موضوعات وبسایت : سلامت

درمان گیاهی سنگ کلیه در بارداری

درمان گیاهی سنگ کلیه در بارداری

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 20 دی 1399 ساعت 09:09

سنگ کلیه در بارداری که معمولا به صورت دردهای شدید و تیر کشنده شکمی خود را نشان می دهد، به عللی همچون عفونت ادراری، دفع بیش از حد کلسیم از ادرار، مصرف آب ناکافی و ... در بانوان باردار ایجاد می شود. اما خوشبختانه راهکارهایی برای درمان خانگی سنگ کلیه در بارداری وجود دارد که با کمک آنها می توانید از شر این دردهای به شدت آزاردهنده خلاص شوید. 

6-compressor_4.jpg

 روش درمان سنگ کلیه در دوران بارداری

در صورت ابتلا به سنگ کلیه باید توسط متخصص زنان و یا متخصص اورولوژی معاینه شوید، او می تواند هرگونه تغییر در سیستم بیولوژیک بدن شما و رشد سنگ را براحتی تشخیص دهد. درمان چنین عارضه ای بستگی به سن بارداری شما دارد. با این حال بهترین درمان جایگزین سنگ کلیه در بارداری درمان های طبیعی است. در درمان سنگ کلیه باید زود اقدام کرد تا از بزرگتر شدن سنگ و عفونت مثانه جلوگیری شود، زیرا هر عفونتی می تواند سلامت جنین را تهدید کند، اما اگر مشکل سنگ کلیه حاد باشد، باید از دارو و یا حتی جراحی استفاده کرد.

درمان خانگی سنگ کلیه در بارداری

  • یکی از روش های تسکین مشکلات سنگ کلیه نوشیدن آب فراوان است. این روش بسیار توصیه می شود زیرا آب باعث رقیق شدن ادرار، مواد معدنی و املاح ارگانیک می شود و در نتیجه به سنگ های کوچک کمک می کند تا از طریق ادرار از کلیه خارج شوند. به افراد مبتلا به سنگ کلیه توصیه می شود روزانه 8 لیوان آب بنوشند.
  • علاوه بر این توصیه می شود از میوه های آبدار مانند هلو، هندوانه و سایر میوه ها بیشتر مصرف کنید.
  • همچنین توصیه می شود از مصرف آبمیوه های صنعتی و آماده اجتناب کنید، زیرا آنها از مواد معدنی و املاح تشکیل شده اند و می توانند مشکل شما را وخیم تر کنند.
  • کارشناسان تغذیه و سلامت در این شرایط مصرف لیمو را پیشنهاد می کنند. انواع لیمو ها به عنوان کوچک کننده طبیعی سنگ کلیه و گشادکننده مجرای ادراری شناخته شده اند. بنابراین سنگ ها می توانند بدون هیچ دردی از بدن خارج شوند.
  • اگر قصد استفاده از درمان گیاهی سنگ کلیه در بارداری را دارید، قبل از مصرف هریک از دمنوش های دفع کننده سنگ کلیه همچون گل قاصدک، ترنجبین و ... حتما با متخصص زنان مشورت کنید.

 درمان دارویی سنگ کلیه در بارداری

درصورت عدم کاردکرد روش های درمان خانگی سنگ کلیه در بارداری، درمان های دارویی ضرورت پیدا می کند. مصرف داروهای حاوی استامینوفن مانند تیلنول می توانند بطور موقت درد حاصل از سنگ کلیه را کاهش دهند. ولی در صورت وجود درد ممتد، علائم عفونت یا درد زایمان زودرس احتمالاً به جراحی نیاز خواهید داشت.

 جراحی

  • اشعه ایکس: با کمک تابش اشعه ایکس می توان کریستال های موجود در کلیه را تشخیص داد. اما اشعه ایکس در دوران بارداری می تواند خطر بزرگی برای سلامت جنین باشد.
  • اورتروسکپی یا سنگ شکن: در این روش پزشکی لوله باریکی بنام اورتروسکوپ را از راه مجرای ادرار به سنگ کلیه می رسانند. پزشک با این کار می تواند تشخیص دهد که چگونه می توان سنگ کلیه را نابود کرد. پس از تشخیص، پزشک می تواند توسط این لوله کریستال ها را شکسته یا خارج کند. معمولا سنگ های بزرگتر از 1 سانتی متر را نمی توان با این روش از بین برد.
  • لوله یا استنت گذاری: در این روش لوله ای توخالی را درون لوله حالب قرار می دهند تا ادرار و سنگ از راه آن خارج شود. این روش بسیار موثر است و بدون بیهوشی و با کمی بی حسی انجام می گیرد.

 پیشگیری از سنگ کلیه در دوران بارداری

  • بهترین روش پیشگیری از سنگ کلیه، نوشیدن آب فراوان است.
  • در صورت وجود هرگونه درد غیرمعمول در ناحیه شکم بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
  • مادران باردار باید مراقب نوع غذای مصرفی خود باشند و بویژه از مصرف غذاهای آماده و فاقد ارزش غذایی یا مواد غذایی حاوی سدیم کلراید مانند کنسروها خودداری کنند.
  • از میوه ها و سبزیجات آبدار استفاده کنید. این مواد نه تنها در درمان خانگی سنگ کلیه در بارداری موثراند، بلکه از بروز آن نیز پیشگیری می کنند.
  • ورزش منظم در طول بارداری اهمیت بسیاری دارد زیرا به بدن مادر کمک می کند تا مقاومت خود را حفظ کند و مواد مضر را براحتی دفع کند.

بیشتر بدانید:

1- پیشگیری از عفونت ادراری در بارداری و راهکارهای پیشنهادی

2- علائم عفونت ادراری در بارداری چیست؟ چگونه تشخیص داده می شود

3- هماچوری در بارداری چیست و چند روز ادامه دارد؟

4- ورم کلیه مادر در بارداری چیست و چرا کلیه ورم میکند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر