گناهانی که خدا نمی بخشد

گناهانی که خدا نمی بخشد

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 06 آذر 1399 ساعت 20:56

هیچ گناهی وجود ندارد که حتی با توبه هم بخشیده نشود و خداوند بر اساس مهربانی و بخشندگی اش، در قرآن وعده داده که تمام گناهان را می بخشد. خداوند در یکی از آیات فرموده است: «قل یا عبادی الّذین أسرفوا علی أنفسهم لا تقنطوا مِن رحمة الله إنّ الله یغفر الذّنوب جمیعاً إنّه هو الغفور الرّحیم وأنیبوا‌إلی ربّکم»؛ (۱) «ای بندگان خدا که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید، از رحمت خداوند نا امید نشوید که خدا همه گناهان را می‌آمرزد و او بسیار بخشنده و مهربان است و به درگاه پروردگارتان انابه کنید».
اکنون بعضی از آیات واخباری که فرموده است( مثلا) آن چیز را نمی بخشد! بررسی کنیم :
۱- خداوند در آیه دیگری از قرآن فرموده که همه گناهان را می بخشد، مگر شرک را؛ یعنی شرک به خودش را نمی بخشد؛ ولی مفسران گفته اند: مراد این است اگر با شرک از دنیا برود، بخشیده نمی شود؛ ولی اگر توبه کند، گناه شرک هم بخشیده می شود. خدا فرموده: «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاء»؛ (۲) «خداوند (هرگز) شرک را نمى بخشد و پایین تر از آن را براى هر کس بخواهد (و شایستگى داشته باشد) مى بخشد».آیه فوق صریحاً اعلام مى کند که همه گناهان ممکن است مورد عفو و بخشش واقع شوند؛ ولى شرک به هیچ وجه بخشوده نمى شود؛ مگر این که از آن دست بردارند و توبه کنند و موحد شوند. (۳)
۲- در روایات می خوانیم:« اِتقوا المٌحقرات من الذنوب فانها لا تغفر »۴.[از گناهان کوچک پرهیز کنید که بخشیده نمی شود].شاید به این دلیل که در گناهان کوچک، انسان احساس شرمندگی نمی کند و لذا به فکر توبه هم نمی افتد ، بلکه جسارت و جرأت او بر تکرار آن زیاد و زمینه ای برای بخشش فراهم نمی شود.اگر کسی که مقدار کمی بدهی دارد،به طلبکار بگوید: تو که از من طلبی نداری،مقداری که می خواهی ارزشی ندارد،او طلب خود را نمی بخشد ،ولی اگر مبلغ بیشتری بدهکار باشد و نزد طلبکار آید و عذرخواهی کند ،طلبکار یا به او مهلت می دهد و یا او را می بخشد.آری،طلبکار،مقدار کم را با جسارت نمی بخشد،ولی مقدار زیاد را ممکن است با عذرخواهی ببخشد .
۳- در بعضی از روایات داریم که خدا چند گناه را نمی‌بخشد: ۱- عمداً نماز نخواندن. ۲- به ناحق آدم کشتن. ۳- عقوق والدین. ۴- آبرو بردن.
پسر یکی از بزرگان علما که در زمان خودش استادالعلما بود، تعریف می‌کرد: «به پدرم گفتم پدر تو دریای علم هستی. اگر بنا باشد یک نصیحت به من بکنی چه می‌گویی؟ می‌گفت پدرم سرش را انداخت پایین. بعد سرش را بالا آورد و گفت آبروی کسی را نبر!» بعضی ها با زبانشان می روند جهنم.روایت داریم که می فرماید اغلب جهنمی ها، جهنمی زبان هستند ، امیرالمومنین به حارث همدانی می فرماید: اگر هر چه را که می شنوی بگویی؛ دروغ گو هستی.
اکنون سر و دلیل اینکه گفته شده«بخشیده نمی شوند» :
این است که: این گناهان این قدر نحس هستند که صاحبانشان گاهی موفق به توبه نمی‌شوند! ولی اگرعاملین این گناهان نیز توبه کنند ، خداوند آنها را نیز می بخشد ! پس همه گناهان، با توبه واقعی بخشیده می شوند و توبه برای همه گناهان وجود دارد و مؤثر است.
گناهکار چند نوع است. عده ای گناه می کنند، بعد ناراحت و پشیمان می شوند. سوز و گداز دارند. توبه می کنند و هرگز فکر نمی کنند که روزی این توبه را بشکنند؛ اما دوباره می شکنند. دوباره، سه باره، ده باره. در حدیث داریم که این اگر در تمام توبه شکستن ها سوز و گداز واقعی داشته باشد، در نهایت بر شیطان پیروز می شود.
منابع:
۱. زمر (۳۹)، آیه‌ ۵۳.
۲. نساء (۴)، آیه ۴۸.
۳. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۴۰۹، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۴ ش.
۴.وسائل ، ج ۱۵ ، ص ۳۱۰

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون