتقال رویان

انتقال رویان (جنین قبل از هفته 8) لحظه‌ای است که رویان‌های زیست‌پذیر از شرایط آزمایشگاهی وارد رحم می‌شوند. رویان در دیواره‌های رحم لانه‌گزینی می‌کند و دو هفته بعد از طریق آزمایش خون متوجه می‌شویم که آیا لقاح مصنوعی موفقیت آمیز بوده است یا خیر. موفقیت یعنی بارداری و عدم موفقیت یعنی انجام یک مرحله لقاح مصنوعی دیگر. این دو هفته انتظار ممکن است پر از استرس باشد. ولی آرامش کافی و مراقبت‌های بعد از لقاح مصنوعی بسیار مهم است که شامل تغذیه بعد از آی وی اف نیز می‌شود.

بعد از ivf چه غذاهایی بخوریم؟ نکته کلیدی آن است که باید به نخوی غذا بخورید که گویی واقعا باردار هستید

در ابتدا باید بگوییم هیچ غذای جادویی یا ابر غذایی وجود ندارد که شانس موفقیت شما را در لقاح مصنوعی بالا ببرد. به‌عنوان مثال اگر به یکباره تصمیم بگیرید غذای سالم بخورید نمی‌توانید شانس موفقیت خود را بالا ببرید.

تغذیه سالم از ماه‌ها قبل از انجام لقاح مصنوعی و ماه‌ها پس از انجام عمل بهترین گزینه است. پزشکان به بیماران خود در مراکز ناباروری توصیه می کنند که به روشی غذا بخورید که گویی هم اکنون باردار هستید. به این معنا که الکل مصرف نکنید و تمرکز خود را بر مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، گوشت کم‌چرب و اسیدهای چرب امگا۳ بگذارید.

غذاها و نوشیدنی‌های ایده‌آل در طول انجام لقاح مصنوعی و انتقال رویان

برخی از غذاهای مناسب و سالم بعد از انتقال رویان شامل:

  • برگ‌های سبز
  • بروکلی
  • توت‌ها
  • موز
  • آجیل
  • دانه‌ها
  • ماست
  • تخم‌مرغ
  • ماهی سالمون
  • ماهی آنچوی
  • ساردین
  • جو دوسر
  • جوانه‌ها
  • سیب‌زمینی شیرین
  • هوموس

 این غذاها تقریبا شبیه به رژیم غذایی مدیترانه بوده و بسیار عالی است. به این منظور که بر روی سبزیجات، میوه، غلات کامل، چربی‌های سالم و مصرف کمتر گوشت قرمز اصرار دارد.

 بعد از آی وی اف چی بخوریم؟ غذاها و نوشیدنی‌هایی که باید از آنها دوری کنید

زمانی که لقاح مصنوعی انجام می‌دهید و رویان در رحم شما قرار داده می‌شود،‌ باید از مصرف ماهی‌هایی که حاوی جیوه هستند، الکل، پنیرهای نرم، سودا، گوشت‌های فرآوری شده،‌ فست فودها و چربی‌های ترانس دوری کنید. تا جایی که امکان دارد از غذاهای آماده که حاوی رنگ‌های مصنوعی،‌ شکر و عناصر دیگر هستند، دوری کنید و غذاهای سالم مصرف کنید.

به دستور مصرف بر روی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی دقت کنید

اگر ویتامین‌ و مکمل‌غذایی مصرف می‌کنید حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید تا مصرف آنها برای انجام لقاح مصنوعی مشکلی نداشته باشد. گاهی اوقات ممکن است بهتر باشد که مصرف این مکمل‌ها تا بعد از اتمام این عمل به تعویق بیفتد.

به آرامش خود نیز مانند سلامتی اهمیت دهید

اکنون که می دانید بعد از آی وی اف چی بخوریم، لازم به ذکر است که بعد از انتقال رویان رژیم غذایی تنها مسئله مهم نیست. بیمار باید بعد از انجام عمل استراحت کافی کند. این کار باعث کاهش استرس و بالا رفتن احتمال بارداری می‌شود. امروزه پزشکان توجه به روش‌های مختلف مراقبت و کاهش استرس را بخشی از مشاوره عمل لقاح مصنوعی می‌دانند.

منبع: fertilitysa

 بیشتر بدانید:

1- علائم حاملگی بعد از انتقال جنین در روش IVF

2- عوارض بعد از ای وی اف (IVF) برای مادر و نوزاد

3- درمان ناباروری با روش آی وی ام (IVM) چگونه انجام می شود؟

4- روش های لقاح مصنوعی برای باردار شدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر