موضوعات وبسایت : سلامت

جنسیت جنین کی شکل می گیرد

جنسیت جنین کی شکل می گیرد

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 17:44

یکی از هیجان‌انگیزترین مراحل بارداری آگاهی از جنسیت جنین است. ولی در واقع چه عواملی باعث تعیین جنسیت جنین می‌شود و چگونه این جنسیت تکمیل می‌شود؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت که جنسیت جنین در چند هفتگی تشکیل میشود و نیز در مورد تفاوت‌های جنسیتی در طول دوران بارداری مطالبی را برای شما شرح خواهیم داد.

50-compressor.jpg

جنسیت جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟

وقتی می پرسید که جنسیت جنین در چند هفتگی تشکیل می شود باید به شما بگوییم جنسیت جنین در لحظه بسته شدن نطفه تعیین می‌شود. نطفه‌ای که دارای کروموزوم XY‌ باشد، پسر و نطفه‌ای که دارای کروموزوم XX باشد، دختر می‌شود. ۷۰ نوع ژن مختلف در کروموزوم‌های جنسی وجود دارد که در تعیین جنسیت جنین نقش دارند. در طول دوران بارداری؛ جنین در مجاورت هورمون‌ها و ژن‌های تاثیرگذار، از لحاظ آناتومی، فیزیولوژی و حتی رفتاری تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این ژن‌ها در شکل‌گیری شخصیت و ساختار جنین نقش مهمی دارند.

 جنسیت جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟ در ابتدا دختر و پسر همانند هم هستند

در حدود هفته ۷ تا ۸ بارداری، در هر دو جنس عضوی وجود دارد به نام اندام جنسی. یعنی اندامی مشابه که بعدا تبدیل به جنس دختر و پسر می‌شود. در طول دوران بارداری اندام‌های جنسی رشد کرده و جنسیت جنین قابل تشخیص می‌شود.

اگر هورمون مردانه تستوسترون وجود نداشت، همه جنین‌ها اندام جنسی زنانه داشتند. در حدود هفته ۷ کروموزوم Y هورمون مردانه تستوسترون را تولید کرده و اندام‌های جنسی مردانه شروع به شکل‌گیری می‌کنند. سطح هورمون تستوسترونی که در هفته ۱۶ بارداری در بدن جنین پسر وجود دارد، را با سطح تستوسترون یک فرد بالغ مقایسه کردیم. بین هفته ۱۶ تا ۲۰ سطح تستوسترون تا حدی بالا می‌رود که در هفته ۲۴ بارداری، این مقدار به اندازه تستوسترون یک فرد بالغ است.

جنسیت جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟ اندام جنسی جنین بین هفته ۷ تا ۱۲ تشکیل می‌شود

بین هفته ۷ تا ۱۲ بارداری اندام جنسی جنین تشکیل می‌شود. در حدود هفته ۹ عضو تناسلی جنین پسر شکل می‌گیرد. آلت و بیضه‌ها تا هفته ۱۴ در یک سایز باقی می‌مانند. در هفته ۱۰ اندامی که قرار است تبدیل به پروستات شود ظاهر می‌گردد. در هفته ۱۴ مجاری ادرار جنین کاملا شکل گرفته است. در هفته ۲۶ زمانی‌که اندام جنسی پسر به بالاترین رشد خود در سه ماهه آخر بارداری رسیده است، بیضه‌ها شکل می‌گیرند.

در مورد دختران، رشد اندام جنسی جنین تقریبا ثابت می‌ماند. تخمدان‌ها در حدود هفته ۱۱ تا ۱۲ بارداری شروع به رشد می‌کنند. اما در حدود هفته ۲۰ بارداری جنین دختر در حدود ۷ میلیون تخمک اولیه دارد که تا زمانی که متولد می‌شود به دو میلیون کاهش می‌یابد.

تشخیص جنسیت جنین داخل رحم

در حدود هفته 16 بارداری توسط امواج فراصوتی (سونوگرافی) می‌توان به جنسیت جنین پی برد. گاهی ممکن است در تشخیص جنسیت جنین اشتباه شود. ممکن است در جنین پاها بسته باشد و اندام جنسی دیده نشود.

در حدود هفته ۱۰ بارداری، تست غربالگری (NIPT) که سلول‌های جنین را از سلول‌های جفتی که در خون مادر شناور است آنالیز می‌کنند. این روش دقیقی برای تشخیص جنسیت جنین است ولی صد در صد مطمئن نیست. تنها روش دقیق تشخیص جنسیت قبل از تولد تست‌های تشخیصی آمنیوسنتز یا نمونه‌برداری از پرده کوریون جنین است که از DNA خود جنین نمونه می‌گیرند.

قرار گرفتن در معرض هورمون و رشد جنسی جنین

از آن‌جایی که کروموزوم‌های جنین در تعیین جنسیت او نقش دارند، داروهایی که حاوی هورمون هستند نیز در رشد جنسی جنین دخالت دارند. بخصوص داروی اسپیرونولاکتون که داروی فشار خون است؛ تستوسترون را کاهش می‌دهد. قبل از بارداری و حتی زمانی که تازه متوجه بارداری خود شده‌اید حتما با پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، مشورت کنید.

جنسیت جنین ممکن است علائم متفاوتی بر روی مادر داشته باشد

برخی تحقیقات ثابت کرده است که در دوران بارداری مادر متوجه اتفاقات خاصی می‌شود که از طریق این اتفاق‌ها می‌توان جنسیت جنین را حدس زد. برای مثال مادرانی که دچار دیابت بارداری می‌شوند بخاطر تغییرات متابولیکی بیشتر، به احتمال زیاد جنین پسر در رحم خواهند داشت. مادرانی که جنین دختر دارند، بیشتر دچار گرگرفتگی می‌شوند و در معرض آسم و نفس تنگی هستند. مادرانی که بیشتر دچار استرس‌های بارداری می‌شوند به احتمال زیاد جنین دختر دارند، زیرا دختر کمتر خود را با شرایط نامساعد رحم سازگار می‌کند. هرچند دنبال کردن این نشانه‌ها سرگرم کننده است ولی هیچ دلیل علمی برای صحت و درستی این نشانه‌ها در مورد جنسیت جنین وجود ندارد.

جنسیت جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟ به طور خلاصه جنسیت در لحظه تشکیل نطفه تعیین می گردد، اندام جنسی مابین هفته های 7 تا 12 بارداری تکامل پیدا می کند اما در هفته 16 توسط سونوگرافی معمولی قابل رویت خواهد بود.

بیشتر بدانید:

1- 9 روش سنتی برای تشخیص جنسیت جنین

2- عوامل موثر بر تعیین جنسیت فرزند

3- درد لگن در بارداری و جنسیت جنین با یکدیگر ارتباط دارند؟

4- تشخیص جنسیت جنین از روی شکل شکم در دوران بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: niniplus.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر