موضوعات وبسایت : سلامت

میزان نفقه فرزند

میزان نفقه فرزند

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 09 آذر 1399 ساعت 13:45

تعداد مشاهده این مطلب: 50,205 مرتبه

6500609672222222222.jpg

برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند

برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند

به لحاظ شرعی و قانونی پدر خانواده مکلف به تامین نیازهای مالی و مادی اعضای خانواده است . در قانون ، پرداخت نفقه زن و پرداخت نفقه اقارب یا خویشاوندان در درجه اول بر عهده مرد قرار گرفته است . از جمله اشخاصی که مشمول نفقه اقارب می باشند ، فرزندان هستند که پدرشان مکلف به تامین نیازهای مادی و مالی آنهاست . عدم پرداخت نفقه به ایشان در صورتی که پدر تمکن مالی داشته باشد جرم بوده و برای آن مجازات تعیین شده است . به همین مناسبت قصد داریم تا به بررسی این سوال بپردازیم که مبلغ نفقه فرزند چقدر است . به همین منظور در این مقاله نفقه فرزند ، شرایط تعلق نفقه به فرزند ، مبلغ نفقه فرزند و مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند را مورد بررسی قرار می دهیم .



نفقه فرزند

از جمله تکالیفی که والدین در قبال فرزندان خود بر عهده دارند این است که زندگی و معاش فرزندان خود را تامین کنند . بر اساس مقررات قانونی ، مسئول پرداخت نفقه فرزند در درجه اول پدر فرزند است . بر اساس ماده 1199 قانون مدنی در بحث مربوط به نفقه اقارب ، نفقه اولاد یا فرزندان بر عهده پدر آنها می باشد . پس از اینکه پدر فوت کند یا به لحاظ امکانات مالی نتواند به فرزند خود نفقه ای بپردازد ، پرداخت نفقه فرزند بر عهده اجداد پدری ( پدر بزرگ ، پدر پدر بزرگ و بالاتر ) او قرار می گیرد . در صورتی هم که پدر یا اجداد پدری زنده نباشند و یا قادر به پرداخت نفقه فرزند نباشند ، این وظیفه بر عهده مادر قرار گرفته و در صورت عدم توانایی وی وظیفه بر عهده اجداد مادری ( پدر بزرگ مادری و بالاتر و همچنین مادر بزرگ پدری ) قرار می گیرد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه فرزندکلیک کنید .


instagram.gif

شرایط تعلق نفقه به فرزند

نفقه فرزند با نفقه زن از برخی جهات با هم متفاوت هستند . نخست اینکه یکی از شرایط پرداخت نفقه به فرزند بر اساس قانون این است که فرزند مال کافی نداشته باشد و نتواند به وسیله اشتغال معیشت خود را تامین کند . بنابراین در صورتی که فرزند به سنی برسد و بتواند کار کند پرداخت نفقه بر پدر ضروری نیست . اما نفقه زوجه در هر حال بر عده مرد است ؛ حتی اگر زن شاغل باشد و درآمد کافی هم بدست بیاورد . برای مشاهده نفقه زن شاغلکلیک کنید .
نکته دوم این است که زن می تواند بابت مطالبه نفقه گذشته خود هم به دادگاه خانواده مراجعه نموده و دادخواست مطالبه نفقه بدهد ؛ اما نفقه گذشته فرزند به وی تعلق نخواهد گرفت و فرزند تنها می تواند بابت مطالبه نفقه زمان حال اقدام نماید .
سومین مطلب آن است که از جمله شرایط تعلق نفقه به فرزند آن است که در پرداخت نفقه به وی توانایی یا استطاعت مالی نفقه دهنده در نظر گرفته می شود ، اما در پرداخت نفقه زن و تعیین مبلغ نفقه زن ، نیازهای مالی زن مدنظر گرفته می شود . 


مبلغ نفقه فرزند

بر اساس ماده 1204 قانون مدنی ، پرداخت نفقه اقارب با در نظر گرفتن استطاعت مالی نفقه دهنده امکانپذیر است . همانگونه که گفتیم ، میزان نفقه فرزند بر اساس قانون ، بر حسب میزان استطاعت یا توانایی مالی کسی که موظف به پرداخت نفقه است تعیین می شود . بنابراین ، در صورتی که دعوای پرداخت نفقه فرزند در دادگاه مطرح شود ، دادگاه به موضوع رسیدگی می کند و مبلغ نفقه فرزند را تعیین می کند .

در واقع ، مبلغ نفقه فرزند بر اساس قانون امر مشخص و ثابتی نیست تا بتوان به پرداخت آن مبلغ حکم داد . بلکه معمولا قاضی با صدور قرار کارشناسی پرونده را به کارشناس نفقهارجاع می دهد تا وی با توجه به استطاعت مالی نفقه دهنده ، مبلغ نفقه را تعیین نماید . کارشناس تعیین نفقه هم مقدار نفقه فرزند را بر اساس توانایی مالی پدر ، عرف اجتماعی ، نیازهای فرزند ، تعداد فرزندان و مسائلی از این قبیل تعیین کرده و به قاضی می دهد تا قاضی حکم پرداخت نفقه را صادر کند . برای مشاهده مبلغ نفقه فرزند در سال 98 کلیک کنید . 


مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند


همانگونه که گفتیم ، پرداخت نفقه فرزند با وجود داشتن استطاعت مالی لازم و ضروری است . از جهت آنکه فرزندان قادر به تامین معاش خود نیستند ، قانونگذار برای عدم پرداخت نفقه مجازات هم تعیین کرده است . این مجازات قابل اعمال بر کسی است که پرداخت نفقه فرزند بر عهده وی است . بر اساس ماده 53 قانون حمایت خانواده هرکس با داشتن استطاعت مالی از پرداخت نفقه اشخاص واجب النفقه مانند فرزندان خودداری کند ، به حبس تعزیری درجه شش معادل شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند کلیک کنید . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مبلغ نفقه فرزند به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مبلغ نفقه فرزند پاسخ دهند .

1.gif

برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند

برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند

مطالب مرتبط:


برچسب ها:

نفقه نفقه اقاربشرایط تعلق نفقه به زنجرم ترک انفاقعدم پرداخت نفقهنفقه زنمجازات عدم پرداخت نفقه فرزندنفقه فرزند دخترنفقه فرزند پسرضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه مبلغ نفقهمیزان نفقهدادگاه خانوادهقرار کارشناسی نظرات کاربران



محمد

1399/01/22

با سلام . جهت نفقه دختر ۵ ساله ام مبلغ تقریبی نفقه چقدر است


پاسخ مشاور: سلام، مبلغ متغیر است ؛ معمولا سیصد تا چهارصد هزار تومان.

رضا

1399/01/18

سلام. من ۲۹ سالمه تا الان درس میخوندم و تازه سربازیم تمام شده و هنوز شاغل نشدم. با توجه به سنم نفقه به من تعلق میگیرد؟ با توجه به اینکه شرایط مالی زندگی مستقل را ندارم پدرم میتواند من را از خانه بیرون کند؟ممنون از لطف شما


پاسخ مشاور: سلام، معمولا در این شرایط نفقه تعیین نمی شود .

ایمان

1398/11/17

سلام من مادرم 5سالگی ازبابام جداشدمادرم درخاست نفغه نداده الانم مادرم فوت کرده بابام فوت کرده میتونم تودرخاست انحصارورثه نفغمم بگیرم الان من 26سالمه نفغه اون اون موقعه ای که پدرم نداده میتونم بگیرم؟؟؟


پاسخ مشاور: سلام، خیر متاسفانه نفقه معوقه فرزند قابل مطالبه نیست .

مامان

1398/11/08

از مطالب مفیدتون خیلی خیلی سپاسگزارم


پاسخ مشاور: سلام و با سپاس از حسن توجه شما .

م

1398/11/07

سلام من یه دختر۱۷ ساله هستم پدرم وضع مالی خوبی داری اگه پدر مادرم از هم جدا بشن به طور میاگین چقدر نفقه به تعلق میگیره


پاسخ مشاور: سلام مبلغ نفقه با توجه به وضعیت مالی پدر یا مادر شما مشخص خواهد شد که شاید چیزی حدود 500 هزار تومان باشد .

زهرا

1398/10/29

سلام من دختری ۱۹ سال ِو دانشجو امپدر مادرم طلاق نگرفتن ولی جدا از هم زندگی می‌کنندمنم پیش مادرمممیخواستم بدونم اگه شکایت کنم نفقه به من تعلق میگیره یانه؟یا به خاطر اینکه ۱۸ سال تمامم تعلق نمیگیره


پاسخ مشاور: باسلام شما می توانید شکایت یا درخواست نفقه بدهید .

مریم

1398/10/13

سلام.من دختر هیجده ساله هستم ک از بچگی هم مورد ضرب شتم هم فوحش و ناسزا و تهمت خانوادم قرار گرفتم اجازه ی تنها بیرون رفتن هم ندارم ماهانه هیچ پولی به من داده نمیشه و منت غذایی که توی خونه میخورم سرم میزارن.میخواستم بدونم چجوری میشه که شکایت کنم و بخوام ازشون جدا بشم ینی دیگه باهاشون زندگی نکنم


پاسخ مشاور: سلام، متاسفانه قاضی به زندگی مستقل شما حکم صادر نمی کند . ولیکن می توانید تقاضای مطالبه نمایید .

حدیث

1398/10/12

سلام و خسته نباشید.3سال پیش حکم نفقه دخترم 300تومن تایین شد.بااین اوضاع تورم و گرانی میتونم بازم درخواست بدم که بیشتر بشع؟دختر 6سالشه و خرج مدرسه و لوازم شخصیش رو باید من پرداخت کنم یا پدر؟منظورم نفقه جدا از این خرج های مدرسه و لوازم است یا یکی است؟


پاسخ مشاور: سلام منظور از نفقه کلیه مخارج است . می توانید تقاضای تعدیل نفقه نمایید.

هلن

1398/09/02

دختری هیجده سالم میخوام درخواست نفقه بدم پدرم اسطاعت مالی رو داره میخواستم بدونم خودم میتونم اقدام به شکایت کنم؟و اینکه میتونم درخواست بدم شرایط جدا زندگی کردن رو برام فراهم کنه؟


پاسخ مشاور: سلام، می توانید برای دریافت نفقه تان اقدام کنید ؛ اما به نظر می رسد که دادگاه با خواسته شما مبنی بر زندگی مستقل موافق نکند ؛ چرا که اگر قصد مستقل شدن داشته باشید بدین معناست که توانایی تامین مخارج مالی خود را نیز خواهید داشت و به تبع، نفقه ای به شما تعلق نخواهد گرفت .

مهرنوش خیام زاده

1398/07/10

کاش کار به جایی نرسه که بچه ای بخواد بره دادگاه مطالبه نفقه بده.

btn-send.jpg

حامد رسول زاده

1398/07/10

سلام، اگر تو دادگاه دادخواست بدم و بگم چند ساله پدرم نفقه ای نداده چی میشه؟


پاسخ مشاور: سلام، بر اساس قانون فرزند فقط می تواند نفقه آینده خود را مطالبه کند و نفقه گذشته قابل مطالبه نیست.

تینا

1398/07/10

هفده سالمه می تونم نفقه بگیرم تو دادگاه؟پدرم چند سال پیش ما رو رها کرده..


پاسخ مشاور: سلام، بله می توانید در شورای حل اختلاف مطالبه نفقه کنید.

شیخی

1398/07/10

س.نفقه دختروپسر دوقلو ده ساله چقدره؟؟


پاسخ مشاور: سلام، مبلغ نفقه فرزند در دادگاه مشخص خواهد شد .

سیمین

1398/03/10

سلام،ببخشید من تقاضای نفقه فرزند دادم و در حال رسیدگی شدنه. حالا به من گفتند که نفقه فرزند کارشناسی میشه.این درسته؟


پاسخ مشاور: سلام،بله تعیین مبلغ نفقه فرزند به عهده کارشناس دادگاه است.

ستاره.ش

1398/03/10

سلام،نفقه فرزند با توجه به چه عواملی تعیین می شود؟


پاسخ مشاور: سلام، با توجه به عواملی همچون سن، جنسیت، تحصیلات و مسائلی از این قبیل.

رضویان

1398/03/10

سلام،خسته نباشید نفقه فرزند دختر و پسر یکیه؟


پاسخ مشاور: سلام، ممکن است دادگاه مبلغ متفاوتی را برای نفقه دختر و یا پسر تعیین کند.

شریفی

1398/03/10

سلام.مبلغ نفقه فرزند دختر چقدر است؟


پاسخ مشاور: سلام، مبلغ نفقه دقیقی را نمی توان تعیین کرد؛ چرا که دادگاه آن را با توجه به عوامل مختلفی تعیین می کند.

اسدی

1398/03/10

سلام،خسته نباشید.دادگاه نفقه فرزند منو 400 تعیین کرده است و با این شرایط خیلی کم است این پول. چه کاری می توانم انجام دهم؟


پاسخ مشاور: سلام،می توانید تقاضای تعدیل نفقه نمایید.

راضی

1398/02/03

سلام،ببخشید در عقد موقت به بچه نفقه تعلق می گیره؟


پاسخ مشاور: سلام، بله، در عقد موقت فرزند به پدر خود ملحق می شود و حق دریافت نفقه دارد .

مائده

1398/02/03

سلام عذر می خوام پرداخت نفقه بچه در دورانی که پدر و مادر جدا از هم زندگی می کنن اما طلاق نگرفتن به عهده کیه؟بچه ها پیش خودم هستند.


پاسخ مشاور: سلام، در صورت وجود استطاعت مالی پرداخت نفقه به عهده پدر است .

گلرخ

1398/02/03

سلام،یه دختر بچه حدود شش سال نفقه اش چقدر میشه؟ پدر وضعیت مالی خیلی خوبیی دارد..


پاسخ مشاور: سلام، دادگاه مبلغ نفقه را تعیین می کند .

حاجبی

1398/02/03

سلام عذر می خوام نفقه دختر و پسر مبلغش تفاوت داره؟


پاسخ مشاور: سلام، بله ممکن است متفاوت باشد . دادگاه مبلغ نفقه را تعیین می کند.

زهرا

1398/02/03

سلام، بببخشید سن و ساله بچه تو میزان نفقه تاثیر میذاره؟


پاسخ مشاور: سلام، بله سن فرزند در میزان نفقه تاثیرگذار است .

محمد

1398/02/03

خسته نباشید میگم، آیا ندادن نفقه بچه جرمه؟


پاسخ مشاور: سلام، نپرداختن نفقه فرزند در صورت وجود استطاعت مالی جرم است .

مهیار

1398/01/20

سلام خانم من بدون اجازه من در یک شرکت شاغل شده من مخالف شاغل بودن همسرم هستم ایا از نظر قانونی میتوان شکایت کنم سر کار نرود چون من شهرستان هستم و هرماه هزینه به کارت بانگی خانمم پرداخت میکنم ولی باز اصرار داره سر کار برود آیا من چطوری میتوان مانع سرکار رفتنش بشوم خواهشن راهنمایم کنید


پاسخ مشاور: باسلام بله درصورتی که در سند عقد شاغل بودن توافق نشده باشد می توانید رضایت نداشته باشید . ما می توانید از طریق مراجع قضایی پیگیری نمایید .

محمدرضا افشار

1398/01/08

سلام من دو تا پسر و یک دختر دارم که همگی شاغلند و دانشجو آیا نفقه ای به آنها باید بدهم؟


پاسخ مشاور: سلام ، اگر فرزندان شما شاغل هستند دیگر الزامی به پرداخت نفقه به آنها نیست .

نوشین

1398/01/08

سلام ممنونم از موضوعات خوب و کاربردی که گذاشتین.


پاسخ مشاور: سلام ممنون از حسن توجه شما .

امینی

1398/01/08

سلام ببخشید یه سوال دارم. بچه خواهر من به دلایل خانوادگی پیش پدر بزرگ و مادر بزرگش زندگی می کنه و پدر هیچ نفقه ای نمیده .خواستم بپرسم میشه برای نفقه اقدام کنیم یا نه؟


پاسخ مشاور: سلام. نفقه به عهده پدر ایشان است . بله در صورتی که استطاعت پرداخت نفقه داشته باشند محکوم به پرداخت آن خواهند شد .

محمد

1398/01/08

سلام خسته نباشید نفقه دختر 15 ساله با کیه؟


پاسخ مشاور: سلام. نفقه به عهده پدر ایشان است .

ج . کاظمی

1397/11/28

اگر حضانت بچه رو بدم به مادرش بازم نفقه به عهده منه الان دخترم حکم رشد داره مادرش میتونه از جانب اون ازم شکایت کنه ؟


پاسخ مشاور: در صورت داشتن حکم رشد فرزند می تواند و باید خودش شکایت کند . بله نفقه بر عهده پدر است .

ستوده

1397/11/28

بعد از طلاق اگر حضانت به مادر سپرده بشه میشه از پدرش نفقه گرفت ؟


پاسخ مشاور: بله .نفقه فرزند بر عهده پدر می باشد .

زیبا

1397/11/27

سلام. مردی که جدا از همسر و فرزندانش زندگی می کنه آیا باید دو نفقه به زن و فرزند بده ؟ یا در این حالت دیگه زن حق نفقه نداره؟


پاسخ مشاور: سلام. نفقه زن از نفقه فرزند جداست و مرد مکلف به پرداخت نفقه زن می باشد .

مهرانفر

1397/11/27

نفقه دختر ده ساله حدودا چند تومنه؟


پاسخ مشاور: سلام. تعیین مبلغ نفقه فرزند با توجه به عوامل متعددی توسط دادگاه تعیین می شود .

ایمان

1397/11/27

اگه مادری که بچه رو نگه می داره ، شاغل باشه و درامدش بالا باشه نفقه به عهده کیه؟ خودش یا پدر بچه؟


پاسخ مشاور: سلام. نفقه به عهده پدر است و حضانت مادر این حکم را تغییر نمی دهد .

ژاله فرهادی

1397/11/27

سلام و خسته نباشید . الان که تورم بالا رفته و قیمتا همه چیز چند برابر شده ، نفقه ای که مقدارش کمه رو چیکار باید کرد که بیشتر شه؟


پاسخ مشاور: سلام. می توانید از دادگاه خانواده تقاضای تعدیل نفقه نمایید .

زینب خادمی

1397/11/27

ببخشید نفقه فرزند ندادنش مجازات داره ؟ میشه زندان کرد طرف رو؟


پاسخ مشاور: سلام. بله ، عدم پرداخت نفقه فرزند در صورت استطاعت مالی ، می توان به جرم ترک انفاق از وی شکایت کرد . برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله " مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند " مراجعه بفرمایید .

لاله شکوریان

1397/11/27

سلام. نفقه فرزند تا چه سنی به عهده پدرشه؟


پاسخ مشاور: سلام. تا سنی که خود بتواند کار کند و صاحب درآمد باشد .

آرمان

1397/11/27

سلام. من پونزده سالمه و پدر و مادرم جدا شدن . در حال حاضر با پدر بزرگم زندگی می کنم. خواستم بدونم می تونم از پدرم و مادرم نفقه بگیرم؟


پاسخ مشاور: سلام. بله ، در درجه اول نفقه شما به عهده پدر خواهد بود .

فرزاد

1397/11/27

خسته نباشید. اگه حضانت با مادر باشه نفقه با کیه؟


پاسخ مشاور: سلام. نفقه به عهده پدر خواهد بود .

سیما

1397/11/27

سلام نفقه دخترو پسر فرق داره یا یکیه؟


پاسخ مشاور: سلام. تعیین مبلغ دقیق نفقه فرزند به عهده دادگاه است .

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر