موضوعات وبسایت : سلامت

عوارض زایمان در هشت ماهگی

عوارض زایمان در هشت ماهگی

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 17:09

در بسیاری از موارد پیش آمده که سزارین در هشت ماهگی در شهر تهران خطراتی را برای جنین به دنبال داشته است، این نوع زایمان زودرس ممکن است در شرایطی بنا به شرایط مادر و جنین لازم به انجام باشد، برای آگاهی از سزارین در هشت ماهگی نیاز است اطلاعاتی را در این باره داشته باشید، خانم دکتر آزاده رضایی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داده و از خطرات احتمالی این زایمان شما را مطلع کرده است پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

همه ساله تعداد زیادی نوزاد به صورت نارس به دنیا می آیند نوزادانی که از طریق سزارین در هشت ماهگی به دنیا می آیند نیز نوزادان نارس تلقی می شوند، برخی از این نوزادان عمرشان به دنیا نیست و زنده نمی مانند اما برخی از آنها نیز با آسیب هایی به سلامتی شان زنده می مانند، بسیاری از مادران باردار این نگرانی را دارند که آیا ممکن است نوزاد هشت ماهه آنها نیز این مشکلات را داشته باشد.

عمل سزارین چیست؟

عمل سزارین یک جراحی کامل است که نوزاد به کمک آن از راه غیر واژینال و مستقیما از شکم مادر متولد می‌شود. در این روش زایمان، نوزاد خود راه خود را پیدا نمی‌کند. بلکه جراح ناحیه زیر شکم مادر را باز  کرده و بعد از کنار زدن لایه‌های شکم، رحم را می‌شکافد. با باز کردن شکم، نوزاد با سر و از راه همین شکاف، به دست جراح زنان بیرون کشیده شده و متولد می‌شود.

در گذشته زایمان سزارین تنها زمانی کاربرد داشت که مادر به هر دلیلی نتواند زایمان طبیعی را تحمل کند. یا در شرایطی که نوزاد تلاشی برای تولد طبیعی نداشت و دهانه رحم باز نمی‌شد، پزشک از زایمان سزارین کمک می‌گرفت ولی امروزه انتخاب با مادر است. مادر می‌تواند تصمیم بگیرد که زایمان خود را سزارین کند یا طبیعی پیش ببرد.

البته که عمل سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی از عوارض بیشتری برخوردار است، اما درد این دو زایمان یکسان است. یعنی همان دردی که مادر حین زایمان طبیعی متحمل می‌شود، در زایمان سزارین نیز بعد از از بین رفتن داروی بی‌حسی و یا بی‌هوشی، به سراغ او می‌آید. اما بسیاری از پزشکان به مادران توصیه می‌کنند که زایمان طبیعی را برگزینند و نوزاد خود را به موقع به دنیا آورند.

تعریف نوزاد نارس

در دو صورت به نوزاد نوزاد نارس گفته می شود، مورد اول نوزادانی هستند که سر موقع به دنیا می آیند اما وزن آنها کم است این نوزادان در داخل رحم رشد خوبی را نداشته اند و با وزن کمتری نسبت به سایر نوزادان به دنیا می آیند، وزن گیری آنها در آینده نیز نسبت به دیگر نوزادان کمتر می باشد، دسته دیگر نوزادانی هستند که زودتر از موعد تعیین شده به دنیا می آیند و به همین دلیل ممکن است برخی از اندام های آنها به طور کامل تشکیل نشده باشد.

این نوزادان قبل از ۳۸ یا ۳۷ هفتگی بارداری به دنیا می آیند که به آنها نوزاد نارس گفته می شود، در این شرایط نیز نوزادان شامل دو دسته هستند؛ نوزادانی که زودتر از ۳۲ هفته بارداری متولد می شوند که در این شرایط خطر مرگ و میر در آنها بسیار شایع است، البته با توجه به شرایط پزشکی کنونی و پیشرفت های اخیر درصد زیادی از این نوزادان می توانند زنده بمانند، همچنین نوزادانی که بین هفته ۳۲ تا ۳۷ بارداری به دنیا می آیند بچه های نارس هستند و باید تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرند و سلامت خود را به دست بیاورند. این دو دسته در طی زمان کمبود وزن آنها جبران می‌شود و مشکلات نوزادان گروه اول که با کمبود وزن به دنیا می‌آیند و در آینده نیز با مشکل کمبود وزن مواجه هستند را ندارند.

زایمان سزارین در هشت ماهگی

زایمان زودرس  و سزارین در هشت ماهگی ممکن است خطر مرگ و میر برای نوزاد را به همراه داشته باشد، اما امروزه علم پزشکی بسیار پیشرفت کرده و با تکنولوژی و دستگاههای جدید امکان رشد جنین میسر شده و درصد مرگ و میر نوزادان به دنبال سزارین در ۸ ماهگی کاهش یافته است اما به عقیده برخی از پزشکان ممکن است نوزادانی که در هشت ماهگی به دنیا می آیند در آینده مشکلات سلامتی را داشته باشند، این نکته را در نظر داشته باشید که با پایان ماه هشتم تمامی اندام های جنین رشد کامل یافته اند و فقط رشد مغز و ریه ناتمام مانده است بیشتر نوزادانی که در هشت ماهگی متولد می شوند باید در بخش مراقبت های ویژه نوزادان NICU بستری شوند.

آیا نوزاد بعد از سزارین در هشت ماهگی زنده می ماند؟

همانطور که اشاره شد نوزادان‌نارس نوزادانی هستند که قبل از ۳۷ یا ۳۸ هفتگی بارداری متولد می شوند از این‌ رو تکامل اندام هایشان ممکن است کامل نباشد به طور کلی جنین در یکی از سه حالت زیر به دنیا می آید

  • نوزادانی که زود و کمتر از ۳۷هفته به دنیا می آیند
  • نوزادانی که به موقع و بین ۳۷ تا ۴۲ هفتگی به دنیا می آیند
  • نوزادانی که بعد از ۴۲ هفتگی به دنیا می آیند

نوزادان نارس ممکن است قبل از ۳۲ هفته بارداری متولد شوند که در این دسته خطر مرگ و میر بسیار شایع است البته با توجه به مراقبت هایی که از نوزادان بین ۳۲ تا ۳۷ هفته بارداری انجام می شود می ‌توانند بزرگ شوند و مشکلی برای آنها به وجود نمی آید.

لازم به ذکر است آن دسته از نوزادانی که قبل از هفته سی و دوم بارداری به دنیا می‌آیند ممکن است زنده بمانند اما دارای مشکلات جدی سلامتی در آینده هستند. سزارین در هشت ماهگی که در بیمارستان های شهر تهران انجام می شود سبب می شود که جنین به طور کامل تکامل نیابد، البته کامل نشدن رشد جنین به معنای وجود مشکلات سلامتی برای وی نیست، چرا که جنین را برای مدتی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمار تحت نظر می گیرند، نوزادی که هشت ماهگی متولد شده است حتماً باید در دستگاه قرار داده شود زیرا او به طور کامل رشد نکرده و به درستی نمی تواند نفس بکشد.

 مشخصات جنین هشت ماه در داخل رحم

جنین در هشت ماهگی عمل مکیدن، بلعیدن و تنفس را انجام می دهد و خواب وی طبق الگوی خاص پیش می رود، همچنین ناخن های دست و پای او نیز رشد می‌کنند. به طور معمول موهای جنین در این هفته در آمده است البته در بعضی از جنین ها آنها هنوز به شکل کرک دیده می‌شود، زیر پوست او به تدریج چربی جمع شده و به صورت نرم و صاف در آمده و هنگام تولد شبیه یک نوزاد کامل است، از ۳۲ هفتگی به بعد ساعت خواب جنین منظم شده به الگوی خواب یک نوزاد نزدیک‌تر است همچنین مانند بیشتر بزرگترها در خواب رویا می بیند.

تغییرات جنین در هفته ۳۲ بارداری را از زبان خانم دکتر آزاده رضایی متخصص زنان و زایمان جویا شده ایم ایشان معتقدند که جنین در هشت ماهگی مانند یک کدوی گرد متوسط است و از لحاظ سایز هم اندازه آن است. مادران در این هفته از حاملگی باید به تغذیه خود بسیار اهمیت دهند، در هفته سی و دوم بارداری ناخن های دست و پای جنین در حال رشد کردن است همچنین وزن جنین در این هفته در حدود یک کیلو ۸۰۰ گرم است و   طول او ۴۳ سانتی متر است. می توان گفت در حدود یک سوم تا نیمی از وزن زمان تولد نوزاد در طی این ۳۲ هفته به دست می آید.

زمان ترخیص کودک بعد سزارین در هشت ماهگی از بیمارستان

کودکی که از طریق سزارین در ۸ماهگی به دنیا آمده است تا قبل از تنفس راحت از بیمارستان ترخیص نمی شود، مشکل دیگری که این نوزادان دارند کنترل دمای نرمال بدن خود است در نتیجه باید دمای بدن آنها را ثابت نگه داشت به همین منظور در بخش مراقبت های ویژه نوزادان NICU برای رفع این مشکل  نوزاد را در دستگاهی به نام انکوباتور قرار می دهند. قبل از ترخیص نوزاد حتماً باید علائم وی بررسی شود و در صورت مشاهده علائم نرمال، پزشک دستور ترخیص وی را صادر می‌کند.

عوارض زایمان سزارین در هشت ماهگی بر جنین چیست؟

نوزادی که از طریق سزارین در هشت ماهگی به دنیا آمده است ممکن است مشکلات عنوان شده در زیر را داشته باشد:

– مشکلات ریوی
– آسم
– مشکلات تغذیه‌ای
– مشکلات گوارشی
– خونریزی داخل مغزی
– عفونت‌های بیمارستانی به علت بستری شدن در بیمارستان
– زمانی که نوزاد در دستگاه است به دلیل نبود پوشش، امکان انتقال عفونت زیاد است همچنین در هنگام تعویض سرم نیز ممکن است کودک به عفونت مبتلا شود.
– به دلیل بستری بودن نوزاد در بیمارستان امکان ابتلا به عفونت بیمارستانی، تنفسی و مغزی وجود دارد.
– مشکلات قلبی، عروقی و کلیوی
– کم‌خونی
– چنین نوزادی وقتی که بزرگ می شود ، ممکن است مشکلات بینایی و عقب‌افتادگی ذهنی و تحصیلی را داشته باشد
– مشکلات شنوایی از دیگر مشکلاتی است که ممکن است برای نوزادان نارس به وجود آید.

مشکلات نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند

معمولاً نوزادانی که پیش از موعد تعیین شده به دنیا می آیند مشکلاتی را خواهند داشت یکی از این مشکلات اندام های نارس است، کامل نشدن اندام های نوزاد به این موضوع بستگی دارد که در کدام یک از زمان های تعیین شده به دنیا آمده باشد قبل از ۳۲ هفتگی یا بین فاصله ۳۲ تا ۳۷ هفتگی از بارداری. اندامهای که ممکن است شکل نگرفته باشند در این دو گروه متفاوت هستند در بعضی ها کلیه، ریه، کبد، سیستم گوارشی نمی توانند شیر را به راحتی حضم کند بنابراین در تغذیه آنها باید خیلی دقت به خرج داده شود و تغذیه از راه سرم به بدن آنها وارد می شود.

بعد از طی شدن مدتی اندک با شیر مادر تغذیه می شوند و میزان حجم شیر مادر روز به روز افزایش یافته تا کالری مورد نیاز بدن نوزاد فقط از شیر مادر تامین شود. به طور کلی این نوزادان باید در بخش مراقبت های ویژه نوزادان قرار بگیرند تا وزنشان به میزان مطلوب که ۲ کیلوگرم است برسد، هنگامی که به وزن ۲ کیلوگرم رسیدند تقریباً می‌توان گفت که دیگر مشکلی ندارند و به سلامت کامل رسیده اند.

برای چه مادرانی احتمال زایمان سزارین در هشت ماهگی وجود دارد

سزارین در هشت ماهگی ممکن است برای مادرانی که مواد مخدر دخانیات یا مشروبات الکلی مصرف کرده اند اتفاق بیفتد معمولاً برای مادرانی که این شرایط را تجربه کرده اند نسبت به سایرین احتمال وجود نوزاد نارس بیشتر است. همچنین زنانی که در زیر سنین ۱۸ یا بالای ۳۰ سال زایمان داشتند ممکن است نوزادشان نارس باشد. شرایط دیگری که ممکن است زایمان در هشت ماهگی را در پی داشته باشد تعداد بالای فرزندان یک مادر است زیرا در این صورت دهانه رحم زودتر باز میشود و امکان تولد نوزاد زودتر از موعد تعیین شده وجود دارد.

همچنین در شرایطی که مادران فعالیت های سنگین و نامناسب را انجام داده‌اند ممکن است احتمال زایمان زودرس برای آنها وجود داشته باشد؛ برای مثال عزیزان در ایام نوروز توجهی به بارداری شان ندارند فعالیت‌های سنگینی را انجام می دهند، بنابراین به مادرانی که قصد بارداری دارندتوصیه می شود که به مراقبت‌های قبل از بارداری و همچنین در زمان بارداری بیشتر از هر زمانی اهمیت دهند تا نوزادشان به موقع و سالم به دنیا بیاید .

تزریق کورتون برای رفع نارسایی های کودک

برای رفع نارسایی های به وجود آمده از سزارین در هشت ماهگی پزشکان ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیش از تولد نوزاد، به مادر کورتون تزریق می کنند، البته لازم به ذکر است که تزریق کورتون باید تحت شرایط خاص و با توجه به دستور پزشک انجام شود و پزشکان برای همه مادران کورتون درمانی را توصیه نمی کنند.

در بین مردم این باور وجود دارد که نوزاد هفت ماهه و نه ماهه زنده می ماند و مشکلی نخواهد داشت اما نوزاد هشت ماهه زنده نمی ماند، این باور صحیح نیست زیرا هرچه نوزاد به نه ماهگی نزدیکتر باشد اندام های وی بیشتر تکامل می یابد این موضوع برای هشت ماهگی هم صادق است و در این زمان اندام های نوزاد رشد و تکامل مناسبی دارند.

اگر نوزاد شما زودتر از موعد به دنیا آمده است و مشکلات داشتن جنین هشت ماهه و سزارین  در هشت ماهگی را تجربه کرده‌اید، باید سعی کنید در برابر نوزاد خود خیلی صبور باشید. معده نوزاد در این دوران بسیار کوچک است و شما باید در روز‌های اول به دفعات متعدد، اما هر بار به میزان کم به او شیر بدهید تا به رشد و تکامل برسد.

به مادرانی که در دوران بارداری به سر می‌برند توصیه می‌کنیم از همه کارهایی که منجر به زایمان زودرس یا تولد نوزاد در ماه هشتم بارداری می‌شود، اجتناب کنند و شرایط محیطی و تغذیه‌ای و … را برای داشتن یک جنین و نوزاد سالم و زایمان به موقع فراهم کنند.

سخن آخر

اطلاعاتی را درباره جنین هشت ماه ، سزارین در هشت ماهگی و مشکلات کودکان نارس در اختیار شما قرار دادیم. همانطور که در طی مقاله اشاره شد زایمان در این هفته مشکلاتی را به همراه دارد اما با توجه به شرایط پزشکی موجود در بیمارستان های حال حاضر شما می توانید با انتخاب درست پزشک و بیمارستان مناسب احتمال بروز مشکلات سزارین در هشت ماهگی را به حداقل برسانید، به همت خانم دکتر آزاده رضایی مادران زیادی تجریه سزارین در هشت ماهگی را داشته اند و کودک خود را در این زمان به دنیا آورده اند، اکنون شرایط طبیعی مانند سایر نوزادان دارند .

در صورتی که هر گونه سوال و مشکلی را در این زمینه داشتید می توانید با شماره های مطب خانم دکتر آزاده رضایی پزشک متخصص زنان و زایمان تماس حاصل نمایید و از رهنمودهای ایشان نهایت استفاده را ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: dr-azadehrezaee.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر