موضوعات وبسایت : سلامت

زایمان و طب سنتی

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 17:44

عنوان نشریه:    اطلاعات شماره:    عنوان مقاله:    نویسندگان:    آدرس:  

* گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پزشکی، تهران

  چکیده: 

سابقه و هدف: طب سنتي ايران به عنوان يک مکتب طبي سابقه دار، مطالب زيادي در زمينه سلامت بارداري و تسهيل زايمان بيان مي کند. با توجه به اهميت زايمان و رواج استفاده از طب مکمل و جايگزين در ميان زنان باردار، اين مقاله اهم راهکارهاي ارائه شده در زمينه تسهيل زايمان در طب سنتي ايران را مورد بررسي قرار مي دهد.
مواد و روش ها: در اين مطالعه مروري راهکارهاي تسهيل زايمان از منابع معتبر طب سنتي ايران مانند قانون ابن سينا، ذخيره خوارزمشاهي، کامل الصناعه استخراج شد و مطالب به دست آمده در بانک هاي اطلاعاتي الکترونيکي معتبر مورد جستجو قرار گرفت.
يافته ها: تدابير و درمان هاي تسهيل زايمان به دو بخش کلي قبل از شروع زايمان و بعد از شروع زايمان تقسيم مي شوند. مطالب قبل از شروع زايمان شامل دستورات کلي ماه نهم بارداري در زمينه تغذيه، حمام، آبزن، روغن مالي و داروهاي موضعي، وضعيت جسمي و رواني است که با افزايش رطوبت و نرمي و کاهش قبض و سفتي زايمان را آسان مي کند. بعد از شروع زايمان ابتدا به دستورات عمومي در جهت تسهيل زايمان پرداخته مي شود تا با برداشتن موانع خروج جنين، کمک فيزيکي به خارج شدن جنين و تقويت جسمي و رواني مادر به زايمان کمک کنند. در مرحله بعد استفاده از دارو هاي مختلف توصيه مي شود.
بحث و نتيجه گيري: علم نوين با وجود بررسي ها و تجهيزات پيشرفته پس از سال ها به اصولي رسيده که قرن ها قبل در کتب قدما و حکماي طب سنتي ايران به سادگي و با جزئيات بيان شده است. بنابراين بازگشت به اين منابع گرانبهاي علمي جهت استخراج توصيه هاي مفيد و کاربردي سودمند است تا در مراکز زايمان به کار گرفته شود.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /?>

  کلید واژه:    موضوعات مرتبط:    ارجاعات:      مقالات نشریه ای مرتبط:    مقالات همایشی مرتبط:   
  pdf-v.gif
بازدید یکساله 388 gsp.png    

314.gif335.gif310.gif674.82.gif315.gif

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.sid.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر