موضوعات وبسایت : سلامت

اظهارنامه تعیین تکلیف زوجه

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 20 آذر 1400 ساعت 08:48

باسلام

موجبات طلاق بر اساس قانون مدني سه دسته مي باشند : طلاق به اراده زوج ، طلاق به درخواست زوجه ، طلاق توافقي. پرسش شما ناظر به موارد طلاق توسط زوجه است که موارد آن در ماده 1130 قانون مدنی اشاره شده است:

طبق این ماده در مورد زير زن مي تواند به حاكم شرع مراجعه و تقاضاي طلاق نمايد در صورتي كه براي محكمه ثابت شودكه دوام زوجيت موجب عسر و حرج است مي تواند براي جلوگيري از ضرر و حرج زوج را اجبار به طلاق نمايد و در صورت ميسر نشدن به اذن حاكم شرع طلاق داده مي شود.

البته طی ماده واحده ای - یك تبصره به شرح ذیل به ماده (۱۱۳۰) قانون مدنی مصوب۱۴/۸/۱۳۷۰ الحاق می گردد:
تبصره - عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی كه ادامه زندگی را برای زوجه با مشقّت همراه ساخته و تحمل آن مشكل باشد و موارد ذیل درصورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می گردد:
۱ - ترك زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یك سال بدون عذر موجه .
۲ - اعتیاد زوج به یكی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الكلی كه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امكان الزام وی به ترك آن در مدتی كه به تشخیص پزشك برای ترك اعتیاد لازم بوده است.
در صورتی كه زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترك، مجدداً به مصرف موارد مذكور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.
۳ - محكومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
۴ - ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج كه عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
۵ - ابتلاء زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری كه زندگی مشترك را مختل نماید.
موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست كه دادگاه در سایر مواردی كه عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حكم طلاق صادر نماید.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یكشنبه مورخ سوم مهر ماه یكهزار و سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹/۴/۱۳۸۱ با اصلاحاتی به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.

هرچند عسر و حرج منحصر به موارد فوق الذکر نیست و در هر مورد که عسر و حرج زوجه در دادگاه احراز شود، امکان صدور حکم طلاق وجود دارد ولی در موضوعات مقدس خانوادگی توصیه می‌شود طرفین با تساهل و تسامح موضوعات را مابین خود حل و فصل نمایند و با گذشت و مدارا فیصله دهند، در صورت عدم توفیق از ریش سفیدان و افراد مورد وثوق طرفین کمک طلبند.

پیروز و سربلند باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر