موضوعات وبسایت : سلامت

لوبیا سویا در بارداری

لوبیا سویا در بارداری

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 24 اسفند 1399 ساعت 19:29

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان لوبیا سویا در بارداری را مطالعه خواهید کرد.

همه هیجان زده و خوشحال هستند که به نوزاد زیبا خوش آمد بگویند! پس اگر تا کنون  در مورد رژیم غذایی و تغذیه خود دچار غفلت شده اید، بارداری زمان مناسبی برای کنترل و تسلط بر تغذیه تان است. در حالی که  برخی از غذاها برای جنین تان مفید هستند، بعضی از غذاها نیز ممکن است برای بارداری و جنین در حال رشدتان مناسب نباشد. سویا در زمره کدام دسته قرار می گیرد؟ اگر این سوًال فکر شما را آشفته کرده است، به خواندن این مقاله ادامه دهید! این مطلب در مورد واقعیت های نگران کننده درباره سویا در رژیم بارداری و غیره صحبت می کند.

soy%20and%20pregnancy-min.jpg

آیا مصرف سویا در بارداری ایمن است؟

لوبیای سویا به خانواده حبوبات غلاف دار تعلق دارد و یکی از بهترین منابع پروتئین است. این گیاه بومی شرق آسیا، امروزه در بسیاری از نقاط جهان کاشته می شود. نوع اصلی این حبوبات زرد است. اما انواع سبز، قهوه ای و سیاه آن نیز موجود است.

سویا غنی از اسید فایتیک است. این اسید جذب فلزات سنگین مثل اورانیوم، سرب، جیوه و غیره را مسدود می کند. با این حال ممکن است از جذب بسیاری از مواد معدنی مفید مانند آهن، منیزیم، روی، و کلسیم که برای رشد جنین مفید هستند، نیز جلوگیری می کند.

همچنین، سویا سطح کلسترول را پائین می آورد، اما در دوران بارداری کلسترول برای تولید هورمون های بارداری، مثل پروژسترون، استروژن و همچنین ویتامین D ضروری است. اما با وجود همه این دلایل، آیا می توان گفت که سویا برای بارداری مفید است؟

پاسخ این است، بله، سویا برای باردای مفید است به شرطی که به مقدار متعادل مصرف شود تا از عوارض جانبی آن در امان بمانید. شما می توانید با اطمینان روزانه یک یا دو بار از محصولات سویا استفاده کنید.

فواید مصرف سویا در بارداری

سویا بسیار مغذی است و یک فنجان این لوبیا حاوی آهن، منیزیم، فیبر، امگا 3، ویتامین K، منگنز، فسفر و مس است. علاوه بر این، سویا منبع خوبی از فلاونوئیدها و ایزوفلاونوئیدها، فایتوآلکسین، فایتواسترول، اسید فنولیک، پروتئین، ساپونین و پپتیدها است. این ماده غذایی عالی، مملو از مواد مغذی و مفید است. برخی از فواید مصرف این غذای عالی شامل موارد زیر است:

1- سرشار از پروتئین

پروتئین یک ماده حیاتی برای مادر باردار است و اگر شما گیاه خوار هستید دریافت پروتئین مورد. نیاز روزانه تان می تواند با دشواری روبرو شود. با این حال سویا یک انتخاب عالی برای تامین نیاز روزانه به پروتئین در طول بارداری است.

2- منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 برای رشد جنین بسیار ضروری است. ماهی منبع خوبی برای امگا 3 است؛ با این حال، اگر شما به ماهی علاقه ندارید و یا گیاه خوار هستید، مصرف سویا برای شما مفید خواهد بود.

3- مناسب افرادی است که نمی توانند لاکتوز را تحمل کنند

اگر شما دچارعدم تحمل لاکتوز هستید اضافه کردن شیر سویا به رژیم غذایی تان یک جایگزین ایده آل برای شیر خواهد بود.

4- کمک به کاهش سطح کلسترول

شما می توانید مقدار مناسبی حبوبات مانند سویا به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا میزان کلسترول شما کاهش یابد.

5- کمک به مقابله با چاقی

چاقی مفرط یکی از دلایل اصلی بسیاری از بیماری ها است و می تواند در دوران بارداری مشکل آفرین باشد. با مصرف سویا می توانید گرسنگی و اشتهای خود را کنترل کرده و از اضافه وزن جلوگیری کنید.

6- مواد مغذی جنین را فراهم می کند

سویا با داشتن مواد مغذی فراوان، یک ماده مفید برای فراهم کردن مواد مورد نیاز جنین است.

7- پیشگیری از نقایص مادرزادی

سویا منبع خوب فولات (اسید فولیک) و روی است. هر دو این مواد معدنی برای جلوگیری از ایجاد نقایص مادرزادی مفید است. با توجه به وجود استروژن های گیاهی در سویا مصرف بیش از اندازه ان در بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود.

آیا با مصرف سویا در بارداری امکان آسیب به جنین وجود دارد؟

سویا یک ماده غذایی شگفت انگیز است. غنی از طیف گسترده ای از مواد مغذی، و یک منبع عالی پروتئین است. به عنوان یک ماده غذایی، سویا تقریبا در قابلیت انطباقش با هر طعم و بافتی، فوق العاده است. در نتیجه، سویا راه خود را به تعداد قابل توجهی از غذاهای ما بازی می کند. البته این شامل غذاهایی است که  نام سویا در آن غذا قابل رویت است مثل آدامام (لوبیای سبز سویا)، سس سویا، توفو، شیر خشک حاوی سویا و شیر سویا.

اما اگر به تعداد غذاهایی که یک ماده گیاهی در خود دارند با عباراتی مانند، طعم دهنده گیاهی، امولسیفایر، آدامس گیاهی، نشاسته گیاهی، وجود سویا را در حجم گسترده ای از غذاهای ما می بینید. اگر سویا تا این اندازه عالی است، پس مناقشه در مورد آن چیست؟ مناقشه و بحث در مورد سویا تنها به دلیل وجود یک ماده شیمیایی به نام فیتواستروژن در آن است. فیتواستروژن ها ملکول های موجود در گیاهان هستندکه شبیه به مولکول استروژن در انسان هستند. همانطور که می دانید استروژن هورمون زنانه است و باعث شکل گیری پستان می شود و دوره قاعدگی را کنترل می کند و به حفظ  بارداری و شیردهی کمک می کند. نگرانی این است که ترکیبات شبیه استروژن در لوبیای سویا در واقع تاثیرات استروژن را در بدن انسان دارد. این ماده تفاوت کمی در مولکول های هورمون بوجود می آورد که منجر به تفاوت های چشمگیر در عملکرد می شود. به عنوان مثال، استروژن وقتی کمی تغییر می کند، تبدیل به تستوسترون می شود که یک هورمون مردانه است. بنابراین می فهمیم که یک تغییر بسیار کوچک می تواند عملکرد را دستخوش تغییر بزرگی کند.

بنابراین سوال این است، اگر شما فیتواستروژن را از طریق سویا مصرف می کنید، آیا اتفاقی رخ می دهد؟ تاکنون شواهد به شدت بر این پاسخ تاکید می کنند: نه. اگر این ماده در بدن انسان به عنوان استروژن عمل کند، ما باید رشد سینه را در کودکان ببینیم و شاهد بلوغ زودرس در دختران و تاخیر آن در پسران باشیم.

شواهدی مبنی بر ایجاد هیچکدام از عوارض در افرادی که محصولات سویا مصرف می کنند وجود ندارد. بعضی از تحقیقات در واقع احتمال زیادی را برای تاثیر فیتواستروژن ها بر کاهش بروز سرطان سینه و پروستات در بزرگسالان، نشان می دهند. اما اساسا هیچ اطلاعاتی در مورد هر گروهی از مردم که تفاوتی در زندگی آنان بر اثر مصرف سویا یا مصرف یا مصرف نکردن سویا ایجاد شده باشد، در دست نیست. اما مشاهده شده است که مادرانی که در دوران بارداری مقدار زیادی  محصولات سویا مصرف می کنند، نوزادان پسر با نقایص اورولوژیک به دنیا می آورند.

بنابراین فعلا تا پیدا کردن تاثیر واقعی سویا بر افراد، ما به مردم توصیه می کنیم که مصرف سویا برای ماردران باردار، نوزادان و همه مردم ایمن و بی ضرر است.

مطالعه بیشتر:

1- آیا مصرف نخود در بارداری مفید است؟

2- فواید و مضرات مصرف گوجه فرنگی در بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: niniplus.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر