موضوعات وبسایت : سلامت

صلوات فرستادن قبل از خواب

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 17 دی 1400 ساعت 00:10

جواب صلوات از پيامبر:<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /?>

در كتاب عدة الداعي  ابن فهد حلي نقل شده است : صلوات موجب مي گردد كه نام انسان به شرف عرض رسول الله (ص) برسد وآن بزرگوار هم در پاسخ بفرمايد:عليه السلام.

صلوات رمز خواب ديدن پيامبر:

در حاشيه مصباح كفعمي است كه در كتاب خواص القرآن ديدم ، هركه شب جمعه ، پس از نماز شب هزار بار سوره كوثر بخواند وهزار بار صلوات بر محمد وآلش بفرستد ، پيغمبر (ص) را در خواب بيند.

روئيت نبي در خواب :

امام صادق (ع) فرمودند: هركس مي خواهد رسول خدا را در خواب ببيند ، بعد از نماز عشا غسل كاملي بكند وچهار ركعت نماز با چهار صد آية الكرسي بخواند( در هر ركعت بعد از حمدصدبار) وهزار بار بر محمد وآل محمد صلوات بفرستد پس در جامه نويي كه كسي در آن نخوابيده بخوابد ، دست راست را زير گونه راست بگذار وصد بار تسبيحات اربع بخواند وبه دنبال آن بگويد لا حول و لا قوة الا بالله نباشد وصد بار بگويد: ما شاالله.

بوسيدن دهان فرستنده صلوات:

شيخ علي اكبر نهاوندي از علماي بزرگ مشهد ، در كتاب خزينة الجواهر مي فرمايد:

يكي از زاهدان وپرهيزگاران گفت: من با خود عهد وپيماني بستم كه هر شب قبل از خوابيدن به تعداد معين بر پيامبر(ص) واهل بيت طاهرين اش صلوات بفرستم.يك شب عده اي از دوستانم به حجره من آمدند وبا اين كه حجره ام شلوغ بود تا دير وقت طول كشيد وخشته بودم ، اما صلوات را فرستادم وخوابيدم.

در خواب ديدمم كه پيامبر(ص) به حجره من آمدند و وجود شريف ونوراني شان با عث منور شدن حجره من شد ، سپس به سوي من آمده وفرمودند : كجاست آن دهاني كه بر من صلوات مي فرستاد ، تا آن را ببوسم .

من خجالت كشيدم كه بگويم فرستنده آن صلوات ها من بودم ، پيامبر (ص) صورت مبارك را جلو آورده وبر صورت من بوسه زدند.

از شدت شعف وخوشحالي از خواب برخاستم ، به گونه اي كه همه دوستانم نيز بيدار شدند.

ما نيز زياد صلوات مي فرستيم:

در كتاب زينة الاعياد از شيخ احمد بن شيخ زين الدين نقل شده كه : امام زين العابدين ، حضرت سجاد (ع) را در خواب ديدم به آن حضرت از نداشتن توشه آخرت وعدم توفيق توبه خالص واعمال صالح شكايت نمودم ، آن حضرت (ع) فرمودند : بر تو باد فرستادن صلوات زياد بر محمد(ص) . ما نيز زياد صلوات مي فرستيم واين صلوات خود را عوض صلوات تو قرار مي دهيم.

رؤيت حضرت رسول:

در مصباح كفعمي است: هركس بخواهد يك پيغمبري يا امامي يا كس ديگر يا پدر يا مادر خود را در خواب بيند بايد سوره شمس ، ليل ، قدر ، جحد ، اخلاص ومعوذتين بخواند وان گاه صد بار اخلاص را بخواند وصد بار صلوات بر پيغمبر فرستد وبا وضو بر پهلوي راست بخوابد وهركه را خواهد در خواب بيند و هر چه خواهد با آنها سؤال وجواب كند.

گفته: در نسخه ديگر همين دستور را ديدم جز اين كه هفت شب چنين كند پس از خواندن دعايي كه اولش اين است :" اللهم انت الحي الذي لا يو صف" آخر دعايي كه آيد.

پيامبر نيز دائم الصلوات است !  
معاصر نورى در كتاب درالسلام از شيخ احمد بن شيخ نقل كرده كه : يكى از عارفين و دوستداران اهل بيت عليهم السلام نزد من آمد، من پاره اى از فضايل صلوات بر پيامبر (ص ) و اهل بيت او را بازگو كردم .
او بسيار خوشحال شد و رفت .
پس از مدتى در يك روز جمعه نزد او رفتم ، ديدم كه او مشغول حمد خداوند است . از او علت شكرگزارى اش را پرسيدم ، او گفت : من در هر پنج شنبه بسيار بر پيامبر (ص ) صلوات مى فرستادم تا اين كه ديشب مشغول صلوات بودم كه خوابم برد، در خواب ديدم پيامبر و امير المؤ منين عليه السلام فاطمه زهرا سلام الله عليه و همه امامان عليهم السلام از آسمان پايين آمدند و اطراف من نشستند. سپس پيامبر صلى الله عليه و آله شروع به صحبت با من نمود به گونه اى كه گويى من يكى از آشنايان او بودم . من نيز از آن حضرت سؤ الاتى نمودم و او جواب داد. سپس به من بشارت داد، در آن حال شخص آشنايى را ديدم كه شبيه ترين مردم به پيامبر (ص ) بود. از خواب برخاستم ؛ اما آن شخص را نشناختم . بسيار ناراحت شدم و گفتم : اين شخص كه بود كه در خواب او را شناختم ؛ اما در بيدارى نشناختم !؟
پس باز مشغول فرستادن صلوات شدم تا اين كه مجددا خوابم برد، در خواب دوم پرسيدم : آن شخص نورانى كه بسيار شبيه پيامبر (ص ) است ، چه كسى است ؟
گفتند: آن صلوات تو است كه خداوند او را به صورتى زيبا در آورده است .
من باز هم به فرستادن صلوات ادامه دادم تا آن كه در شب ديگرى در خواب ديدم پيامبر و امامان را، شخصى به من گفت : سرت را بلند كن !
وقتى سرم را بلند كردم ، ديدم آن بزرگواران مشغول ذكر هستند، آن شخص ‍ به من گفت : آيا مى دانى چه ذكرى مى خوانند؟
گفتم : نه .
گفت : آن ها همان ذكرى را مى گويند كه تو بدان مداومت دارى ؛ يعنى آن ها نيز مشغول فرستادن صلوات اند.
من با خوشحالى از خواب برخاستم ، حمد خدا را به جاى آوردم كه به من توفيق داد.

 خشنودى پيامبر  
شخصى بود بسيار زاهد و عابد، كه هرگز با كسى آميزش نمى كرد؛ و به مجالس و محافل ، حاضر نمى شد. وقتى ترك عزلت كرده ، ملازمت مجلس ‍ واعظى را اختيار كرد. مردم از آن تعجب نموده ، به او گفتند: موجب ترك عزلت و مداومت بر اين صحبت چيست ؟
گفت : رسول خدا - صلى الله عليه و آله - را در خواب ديدم ، و به من فرمود: برو به مجلس وعظ فلان واعظ، كه بر من صلوات بسيار مى فرستند، و من از او خشنودم.

مداومت صلوات رمز خواب ديدن پيامبر  
در كتاب جذب القلوب عبدالحق دهلوى است كه يك راه براى ديدار پيغمبر - صلى الله عليه و آله - در خواب ، صلوات مداوم بر آن حضرت است با طهارت و به اين نحو
اللهم صل على محمد و آله و سلم كما تحب و ترضى

صلوات به صورت زيبا  
در زينة الاعياد شيخ احمد نجفى پس از ذكر فوايد بسيارى براى صلوات بر محمد و آلش گويد طرفه تر چيزى كه در روزگار نوشتن فضل صلوات برايم رخ داد اين بود كه برخى از آن را براى يك دوست باتقوا و خوب خواندم و بسيار شاد شد و پيش آمد كه روز جمعه به ديدن او رفتم و ديدم بسيار شاد است ، سبب شاديش را پرسيدم گفت : من در روز بسيار صلوات بر محمد و آلش مى فرستادم و شب جمعه بر آن مداومت كردم تا چرتم گرفت . در خواب ديدم پيغمبر و امير و زهرا و همه امامان از آسمان به زير آمدند و گردم نشستند و پيغمبر - صلى الله عليه و آله - با من هم سخن و همدم شد مانند يك خودمانى ، از او پرسش كردم و جواب داد و مژده خوشى به من داد كه دلم خنك شد و آن گاه خواب طولانى خود را كه داراى انواع شادى بخش ها و مژده ها بود نقل كرد تا گفت : شخصى كه از دوستان قديمى و خصوصى من بود و او را در خواب شناختم در خواب و او در نورانيت و زيبايى شبيه ترين افراد به پيغمبر (ص ) بود چون بيدار شدم او را نشناختم و به صلوات ادامه دادم تا خوابم برد و در خواب تعبير خوابم را ديدم كه آن عمل من است كه صلوات را خدا به آن صورت زيبا در مى آورد.
شب دوم باز پيغمبر - صلى الله عليه و آله - و ائمه - عليهم السلام - همه را در خواب ديدم و كسى به من گفت : سر بلند كن و نگاه كن .
سر بلند كردم و پيغمبر و ائمه معصومين - عليهم السلام - ذكر خدا مى گفتند و آن شخص به من گفت : مى دانى چه ذكرى مى گويند براى خدا تعالى .
گفتم : نه . گفت : همان ذكر صلوات تو است . از آن شاد شدم و خدا را بر توفيق خود سپاس گفتم .

تشرف حضور پيامبر در خواب  
از مجموع الدعوات شيخ ابى محمد هارون بن موسى تلعكبرى است كه هر كس بخواهد پيغمبر - صلى الله عليه و آله را در خواب ببيند، شب جمعه نماز مغرب را بخواند و در نماز باشد تا نماز عشاء را هم بخواند و با كسى سخن نگويد و آن گاه دو ركعت نماز بخواند كه پس از حمد در هر دو ركعت نماز ديگر بخواند كه پس از حمد هفت بار قل هو الله احد بخواند و پس از نماز سجده كند و هفت بار صلوات بر پيغمبر - صلى الله عليه و آله - فرستد و هفت بار تسبيح اربعه به اضافه (و لا حول و لاقوة الا بالله ) گويد و سر بر دارد و درست بنشيند و دو دست بالا دارد و بگويد: يا حى يا قيوم يا ذالجلال و الاكرام يا اله الاءولين و الاخرين يا رحمن الدنيا و الاخرة و رحيمهما يا رب يا رب
و دست برآورده سه بار بگويد: يا رب - سه بار يا عظيم الجلال - سه بار يا بديع الكمال يا كريم الفعال يا كثير النوال يا دائم الافضال يا كريم يا متعال يا اول بلامثال يا قيوم بغير زوال يا واحد بلا انتقال يا شديد المحال يا رازق الخلايق على كل حال اءرنى وجه حبيبى و حبيبك محمد فى منامى يا ذالجلال و الاكرام
و آن گاه بر بستر يا هر جا رو به قبله بخوابد، بر پهلوى راست و صلوات بر پيغمبر فرستد تا خوابش برد كه آن حضرت را در خواب بيند. ان شاءالله .

برآورده شدن نياز در خواب  
از مجموع الدعوات تلعكبرى از اهل بيت - عليهم السلام - روايت شده است كه :
وقتى مى خواهى در خواب آن چه را كه نياز دارى ببينى و براى تو شرح دهند، سوره حمد - معوذتين - قل هو الله - انا انزلناه و آية الكرسى را با وضو بر كف دست راستت بنويس و چون خوابيدى بگو: اءهيا شراهيا به من بنما در خوابم چنين و چنان و بگو اللهم صل على محمد و آله سادتى و موالى و اءرنى ذلك بقدرتك انك على كل شى ء قدير با طهارت در جامه پاك بخواب و سوره والشمس - والليل - والتين را هر كدام هقت بار بخوان و پس از آن بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد و اجعل لى من اءمرى فرجا و مخرجا كه در خواب به تو دستور كارت را بدهند، تا هفت شب پياپى چنين كن ، كه يكى در شب يكم يا دوم يا پنجم يا هفتم به خوابت آيد و چاره كار تو را به تو گويد.

 دستورالعملى براى خوب ديدن رسول خدا
در دعوات تلعكبرى آمده است : اگر كسى بخواهد رسول خدا - صلى الله عليه و آله - را در خواب ببيند، بر اين عمل مداومت كند
شب هاى جمعه ، پس از نماز مغرب تا وقت نماز عشاء- يعنى پس از غروب شفق - بر آن حضرت - صلى الله عليه و آله - صلوات بفرستد، و با كسى سخن نگويد، و آن گاه دو ركعت نماز به جاى آورده ، در هر ركعت ، پس از حمد سه بار سوره توحيد بخواند و سپس دو ركعت ديگر بخواند، در هر ركعت پس از حمد هفت مرتبه سوره توحيد و پس از نماز به سجده رود و هفت بار صلوات بفرستد و هفت بار بگويد:
سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اكبر
سپس بنشيند، دست ها را بلند كند و بگويد:
يا حى يا قيوم ، يا ذالجلال و الاكرام ، يا اله الاولين و الاخرين ، يا رحمن الدنيا و الاخرة و رحيمها، يا رب يا رب يا رب يا رب يا عظيم الجلال ، يا عظيم الجلال ، يا عظيم الجلال ، يا بديع الكمال ، يا كريم الفعال ، يا كثير النوال يا دائم الاءفضال ، يا كريم يا متعال ، يا اول بلا مثال ، يا قيوم به غير زوال ، يا واحد بلا انتقال ، يا شديد المحال ، يا رازق الخلايق على كل حال ، ارنى وجه حبيبى و حبيبك محمد - صلى الله عليه و آله - فى منامى يا ذالجلال و الاكرام
و آن گاه بر جنب راست خود رو به قبله بخوابد، و پيوسته صلوات بفرستد تا خواب رود كه ان شاءالله پيامبر - صلى الله عليه و آله - را در كسى خواب مى بيند.

ديدن مقصود در خواب  
از على - عليه السلام - روايت شده است كه :
هر كس بخواهد در خوابش به او نمايد آن چه خواهد، پيش از خوابيدن شش ركعت نماز بخواند در ركعت اول حمد يكبار، والشمس هفت بار و در ركعت دوم حمد يكبار، و الليل هفت بار و در ركعت سوم حمد يكبار، والضحى هفت بار و در ركعت چهارم حمد يكبار، الم نشرح هفت بار، و در ركعت پنجم حمد يكبار، والتين هفت بار، و در ركعت ششم حمد يكبار، انا انزلناه هفت بار و وقتى نماز را تمام كرد خدا را ثنا گويد و صلوات بر پيغمبرش فرستد و آن گاه گويد:
اللهم رب محمد و رب ابراهيم و موسى . رب اسحق و يعقوب و رب جبراييل و ميكاييل و اسرافيل و عزراييل و منزل التورات و الانجيل و الزبور و الفرقان العظيم اءرنى فى منامى الليلة ما اءنت اعلم به منى
اگر در شب يكم تا سوم خواب ديد كه بهتر وگرنه به هفتم نرسد كه به مقصود رسد.

+

نوشته شده توسط امیر در هجدهم آذر ۱۳۸۵ و ساعت 8 |




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر