موضوعات وبسایت : سلامت

نیابت قضایی در امور حقوقی

نیابت قضایی در امور حقوقی

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 12 آذر 1399 ساعت 10:10

تعداد مشاهده این مطلب: 2,763 مرتبه

50808080022.jpg

برای مشاوره نیابت قضایی داخلی

برای مشاوره نیابت قضایی داخلی

در مواردی این امکان وجود دارد که رسیدگی به ادله توسط دادگاهی که به دعوا رسیدگی می کند به این علت که باید خارج از مقر یا حوزه دادگاه صورت گیرد ، امکان پذیر نباشد . به همین مناسبت ، دادگاه برابر مقرراتی که در قانون آیین دادرسی مدنی پیش بینی شده است ، به نیابت قضایی روی می آورد . البته نیابت قضایی می تواند به صورت داخلی باشد و یا به دادگاه های خارج از کشور که به آن نیابت قضایی بین المللی گفته می شود . اما در این مقاله قصد داریم به بررسی نیابت قضایی داخلی بپردازیم . به همین دلیل ، ابتدا نیابت قضایی داخلی را مطرح کرده و در ادامه شروط استفاده از نیابت قضایی داخلی و چگونگی اجرای نیابت قضایی داخلی را مورد بررسی قرار می دهیم . 



نیابت قضایی داخلی چیست

در ماده 290 قانون آیین دادرسی مدنی ، نیابت قضایی داخلی مورد توجه قرار گرفته است . بر اساس این ماده ، " در هر موردی که رسیدگی به دلایلی از قبیل تحقیقات از مطلعین و گواهان یا معاینه محلی و یا هر اقدام دیگری که می بایست خارج از مقر دادگاه رسیدگی کننده به دعوا انجام گیرد و مباشرت دادگاه شرط نباشد ، مرجع مذکور به دادگاه صلاحیت دار محل نیابت می دهد تا حسب مورد اقدام لازم را انجام داده و نتیجه را طی صورت مجلس به دادگاه نیابت دهنده ارسال نماید . اقدامات مذکور در صورتی معتبر خواهد بود که مورد وثوق دادگاه باشد " . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نیابت قضایی بین المللی کلیک کنید . 


instagram.gif

شروط استفاده از نیابت قضایی داخلی

بر اساس ماده 290 قانون آیین دادرسی مدنی ، استفاده از نیابت قضایی داخلی ،شروطی دارد که در این قسمت قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم :
- اقداماتی که خارج از مقر یا حوزه دادگاه هستند را می توان نیابت قضایی داد .
- بر اساس قانون ، دادرس می تواند قرار معاینه محل و قرار تحقیق محلی را خارج از حوزه خود اجرا کند ؛ اما این امر تنها در موارد مشخص امکان پذیر است . بنابراین ، اجرای قرارهایی مانند تحقیق و معاینه محل توسط دادگاه در خارج از حوزه خود تخلف است . 
- به موجب این ماده دادن نیابت قضایی در صورتی مطرح می شود که مباشرت دادگاه رسیدگی کننده به دعوا شرط نباشد .
- اقدامات دادگاه نایب یا اجرا کننده نیابت در صورتی معتبر شمرده شده است که مورد وثوق دادگاه نیابت دهنده باشد . 


چگونگی اجرای نیابت قضایی داخلی

مرجع نیابت دهنده موضوع یا موضوعات نیابت را به گونه ای مشخص تعیین می نماید و همراه با اسناد و مدارک لازم به دادگاه نایب می فرستد . این دادگاه در همان محدوده باید اقدام کند . اجرای موضوع نیابت توسط دادگاه نایب مشمول همان ترتیباتی است که برای دادگاه نیابت دهنده پیش بینی شده است . بنابراین ، هرگاه موضوع نیابت ، معاینه محل باشد ، محل و زمان اجرای قرار معاینه محل باید توسط دادگاه به اصحاب دعواابلاغ شود . نکته مهمی که در خصوص چگونگی اجرای نیابت قضایی داخلی وجود دارد آن است که دادگاه نیابت دهنده نمی تواند اختیارات قضایی خود را هرچند به طور جزیی به دادگاه دیگر نیابت دهد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نیابت قضایی داخلی به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نیابت قضایی داخلی​ پاسخ دهند .

7.gif

برای مشاوره نیابت قضایی داخلی

برای مشاوره نیابت قضایی داخلی

مطالب مرتبط:


برچسب ها:

نیابت قضایینیابت قضایی داخلینیابت قضایی بین المللیقرار معاینه محلقرار تحقیق محلیابلاغابلاغ اوراق قضایی نظرات کاربران



متین

1398/02/28

سلام،میشه راجع به نیابت قضایی خارجی هم توضیح بدید لطفا؟


پاسخ مشاور: سلام، برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله نیابت قضایی بین المللی مراجعه بفرمایید .

سعید

1398/02/28

سلام میشه لطفا توضیح بدید که نیابت قضایی به چه صورت انجام میشه؟


پاسخ مشاور: سلام، در نیابت قضایی دادگاه اعطا کننده دستورات لازم را به دادگاه مجری نیابت می دهد که دادگاه باید طبق آن عمل کند.

شیما

1398/02/28

سلام، نیابت قضایی بین المللی چیست؟


پاسخ مشاور: سلام، در این نوع از نیابت، دادگاه کشور دیگر مجری انجام تحقیقات می شود.

مولود

1398/02/28

سلام، در صورتی که نیابت به دادگاه دیگه داده بشه دادگاه به چه صورت باید تحقیق کنه؟


پاسخ مشاور: سلام، به همان نحوی که دادگاه اعطا کننده نیابت تقاضا کرده است .

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر