موضوعات وبسایت : سلامت

سردرد در بارداری و جنسیت

سردرد در بارداری و جنسیت

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 18:22

اگر در بارداری سردردهای بیش از حد یا ناتوان کننده دارید (و قبل از بارداری به آن مبتلا نبوده اید)‌، با متخصص در این رابطه مشورت کنید. در موارد نادر‌، این موضوع می‌‌تواند نشانه ای از پره اکلامپسی یا لخته شدن خون مغزی باشد (مخصوصا اگر با درد شدید همراه است). لازم است در این شرایط فشار خون و میزان پروتئین دفع شده از ادرار بررسی شود. اما در بیشتر موارد سردرد در بارداری یک عارضه طبیعی و ناشی از تغییرات بدن در دوران بارداری است. در ادامه به شما خواهیم گفت که سردرد در بارداری نشانه چیست؟ آیا سردرد در بارداری و تعیین جنسیت با هم ارتباطی دارند؟

50_1.jpg

سردرد در بارداری دلیلش چیه؟

برای درمان سردرد در بارداری باید علت اصلی ایجاد کننده آن را پیدا کنید، علل گوناگونی می توانند سبب سردرد در بارداری شوند ازجمله:

1. احتقان و تحریک بینی

هنگام بارداری تمام بافت‌‌‌‌های بدن از جمله مجاری بینی دچار تورم می‌شود که با گرفتگی و درد و احتباس آلرژن‌ها همراه است. آلرژن‌‌‌‌های محبوس شده می‌‌توانند بافت‌‌‌‌های منطقه سینوس را تحریک و ملتهب کنند و باعث ایجاد فشار سینوسی و درد در زنان مستعد شوند. این موضوع می‌‌تواند منجر به سردرد یا حتی میگرن شود.

چگونه این سردرد را تسکین دهیم؟

شستشوی بینی با سرم نمکی می‌تواند مفید باشد. ظرفی را از آب داغ پر کنید و بخار را بو بکشید. سر را با یک حوله بزرگ بپوشانید تا بخار داخل آن به دام بیفتد‌، به روی کاسه خم شوید و اجازه دهید بخار به داخل سینوس‌ها نفوذ کند. از آنتی هیستامین‌‌‌‌های طبیعی استفاده کنید. اگر مبتلا به آلرژی‌‌‌‌های فصلی هستید مصرف ویتامین C را که در فلفل دلمه ای ارگانیک‌، مرکبات و توت فرنگی موجود است افزایش دهید.

این سردرد چه مدت ادامه می‌‌یابد؟

متأسفانه‌، این نوع سردردها ممکن است در کل دوران بارداری شما وجود داشته و از بین نروند.

2. خستگی

بارداری یعنی رشد موجود دیگری در بدن و این موضوع می‌تواند سبب خستگی و در نتیجه سردرد مادر باردار شود.

چگونه این سردرد را تسکین دهیم؟

آرامش و استراحت خود را در اولویت قرار دهید. به بدن خود گوش دهید. هر زمان که می‌‌توانید چرت بزنید یا یک ساعت بیشتر بخوابید. به بدن خود آبرسانی کنید و خوب غذا بخورید.

این سردرد چه مدت طول می‌کشد؟

این نوع سردرد بیشتر در سه ماهه اول و سوم بارداری رایج است.

3. کمبود آب بدن

زنان باردار به آب بیشتری نسبت به افراد معمولی نیاز دارند. آب به تشکیل جفت و کیسه آب کمک می‌‌کند.

چگونه این سردرد را تسکین دهیم؟

حداقل 8-10 لیوان آب در طول روز مصرف کنید. هنگامی که سردرد دارید میزان مصرف آب خود را بیشتر کنید. می‌توانید چند برش خیار، چند تکه میوه‌‌‌‌ تازه و شاخه‌‌‌‌های نعناع، آب لیمو یا نمک دریا‌ و چند قطره مواد معدنی به آب بیافزایید تا مزه دار شود.

این سردرد چه مدت طول می‌کشد؟

این نوع سردردها در بارداری معمولاً قابل پیشگیری هستند به شرطی که بدن خود را پر آب نگه دارید! هنگام کار یا در هوای گرم حتما مایعات بیشتری بنوشید.

4. کشش فک

بعضی از افراد حتی بدون اینکه متوجه باشند خصوصاً در پاسخ به استرس به فک خود فشار می‌آورند. این موضوع باعث گرفتگی و درد در عضلات گردن و شانه‌ها و در نهایت سردرد می‌شود.

چگونه این سردرد را تسکین دهیم؟

• از همسر خود بخواهید که ناحیه فک و گردن شما را به آرامی ماساژ دهد.

• به یک متخصص کایروپراکتیک مراجعه کنید تا مطمئن شوید وضعیت بدن درست است.

• به وضعیت بدنی خود توجه داشته باشید. آیا شانه‌‌‌‌های خود را محکم گرفته اید یا فک خود را جمع کرده اید.؟

پیاده روی آرام بروید. روی آنچه می‌‌بینید‌، می‌‌شنوید‌، بو می‌‌کنید یا لمس می‌‌کنید تمرکز کنید.

• اگر احساس استرس دارید‌، سعی کنید کمی استراحت کنید

این نوع سردرد چه مدت ادامه می‌‌یابد؟

این نوع سردردها ممکن است در کل بارداری ادامه یابد و دوام آن به عوامل زیادی بستگی دارد.

سردرد یا میگرن

سردرد قطعاً آزار دهنده است‌، اما معمولاً از آستانه درد مشخصی عبور نمی‌کند. در میگرن اما فرد غالباً ناتوان شده و نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. میگرن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و از علائم رایج آن می‌توان به حالت تهوع و استفراغ‌، حساسیت به نور و صدا‌، هاله نور و سرگیجه اشاره کرد. برخی از مبتلایان به میگرن در دوران بارداری در تعداد دفعات حملات میگرنی‌، مدت زمان‌، یا شدت میگرن خود دچار تغییراتی می‌شوند.

• یک سوم از کسانی که مبتلا به میگرن‌‌‌‌های مزمن هستند در دوران بارداری دچار میگرن نمی‌شوند.

• یک سوم مبتلایان به میگرن مزمن تقریباً همان میگرنی را تجربه می‌‌کنند که قبل از بارداری داشته‌اند.

• یک سوم مبتلایان میگرن بیشتری را در دوران بارداری تجربه می‌کنند.

از آنجا که میگرن اغلب بسیار شدید است و می‌‌تواند منجر به کم آبی بدن به دلیل حالت تهوع و استفراغ شود‌، مادران باردار با سابقه میگرن باید با پزشکان خود مشورت کرده و یک برنامه درمانی دریافت کنند.

راه‌‌‌‌های طبیعی تسکین سردرد در بارداری

زنان اغلب در دوران بارداری حساسیت بیشتری دارند و مواردی که قبلاً مشکلی ایجاد نکرده اند (مانند نورهای شدید یا بوی شدید) می‌‌توانند باعث سردردشان شود. اگر در بارداری دچار سردرد شدید سعی کنید از موادر زیر اجتناب کنید تا بهبود یابید:

• چراغ‌‌‌‌های فلورسنت.

• غذاهای شور و سدیم بالا

• غذاهای دارای هیستامین بالا (غذای تخمیر شده و پنیر‌)

• حساسیت‌‌‌‌های غذایی معمول‌، مانند حسایت به بادام زمینی‌، گلوتن‌، لبنیات‌، سویا و سایر غذاهای احتمالی التهابی یا آلرژی زا.

• بوی شدید مواد شوینده معطر و عطر

از هرگونه عطر و بوی مصنوعی خودداری کنید. این "عطرها" در واقع سموم هستند و برخی از مادران به ویژه در دوران بارداری به آنها حساس می‌شوند. به رایحه‌‌‌‌های طبیعی مانند اسطوخودوس تازه‌، دسته گل روی میز یا مقدار کمی روغن‌‌‌‌های معطر اکتفا کنید. برخی از مادرهای حساس حتی به این رایحه‌‌‌‌های طبیعی هم حساس هستند.

 برای تسکین سردرد می‌توانید از کمپرس سرد یا گرم و ورزش هم کمک بگیرید. ماساژ، مراقبت‌‌‌‌های کایروپراکتیک‌، دوش آب گرم یا حمام که سیستم لنفاوی را تقویت می‌‌کند‌، طب سوزنی یا طب فشاری که با اعمال فشار ملایم بر یک نقطه خاص سبب کاهش درد می‌شود و خوابیدن در اتاق تاریک می‌تواند موثر باشند.

داروی سردرد در بارداری

اگر درمان‌‌‌‌های طبیعی موثر نیست می‌توانید استامینوفن مصرف کنید اما مصرف این دارو در اواخر بارداری با بیش فعالی کودکان در ارتباط است.متأسفانه‌، مصرف ایبوپروفن و آسپرین برای سردرد در بارداری ممنوع است. اگر معمولا مصرف ایبوپروفن به تسکین درد در شما کمک می‌‌کند بجای آن کپسول زنجبیل یا زردچوبه و کورکومین استفاده کنید که یک ضدالتهاب غیر استروئیدی است. برخی از مادران برای تسکین سردرد در بارداری به داروهایی مانند تایلنول‌، استامینوفن یا سایر داروهای میگرن نیاز دارند.

سردرد در بارداری و جنسیت جنین

برخی مادران می پرسند که آیا سردرد در بارداری به معنای پسر بودن جنین است؟ باید بگوییم که این موضوع خرافه ای قدیمی است که هیچ مطالعه ای در مورد آن انجام نشده است.

مطالعه بیشتر:

1- انواع سردرد حاملگی

2- آیا سر درد در بارداری طبیعی است؟

3- پیشگیری و درمان سردرد در دوران بارداری

4- درمان خانگی میگرن و سردرد های شدید در بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: niniplus.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر